Kommande produkter

Post Reply
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

button.jpg
button.jpg (187.54 KiB) Viewed 102453 times
Button:
- Battery powered (battery life up to 3years *)
- 3 configurable actions (1click, 2click, hold)
- Opportunity to work in a group, the PIN CODE mode. (you may links several buttons for special (hidden) actions, example: 2x click red + 1x click green = special action).
- avaliabe in 7-10 colors.



intercom.jpg
intercom.jpg (230.64 KiB) Viewed 102453 times
Intercom:

- Visual and Sound Identification of the location of the user position.
- High resolution image covering an area of ​​180 degrees.
- Interpretation of human speech commands.
- WIFI, BLE, GSM, ETH interfaces.
- 12h battery backup
- 2 controllable relay outputs (possibility to control wicket and gate)
- 2 controllable NO/NC inputs (the ability to call action of any wired source)
- Sound and visual communication to the user (including built-in Display)
- Built-in motion sensor
- Built-in thermometer
- The second individual control application (independent of Fibaro app).
- Individual cooperation witch cloud based service in the case of absence of HC.
- Additional video streams optimized for the needs of the GSM network.
- Cooperation with another INTERCOM device, in master/slave mode
- The ability to work with multiple devices in intercom mode (internal call out to other intercom's and mobile devices).

In the future face recognition and implementation of user individual commands associated with it.
player.jpg
player.jpg (169.96 KiB) Viewed 102453 times
PLAYER:

- Streaming audio from a popular music services (In the case of not locate sought songs THE PLAYER will automatic start to investigative free sites and known databases and automatically sugest to user the most fitting song or album)
- Straming audio with individual libraries (in the absence of finding the song autonomous search as above)
- Voice control
- Interpretation of the voice command for the purposes of cooperation with HC.
- voice feadback from HC and THE PLAYER.
- Voice identification of the location of the user position (requires min 2 unit PLAYER)
- Additional mobile applications
- Induction charging.
- Battery backup for about 8 hours
- The possibility of hanging on the wall / ceiling.

Med vänlig hälsning,
Gröna Hus
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Ja! Mer "villhafaktor" :)
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Tyckte inget lockar.

Högtalaren kanske så man kan ha den som klockradio, men den kommer nog bli dyr.

Massa nödstopp-knappar hemma, njae :) och de flesta i sverige bor väl inte i "mansions" så man behöver en intercom.
MrZadir
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2014, 23:31
9

Skulle vara nice om Intercom går att använda utomhus. Tänkte som ringklocka :D
Johan71
Medlem
Posts: 84
Joined: 24 Jan 2014, 11:46
10

MrZadir wrote:Skulle vara nice om Intercom går att använda utomhus. Tänkte som ringklocka :D
Jag ser nog faktiskt ingen mer passande användning av den, men till det vore det ju guld.
MVH Johan
_____________________________
Fibaro Home Center 2
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Något release-datum?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag ska lätt ha intercom även om jag inte behöver ;). Sätta en i stallet för att enkelt kontakta dem inne.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

Jag kanske låter lite tråkig men till vilken HC2 version kommer dessa ha full support 10.4 eller
jag tycker att de borde lägga lite kraft på oss kunder som har köpt ett system men inte än har full funktion på flertalet saker tex brandvarnarna... :roll: :roll: :mrgreen:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

zorro wrote:Jag kanske låter lite tråkig men till vilken HC2 version kommer dessa ha full support 10.4 eller
jag tycker att de borde lägga lite kraft på oss kunder som har köpt ett system men inte än har full funktion på flertalet saker tex brandvarnarna... :roll: :roll: :mrgreen:
Kan bara hålla med. De verkar extremt ivriga på att hitta på nya saker men sen att se till så de fungerar verkar inte lika viktigt.
En stabil FW som stödjer de sakerna de har idag (gärna andra fabrikat också) bör prioriteras.
Att de sen inte kan ge någon form av tidsangivelse på när de kommer stödjas gör inte saken bättre.
Har man köpt prylar för X antal tusenlappar bör man kunna kräva att de fungerar som tänkt.
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Något nytt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

Vilka enheter eller funktioner fungerar dåligt i HC 2?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Farbror Grå wrote:Vilka enheter eller funktioner fungerar dåligt i HC 2?
Läser man på olika forum så finns det en ganska massiv kritik mot vad jag förstår, främst mjukvara i styrenheterna HCL och HC2. Jag har ägt min HC2 i ca 2 veckor och med tanke på detta har jag varit positivt överraskad över hur enkel installationen varit och hur bra allt fungerat.

Eventuellt kan den senaste versionen 4.090 (som är den enda jag testat) vara mer stabil än tidigare enheter? Det verkar även som tomma färska installationer fungerar bättre än befintliga miljöer som uppgraderats med ny firmware?

En annan sak som känns relevant i sammanhanget är möjligheter att driftsätta egensnickrade LUA- scener . Det öppnar upp för stora möjligheter men samtidigt för att ställa till stora problem. Dålig kod kan få hela enheten att må kasst. Det skulle vara intressant att se hur mycket kritik Fibaro fått som egentligen beror på dålig egen driftsatt kod?
Fibaro skulle nog göra sig själv en tjänst om man förbättrar verktygsstödet för LUA- scener. Riktiga debug- möjligheter, möjligheter till profilering, bättre visibilitet av systemresurser, etc.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Har kört min HC2 i 2,5 år och har aldrig haft strul, uppdaterat till både beta och alpha versioner under åren. Men sen kräver jag inte allt för mycket av den som är speciellt komplicerat. Men styr säkert 50-60 enheter. Finns ingen bättre kontrollenhet med så smidig och enkel användning.
alexndr wrote:
Farbror Grå wrote:Vilka enheter eller funktioner fungerar dåligt i HC 2?
Läser man på olika forum så finns det en ganska massiv kritik mot vad jag förstår, främst mjukvara i styrenheterna HCL och HC2. Jag har ägt min HC2 i ca 2 veckor och med tanke på detta har jag varit positivt överraskad över hur enkel installationen varit och hur bra allt fungerat.

