CES 2015 vilka z-wave nyheter kommer ?

Post Reply
Mr_Eddie
Ny medlem
Posts: 23
Joined: 20 Nov 2014, 02:32
9

Hittade en rätt intressant produkt från dlink som visades upp idag på ces, vad mer kan vi vänta oss ? Någon som hört/sett något ?

http://feber.se/pryl/art/317368/trdls_r ... frn_dlink/
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag hoppas på uppdaterade versioner från fibaro och även deras nya saker intercom, högtalaren, och panik knappen.
Gärna någon ny dimmer från aeon labs med.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag vill se en vettigare HC3, en stabil 4.x som verkligen rättar alla utestående buggar/fel och tillför något nytt som jag inte kan motstå (dessvärre fungerar nästan allt för mig i 3.590 - så jag har lite småbekymmer med motiveringen till upgrade om vi så säger) och gärna dom nya puckarna som jag är i akut behov av :-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Mr_Eddie
Ny medlem
Posts: 23
Joined: 20 Nov 2014, 02:32
9


Kan vi hoppas på att denna är lika liten och smidig som fibaros fast godkänd! Det är en stor nakdel med dessa pluggar i dagens läge tycker jag, oftast så tar dom upp båda uttagen.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

nu är ju denna klumpig i si men går att använda andra uttaget =)
https://www.m.nu/onoff-socket-philio-tech-p-1781.html

hoppas bara aeon klarar 3mm avstånd och 2kv
Mr_Eddie wrote:

Kan vi hoppas på att denna är lika liten och smidig som fibaros fast godkänd! Det är en stor nakdel med dessa pluggar i dagens läge tycker jag, oftast så tar dom upp båda uttagen.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Mr_Eddie
Ny medlem
Posts: 23
Joined: 20 Nov 2014, 02:32
9

Ja titta, men den är ändå ful! :D Gillade iden med Fibaros plug. Funderar dock på att stoppa in brytare innanför uttagen istället för att ha dom där flyttbara.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Bild på den nya Smart Switch från AeonLabs:
AeonLabs Smart Switch 6
AeonLabs Smart Switch 6
EU.png (1.3 MiB) Viewed 125303 times
Highlights:
*50 % mindre än tidigare version
*Ny funktion: USB-utgång på sidan, ladda enheter som iPhone och iPad (5V / 1500mA)
*Större LED-ring för att lättare indikera aktuell strömförbrukning (som även har 99% noggrannhet)
*Gen 5 (Z-Wave Plus)

Lansering under andra kvartalet 2015
Christian
Medlem
Posts: 25
Joined: 27 Feb 2014, 15:30
10

HomeSeer IP-baserad Z-wave är precis vad jag velat ha hela tiden. Jag har ingen täckning för Z-Wave till garaget. Kör idag med nätverk via elen ut dit och ett grenuttag som klarar styrning över IP. Detta startar jag motorvärmaren med idag men jag hade gärna haft lite temp.sensorer med mera där också och det kan jag kanske snart ha :) Om den håller vad den lovar det vill säga.

Nya Smart Switchen ser ju också intressant ut. Kanske kan vara en bra ersättare till Fibaro-pluggarna. Men Z-Wave Plus, innebär det att den kan bli svår att integrera i en blandad miljö med äldre Z-Waveprylar? Fungerar det med HC2?
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Christian wrote:HomeSeer IP-baserad Z-wave är precis vad jag velat ha hela tiden. Jag har ingen täckning för Z-Wave till garaget. Kör idag med nätverk via elen ut dit och ett grenuttag som klarar styrning över IP. Detta startar jag motorvärmaren med idag men jag hade gärna haft lite temp.sensorer med mera där också och det kan jag kanske snart ha :) Om den håller vad den lovar det vill säga.

Nya Smart Switchen ser ju också intressant ut. Kanske kan vara en bra ersättare till Fibaro-pluggarna. Men Z-Wave Plus, innebär det att den kan bli svår att integrera i en blandad miljö med äldre Z-Waveprylar? Fungerar det med HC2?
Hej Christian,
Se följande info, saxat från Z-Wave Alliance:

What is the difference between a Z-Wave and a Z-Wave Plus product?

Z-Wave Plus products make use of the latest advancements in Z-Wave technology. These advancements provide for longer battery life, faster operation, better RF coverage and easier installation. Classic Z-Wave products may take advantage of some of these newer advancements but are not required to use all of the latest technology. It is important to note that there over 20 million classic Z-Wave products in use every day and these products meet the needs of most applications satisfactorily.

Will Z-Wave Plus products work with classic Z-Wave products?

Yes, Z-Wave Plus products are fully backward compatible with classic Z-Wave products.

Why Z-Wave Plus now and not from the beginning of Z-Wave?

Twelve years of market experience and continuous development of the Z-Wave technology have brought about several improvements to the underling communications technology. Recent advancements in micro-chip performance have made applying these improvements both possible and cost-effective.

Does Z-Wave Plus cost more?

Not really. As with most technologies, performance continues to increase and cost stays about the same. There may be some slight difference in price between a Z-Wave Plus product and a classic Z-Wave product, but these differences have more to do with added features than the cost of the underlining technology.
Post Reply