IKEA Trådfri rullgardin

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Verkar som om IKEA skall introducera trådfri rullgardin:
https://m3.idg.se/2.1022/1.706948/ikea- ... rullgardin
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

verkar ju fräckt . jag har en rullgardin som går att styra men skulle jag göra hela huset skulle det kosta multum. så alternativ till det som finns är ju toppen men tradigt det blir liksom låst till deras men går kanske mecka tlll
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

IKEA trådfri är ZigBee, och det finns USB stickor som fungerar utmärkt. Jag har en sådan lösning hos oss!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Kan man ha zigbeesticka till HC2 ?

Ellr få in Ikeas i HC2 på smidigt sätt?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Eller så kanske Fibaro får tumme än ur och viker ner sig lite till Ikea
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Man kanske kan styra Ikeas trådlös via deras hub från HC2?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Nån får köpa vid släpp och försöka :)

Jag är kass på programera o sånt dääääääär
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
PeterPjotr
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 19 Jan 2016, 00:46
8

Har själv kört m.nu s motorer som man sätter in IKEAs befintliga rullgardiner. Ganska enkelt att sätta ihop. Fungerar bra men köp inte 433 MHz lösningen som jag gjorde först. Det strular...

Tänkte jag skulle bygga egna batteripack som kunde driva 12V motorerna med inbyggd 433 MHz mottagare och koppla samman det med en 433 MHz sändare (via RPi) för att slippa köpa actuators (ex. Qubino DC) till varje rullgardin och styra det direkt från HC2:an.

Batteripacken klarade dock inte av att hålla spänningen uppe till motorerna mer än några dagar och 433 MHz mottagaren i rullgardinerna ändrar riktning emellanåt samt lösningen med en extern 433 MHz sändare vis RPi via för ostabilt.

Mitt råd är därför att köpa 24 Volts motorer och externa actuators (ex Qubino DC) och direktkoppla det som vanligt med z-Wales till era kontrollers. Bättre att göra det rätt direkt och ha så få mellansteg som möjligt, annars strular något till slut.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Jag har 2 st 24VDC motoroer från m.nu och styr med qubino.
Tänkte köpa 3 till. Blir rätt dyrt.
Men värt det.

Ingen som tror att man kan köra Ikeas mot Philips Hue o få in den i HC2 ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu äger ju inte jag någon HC2 längre, men jag har bevisligen gjort det i flera år, så med detta som reservation:

Köp en RPi, installera t.ex. Ubuntu, och sedan köp en:
https://www.m.nu/zigbee-usb-gpio/conbee ... controller

Och installera tillverkarens dokumentation och drivrutiner som finns här:
https://github.com/dresden-elektronik/d ... est-plugin

Nu har du en server som sköter ALL ZigBee kommunikation, och därmed kompatibel med Philpis Hue och IKEA Trådfri. För den som vill läsa lite mera rekommenderas (OBS den sidan är lite äldre så drivrutinerna har utvecklats, se länk ovan):
https://snillevilla.se/styr-ikea-tradfr ... ed-conbee/

Att sedan styra detta via URL kommandon som man sänder från HC2 borde vara en enkel match!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Stefan
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2014, 19:11
10

Hej
Har "kört" sönder tre 24 V motorer med Qubino. Tröttnade och köpte 230 v motorer från Conrads (tyskland) kopplade till markisstyrning från Fibaro. Var tom mycket billigare än 24V. Fungerar perfekt men förstås i ett 45mm rör.
Attachments
Gardin.jpg
PeterPjotr
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 19 Jan 2016, 00:46
8

@Stefan det låter riktigt intressant. Skulle du vilja lägga upp de komponenterna som du har köpt (länkar)?
Vad är det för gardiner/markiser du styr som har 45 mm rör?

@Bamsefar håller med om att det är en baggis att få till men min erfarenhet är att ju fler steg man lägger in ex. RPi och github-nedladdad-kod så funkar det i några månader sedan är det någon av komponenterna som börjar strula. Antingen måste man uppdatera koden eller så har RPin låst sig och behöver omstart eller något annat. Jag älskar att bygga grejerna men sen skall det funka utan förvaltning. Håller mig därför gärna till HC2:an och beprövade sensorer/actuators.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag skulle tro att då återstår bara att vänta på att Fibaro fullt ut stödjer antingen IFTTT eller Alexa/Google Home (och att Alexa resp Google Home, och för den delen IFTTT, har gränssnitt mot vad du nu önskar - såvitt jag vet finns dessa gränssnitt via Philips egna Hue Controller från t.ex. Alexa, så det borde vara det enklaste). Iofs OM en Alexa kan kontrollera en HC2 och samtidigt en Philips HUE brygga (controller) så kanske man kan få ihop något - men det känns lite udda för mig, för man kommer inte klara av att styra från HC2 utan det styrs från Alexa och vad den har sparat i användarmönster osv.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
PeterPjotr
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 19 Jan 2016, 00:46
8

@Bamsefar: sant. Ibland får man vänta tills man blir gammal/äldre... och under tiden bygger man egna hack som kräver mkt underhåll :) (varjefall i mitt fall), men skam den som ger sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Stefan wrote: 14 Jan 2019, 20:55 Hej
Har "kört" sönder tre 24 V motorer med Qubino. Tröttnade och köpte 230 v motorer från Conrads (tyskland) kopplade till markisstyrning från Fibaro. Var tom mycket billigare än 24V. Fungerar perfekt men förstås i ett 45mm rör.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig dessa. Har ju redan duken från Ikeas rullgardiner. Bara skära loss o mecka över.


Men fästen till väggen då?
Använder du Fibaros rollershutter då ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Stefan
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2014, 19:11
10

Hej
Jo på Conrads.se och hade artikeln 1227610 e-ast ER1040-13 (i somras)
Fästen fanns med och sen Fibaro Roller och ett rör från markisaffär. Flytta över duken från IKEA rör
Lite meck men..
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply