FIBARO Home Center 3

Vad ser du mest fram emot i Home Center 3?

Poll ended at 13 Mar 2020, 10:43

WiFi
2
22%
Zigbee
6
67%
Nice (eget protokoll för Nice-produkter)
0
No votes
Bättre räckvidd
0
No votes
Z-Wave gen 5
0
No votes
Nytt GUI
1
11%
Home Profiles
0
No votes
 
Total votes: 9
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Idag släpps FIBARO Home Center 3!
Finns tillgänglig hos flertalet officiella återförsäljare fr.o.m. idag i ett begränsat antal!

https://mailchi.mp/gronahus/fibaro-home-center-3
FIBARO Home Center 3
FIBARO Home Center 3
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Handen upp för dem som tänker köpa ..
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nej jag väntar på att den blir klar först. Z-Wave måste bli mycket stabilare än det är i HC2, och ZigBee - som jag numera också har - måste såklart vara aktiverat och fungera osv. Då när allt är klart, kanske kanske...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
djhedan
Medlem
Posts: 34
Joined: 16 May 2013, 21:03
10
Location: Uppsala

Jag är sugen. Men en bara om den kan integrera Vitrums knappar bättre än HC2:an. Vill använda flera Vitrumsbrytare till att tända och släcka samma lampa. Det går inte nu utan att göra scener. Så fort man parat ihop en Vitrumbrytare med en dimmerpuck så försvinner den så det inte går att lägga till nästa Vitrumbrytare till samma dimmerpuck. Sjukt irriterande!
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

En fråga. När ni säger att ni vill ha bättre zigbee support (jag har sett många som har bett om det) tänker ni då att ni skrotar den zigbee hub som ni har och bara kör med HC3:an? Dvs. om ni har Philips Hue hubben idag så dumpar ni den och Philips Hue appen och kör alla zigbee enheter via HC3:an samt HC3:ans app? Det är en helt legitim önskan och man slipper en extra burk...
Jag ser också att zigbee supporten (och speciellt för Hue som jag använder) är ganska dålig i HC2:an. Jag har saknat vissa speciella lampinställningar samt support för zigbee sensorer och knappar.

Min approach har varit att skriva egen Hue support för min ER scen så att jag kan använda Hue knappar och sensorer samt de speciella Hue inställningar jag behöver. Men ER pratar alltid med Hue hubben via http, dvs behöver ingen zigbee radio. Fördelen är att min fru kan använda Hue appen som hon är van vid och Philips är ok snabb på att lägga till support för nya Hue lampor/firmware. Jag är inte lika säker på att Fibaro skulle vara lika alert.

Om HC3:an ska slå på sin zigbee radio blir den kontrollern i nätet och zigbee devices kan inte vara kontrollerade av flera.

...så tänker jag...
JvD76
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 23 Feb 2016, 13:45
8

Köpt och testat och på vanligt Fibaromanér så är det en HÖGST ofärdig produkt. Den går faktiskt inte att använda som den ser ut nu.

Inte ens med Fibaros egna brytare kommunicerar den och visar korrekta uppgifter. Själva kontrollern känns dessutom extremt billig och plastig, vilket är ett ordentligt nedköp från HC2 som åtminstone kändes och såg något så när premium ut.

Visserligen har det annonserats om en stor uppdatering den 14/2, men den här hårdvaran skulle aldrig släppts på marknaden innan den uppdateringen fanns tillgänglig.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Jag är sugen på att köpa en Hc3 men jag tror jag väntar . Känns som fibaro gör det igen man släpper produkter allldeles för tidigt. och man säger man har en masssa som inte finns än kommer håg hur lång tid det tog innan pusch notis faktist kom till hc2. Jag förstår inte varför man har så bråtom med att få ut en produkt. Kan det vavra så att en konkurent har något stort pågång tex vera eller ? eller är fibaro i behov av pengar ? något är det . man kunde ju tex ha visat upp produkten pratat om den visat bilder mm sen när produkten e hyfsat klar då släpper man den...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kör inte ZigBee via Philips Hue - jag har en USB sticka som pratar ZigBee och kopplad direkt i min HS3 installation. För att jag skall blir intresserad krävs stabilitet för alla funktioner - jag minns fortfarande v4.xxx kaoset som gjorde att jag lämnade HC2 bakom mig. Don't ge me wrong, I would love to köpa en HC3 - men då får några personer först bevisa den värdig ett inköp och stabilitet som sagt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
djhedan
Medlem
Posts: 34
Joined: 16 May 2013, 21:03
10
Location: Uppsala

JvD76 wrote: 12 Feb 2020, 23:58 Köpt och testat och på vanligt Fibaromanér så är det en HÖGST ofärdig produkt. Den går faktiskt inte att använda som den ser ut nu.

Inte ens med Fibaros egna brytare kommunicerar den och visar korrekta uppgifter. Själva kontrollern känns dessutom extremt billig och plastig, vilket är ett ordentligt nedköp från HC2 som åtminstone kändes och såg något så när premium ut.

Visserligen har det annonserats om en stor uppdatering den 14/2, men den här hårdvaran skulle aldrig släppts på marknaden innan den uppdateringen fanns tillgänglig.
Kom det någon uppdatering till den som fixade något till det bättre? Utlovades ju en idag.
Med vänlig hälsning, /Micke
JvD76
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 23 Feb 2016, 13:45
8

djhedan wrote: 14 Feb 2020, 23:45
JvD76 wrote: 12 Feb 2020, 23:58 Köpt och testat och på vanligt Fibaromanér så är det en HÖGST ofärdig produkt. Den går faktiskt inte att använda som den ser ut nu.