Eventuellt kan den senaste versionen 4.090 (som är den enda jag testat) vara mer stabil än tidigare enheter? Det verkar även som tomma färska installationer fungerar bättre än befintliga miljöer som uppgraderats med ny firmware?

En annan sak som känns relevant i sammanhanget är möjligheter att driftsätta egensnickrade LUA- scener . Det öppnar upp för stora möjligheter men samtidigt för att ställa till stora problem. Dålig kod kan få hela enheten att må kasst. Det skulle vara intressant att se hur mycket kritik Fibaro fått som egentligen beror på dålig egen driftsatt kod?
Fibaro skulle nog göra sig själv en tjänst om man förbättrar verktygsstödet för LUA- scener. Riktiga debug- möjligheter, möjligheter till profilering, bättre visibilitet av systemresurser, etc.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

alexndr wrote:Eventuellt kan den senaste versionen 4.090 (som är den enda jag testat) vara mer stabil än tidigare enheter? Det verkar även som tomma färska installationer fungerar bättre än befintliga miljöer som uppgraderats med ny firmware?
Det där är helt enligt min övertygelse. Om man börjar med en helt tom HC2 och sedan bygger allt från scratch till full perfektion OCH avstår från en typ av scener som styrs av globala variabler vars syfte är att tända flera Z-wave styrda lampor samtidigt... Dvs de som t.ex. använder GEA kommer antagligen aldrig ha några problem. Men den som jag som använde globala variabler för att styra nivåer och lampor kommer få problem då det verkar vara problem med z-wave motorn att hantera simultana anrop helt enkelt - det är som om den inte kan köa upp kommandon utan bara försöker skicka dom rakt ut i tomma intet...
alexndr wrote:En annan sak som känns relevant i sammanhanget är möjligheter att driftsätta egensnickrade LUA- scener . Det öppnar upp för stora möjligheter men samtidigt för att ställa till stora problem. Dålig kod kan få hela enheten att må kasst. Det skulle vara intressant att se hur mycket kritik Fibaro fått som egentligen beror på dålig egen driftsatt kod?
Fibaro skulle nog göra sig själv en tjänst om man förbättrar verktygsstödet för LUA- scener. Riktiga debug- möjligheter, möjligheter till profilering, bättre visibilitet av systemresurser, etc.
Jag kan inte uttala mig om dålig kod, jag kan säga att jag hade en del i början innan jag vande mig. Men visst en rejäl logfunktion är ett absolut minimum, med en sådan så vet man i alla fall vad man letar efter och inte chansar sig fram.

Fibaro's implementation av LUA i scener och i Virtual Devices är helt klart en mycket stor tillgång - det är mera logiskt och enklare att hantera än t.ex. HomeSeer som jag just nu kör med. GUI't är helt överlägset allt annat på marknaden, och startsträckan för en newbie måste beskrivas som extremt kort - jämfört med HomeSeer som är rena maratonloppet i uppförsbacke... Helt olika tänkt, helt olika GUI strategi och ja användarupplevelsen är helt enkelt överlägsen i Fibaro.

Synd bara att jag inte vågar lita på den längre - jag kan bara få den hyfsat stabil i 3.600 - senare versioner är körda för mig.

Men det kan bero på att hela vår bostad är grymt integrerad - dvs inte bara en lampa här eller energimätning där - utan zonerna (olika rum) och funktioner (bakgrundsradio, Projektor och filmtittande, Projektor och TV-tittande, projektor och ChromeCast Video, ChromeCast Audio och så vidare - alla funktioner har olika "ljusmönster" och styr olika typer av lampor på olika sätt), i kombination med flaggor av typen: Varmt ute / inne (påverkar om lampor får tändas om det är mer än 25 grader inne/ute), Hemma (borta/hemma/ledig/resa), TOD (TimeOfDay, Natt/Morgon/Dag/Eftermiddag/Middag/Kväll/TurnDown och så Natt igen), Arbetsdag idag/imorgon (dvs om man är ledig imorgon så förskjuts vissa tidpunkter för t.ex. TOD) och så vidare.

Min installation var tydligen för komplex - personligen tycker jag bara att det är VDs och Globala Variabler, och att det på intet sätt skall påverka t.ex. Z-Wave styrningen - en lampa är en lampa. Och om den tänds genom styrning av en eller flera variabler som triggers borde verkligen inte spela någon som helst roll - men det gör det tydligen.

Så sålänge man håller det enkelt, helst använder något i stil med GEA, och ja inte kräver perfektion, då är HC2 absolut min bästa reference, speciellt med det användargränssnittet!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Ett stor brist är väl att det inte finns några dokumenterade "best practices" för hur man skall strukturera sina scener och sin LUA-kod. Vid en lite mer komplex och växande lösning är det ett måste med en bra arkitektur för att bibehålla stabiliteten och möjligheten att införa nya komponenter utan allt för stora risker.
Post Reply