Amazon Echo även kallad Alexa

Post Reply
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

Jag har använt min Amazon Echo i nästan en vecka och hoppas att det finns några fler som har en så att vi kan utbyta erfarenheter.

Tyvärr så går det inte att registrera dem i Sverige utan man måste registrera dem på en adress i USA, UK eller Tyskland. Jag valde att registrera min i norra Tyskland då jag åtminstone fick rätt tidszon.
Den uppfattar tal på bra avstånd, trots att TVn står på så kan man fånga Alexas uppmärksamhet på 5-6 meters avstånd utan att man höjer rösten. Tyvärr så fungerar inte ett flertal livsnödvändiga funktioner som att beställa pizza, taxi eller shoppa på amazon då jag inte har rätt adress. Men anledning till att jag skaffade den var för hemautomatisering.

Jag har fått den att lira ihop med Philips Hue och Indigo och börjar kunna styra en hel del med rösten. Att-göralistan samt shoppinglistan körs nu via Alexa, allt detta sker på engelska så nu kan inte hustrun hitta på en massa saker som hon vill att jag skall göra om hon inte kan förmedla det på engelska.

Kvar på listan är
Att kunna installera en app på mobilen(appen finns inte i Svensk AppStore)
Att kunna få den att lira med Sonos.
Att kunna lägga till Spotifykontot som står på min fru.
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Appen finns att ladda ner. I alla fall till Android. Jag har nog filen här någonstans. Spotify kräver premium. Jag har en Echo Dot. Via en brygga, Harmony hub och Vera plus så kan jag styra tv, radio och ljus med rösten.
Mvh Stefan

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

Min fru har Spotify premium så jag får väl försöka att registrera henne.
Jag har en Iphone och då är det inte lika lätt att ladda ner appen, jag kan gå in på US appstore och hitta appen men när jag skall ladda ner den så blir det stopp och jag blir hänvisad till Svenska appstore och där finns den inte. Borde kunna lösas om man reggar sig i US.
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Jag har oxå fått in Spotify i min Echo fungerar hyfsat, men det verkar som om Sonos ska uppdatera sin programvara till Echo nu med, stod på Sonos sida, jag kör oxå indigo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Man behöver bara skapa ett amerikanskt apple ID, logga in med det på app store och tanka ner appen.
Sen går det snabbt att lägga till Spotifykonto och ändra till Spotify som förval för musik, istället för Amazon Music.

Har både Echo och Echo Dot hemma, fungerar fint tillsammans med Fibaros nya smart home skill. Allt går att röststyra :)
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Tack, det måste jag testa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kallesetap
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 29 Sep 2016, 22:41
7

Hej,

Jag har precis köpt Alexa i USA och laddat ner appen (genom ny skapad amerikans AppleID), kopplat ihop Spotify (genom att ändra i amazonkonto inställningar så att kontonär ställt på en adress i USA). Jag ställde in timezone till Europa - Paris för att de har väl samma timezone :) Jag försökte ändra location enligt de instruktionerna som finns på nätet men lyckades inte hittills. Är det någon som har gjort det? Sedan funderade jag på koppla ihop det med min Vera jag har hemma. Har ni några rekommendationer eller tips redan på förhand - hur man ska göra etc? Ska man t.ex. döpa om alla rum etc till engelska så att Alexa förstår det bättre?
Mvh
Karel
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Jag har också en Echo dot. Jag satte locstion yill Tyskland för något annat fick jag inte att fungera. De däljs ju i Usa England och Tyskland så de är nog de enda platserna vi kan välja. Jag har också en Ha bridge snurrande på en virtuell dator så Vera o Alexa kan prata. Mina switchar har engelska namn och det funkar kanon.
Mvh Stefan

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
hakannordell
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2017, 23:43
6

Så har även jag adderat mig till denna skara ;) Håller just nu på och konfigurerar upp Alexa och är väl halvvägs på väg. Har fått Alexa och tända och släcka lampor via HC2, och jobbar nu på att få en integration med Sonos samt att försöka få in Alexa appen i telefonen via Googel Play. Jag laddade ner appen från en fulsite, men appen ville inte koppla upp sig.
/Håkan
V.I.K.I som just nu styr runt 45 enheter (and still counting...) hanterar utöver sensorer av olika slag, belysning och kameror, även termostater, SMS-funktioner, Sonos högtalare, iRobot och Alexa.
hakannordell
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2017, 23:43
6

sm7tix wrote:Appen finns att ladda ner. I alla fall till Android. Jag har nog filen här någonstans....
Sant att appen går att ladda ner från någon "fulsite", men för mig så vill den i alla fall inte koppla upp sig efter det att man har accepterat licensavtalen.
V.I.K.I som just nu styr runt 45 enheter (and still counting...) hanterar utöver sensorer av olika slag, belysning och kameror, även termostater, SMS-funktioner, Sonos högtalare, iRobot och Alexa.
hakannordell
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2017, 23:43
6

kallesetap wrote:.....Ska man t.ex. döpa om alla rum etc till engelska så att Alexa förstår det bättre?
Jag hade allt på svenska tidigare, men insåg nog under resan innan jag fick Alexa att det inte skulle fungera, så nu håller jag på och konverterar allt till engelska. Egentligen så är det ju bara rummen, enheterna och scenerna som behöver konverteras, men det blir ju lite michmach över det hela, så det är bättre att vara enhetlig. Så svaret på frågan är Ja, konvertera. /H
V.I.K.I som just nu styr runt 45 enheter (and still counting...) hanterar utöver sensorer av olika slag, belysning och kameror, även termostater, SMS-funktioner, Sonos högtalare, iRobot och Alexa.
hakannordell
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2017, 23:43
6

Nu har jag hittat rätt i djungeln beträffande att installera Alexa appen i androidtelefonen trots att den inte finns som nedladdningsbar, på GooglePlay. Jag hämtade den på http://www.apkmonk.com/download-app/com ... 09-12.apk/ och den fungerar bra.
/Håkan
V.I.K.I som just nu styr runt 45 enheter (and still counting...) hanterar utöver sensorer av olika slag, belysning och kameror, även termostater, SMS-funktioner, Sonos högtalare, iRobot och Alexa.
skywalker77
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 13 Mar 2018, 13:34
6

sm7tix wrote:Appen finns att ladda ner. I alla fall till Android. Jag har nog filen här någonstans. Spotify kräver premium. Jag har en Echo Dot. Via en brygga, Harmony hub och Vera plus så kan jag styra tv, radio och ljus med rösten.
Mvh Stefan

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Hej är totalt ny i gruppen . och är lite nyfiken på hur du lyckades stryra din alexa med harmony hub för skills säger att den bara stöder uk och us, nått du har lust att förklara för mig steg för steg hur du gjorde ?
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Hej,

Harmony funkar fint även, Sonos, Rachio, Netatmo, Ekot nyheter...

Har nio stycken i mitt hus super nöjd, väntar på att min Echo show kommer på tisdag :)

//Jens
Post Reply