Inte ens med Fibaros egna brytare kommunicerar den och visar korrekta uppgifter. Själva kontrollern känns dessutom extremt billig och plastig, vilket är ett ordentligt nedköp från HC2 som åtminstone kändes och såg något så när premium ut.

Visserligen har det annonserats om en stor uppdatering den 14/2, men den här hårdvaran skulle aldrig släppts på marknaden innan den uppdateringen fanns tillgänglig.
Kom det någon uppdatering till den som fixade något till det bättre? Utlovades ju en idag.
Med vänlig hälsning, /Micke
Nix, det gjorde ju inte det. Jag har fortfarande inte sett någon uppdatering. Jo förresten, finns versionsuppdatering till mina Fibaro Motion Sensor, men jag har endast lyckats uppdatera 3 av 10 : :lol:
Versionen av HC3 som jag fick vid leverans är: 5.020.60
HC3.PNG
HC3.PNG (10.4 KiB) Viewed 19635 times
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Man ska inte släppa mjukvara på en fredag om man inte vill jobba helg... insåg nog Fibaro... :D
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

djhedan wrote: 14 Feb 2020, 23:45

Kom det någon uppdatering till den som fixade något till det bättre? Utlovades ju en idag.
Med vänlig hälsning, /Micke
Utlovad uppdatering ska komma imorgon!
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Krikroff fick den av misstag igår
https://www.domotique-fibaro.fr/topic/1 ... -18022020/
Changelog på franska men går att köra genom google translate.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Skall man hoppa på det här "HC3 tåget" en gång till, nu när mina HC2 fungerar så bra?
Mina funderingar om att skaffa en Fibaro HC3 jämfört med ett bilköp.

Kunden säger:
Men bilen saknar ju backspeglar!?
Säljaren: Ja, de kanske levereras i januari 2021, men fästena finns där redan.

Kunden: Men det saknas ju blinkers också!
Säljaren: Ja, vi tror att de kommer att levereras i slutet av året! Men det går att svänga bilen även utan dessa!

Kunden: Instrumentpanelen verkar väldigt komplicerad, hur ställer jag in den?
Säljaren: Om du väntar ett tag så finns det säkert någon duktig bilmekaniker som har klurat ut det och som kan hjälpa dig.

Kunden: Det går ju inte att öppna motorhuven, hur skall jag då kunna fylla på olja och vatten?
Säljaren: Enkelt, du skickar bara in bilen till fabriken så fixar dom det.

Kunden: Men skall jag verkligen köpa den här bilen som inte är komplett?
Säljaren: Jovisst skall du det, det är marknadens hetaste bil just nu. Titta bara vilken imponerande specifikation den har. Om du bara har tålamod att vänta så kommer den att bli komplett om något år eller två.

Kunden: Men jag får ju allt detta och mer därtill om jag köper ett annat bilmärke.
Säljaren: Låt dig inte luras av deras reklam, deras bilar är så svåra och komlicerade att köra, så du kan i princip bara köra runt kvarteret med dem.

Ja, så känns det nu....
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Fredrik85
Medlem
Posts: 67
Joined: 24 Jan 2016, 17:05
8

RH_Dreambox wrote: 20 Feb 2020, 18:25 Skall man hoppa på det här "HC3 tåget" en gång till, nu när mina HC2 fungerar så bra?
Mina funderingar om att skaffa en Fibaro HC3 jämfört med ett bilköp.

Kunden säger:
Men bilen saknar ju backspeglar!?
Säljaren: Ja, de kanske levereras i januari 2021, men fästena finns där redan.

Kunden: Men det saknas ju blinkers också!
Säljaren: Ja, vi tror att de kommer att levereras i slutet av året! Men det går att svänga bilen även utan dessa!

Kunden: Instrumentpanelen verkar väldigt komplicerad, hur ställer jag in den?
Säljaren: Om du väntar ett tag så finns det säkert någon duktig bilmekaniker som har klurat ut det och som kan hjälpa dig.

Kunden: Det går ju inte att öppna motorhuven, hur skall jag då kunna fylla på olja och vatten?
Säljaren: Enkelt, du skickar bara in bilen till fabriken så fixar dom det.

Kunden: Men skall jag verkligen köpa den här bilen som inte är komplett?
Säljaren: Jovisst skall du det, det är marknadens hetaste bil just nu. Titta bara vilken imponerande specifikation den har. Om du bara har tålamod att vänta så kommer den att bli komplett om något år eller två.

Kunden: Men jag får ju allt detta och mer därtill om jag köper ett annat bilmärke.
Säljaren: Låt dig inte luras av deras reklam, deras bilar är så svåra och komlicerade att köra, så du kan i princip bara köra runt kvarteret med dem.

Ja, så känns det nu....
Skicka det där till Fibaros support :lol:
/Mvh Fredrik

Fibaro HC2.
Mest saker från Fibaro, sen lite blandat av diverse märken.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ja jäklar vad bra skivet där RH_Dreambox!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Min HC2 saknar fortfarande backspeglar (full Netatmo- kompabilitet).
JvD76
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 23 Feb 2016, 13:45
8

...och ingen uppdatering igår heller. Idag lämnar jag tillbaka eländet. Nu är jag färdig med Fibaro
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

alexndr wrote: 20 Feb 2020, 22:34 Min HC2 saknar fortfarande backspeglar (full Netatmo- kompabilitet).
Ja det stämmer, men det finns som tur är duktiga programmerare som hjälper oss.
https://forum.fibaro.com/files/file/93- ... tandalone/
och
https://forum.fibaro.com/files/file/92- ... tandalone/
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Pål
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 15 Mar 2017, 01:21
7

Ja min HC3 åkte tillbaka också, det blir ändå en ordentlig nedgradering från HC2 och oerhört mycket jobb att anpassa allt för HC3 som är väldigt långt ifrån en färdig produkt.
Post Reply