LUA schedulerare för din HC2

jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Hur ser dina rader ut? Har du även dessa variabler som behövs?
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Hyggligt med snabbt svar.
Klistrade in dina rader som du skrivit dem i ditt inlägg 13 augusti 11:36 samt den tidigare beskrivningen av variablerna också.
När man börjar lägga in lua i HC2 får man ju automatiskt raderna om properties och globals med - ska de vara med eller bort?

Hälsningar Petter
--[[
%% properties

%% globals
--]]
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Dom ska vara med. Hur ser det ut nu med scenen, fungerar den?
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Hej och tack för svar. Kan konstatera att nedanstående inte fungerar. Ska jag inte lägga in ngt Value efter properties eller efter globals? För kodraderna nedan - är det Sunrise som kodord som hämtar data från HC2 egna programdata?

Försöker bygga mig ett scenario som sätter variablerna Morgon,Dag, Skymning, Natt för att kunna hänga på scenarier sen. Exempelvis att min motionsensor ska tända kökslampan om rörelse sker på natten.

Uppskattar din hjälp. Petter

--[[
%% properties

%% globals
--]]

luaDaySchedule:add("Sunrise","TimeOfDay", "Morgon", "setGlobal", {"All"} ,false,30)
luaDaySchedule:add("12:00","TimeOfDay", "Dag", "setGlobal", {"All"} ,false)
luaDaySchedule:add("Sunset","TimeOfDay", "Skymning", "setGlobal", {"All"} ,false,-30)
luaDaySchedule:add("00:00","TimeOfDay", "Natt", "setGlobal", {"All"} ,false)
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag skall inte klampa in på jompas område, jag använder bevisligen inte denna rutin. Men om allt du har i din scen är det du skrdv ovan så fattas hela funktionen som robmac skrivet i denna post:

http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=3200
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Du ska använda dig av hela rob's scen och i slutat på den står det ett kommentar typ "ADD YOUR LINES HERE"

Där lägger du in dina kodsnuttar.
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Nu verkar det rulla på bra. Lagt in rob's scen i sin helhet samt dina kodrader för variablerna morgon, dag, skymning, natt men reviderat skymning så den styr på sunset istället för klockslag. Också testat att schemalägga på/av för larm vilket fungerar bra. Gött att fått ordning på variablerna och schemaläggningen :-) Tack för snabba svar!
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Jag vill att en knapp på en virtuell enhet ska aktiveras varje kvart med start direkt, men jag är inte riktigt med på hur jag modifierar nedanstående exempel för att få det att funka?

-- press a virtual device id 184 button 1 at 07:51 + 5 more times at 2min interval
luaDaySchedule:add("07:51","184",1,"pressButton",{"All"} ,false ) --,5,2 )
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Du gör så här maxar

Code: Select all

luaDaySchedule:add("00:00","103", 1 , "pressButton", {"All"} ,false,96,15 )

103 byter du mot ditt virtuella id, 1 är värdet för knappen, 96 är 96ggr per dygn och 15 är var 15:e minut.
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Hej Jompa och övriga.
Sedan uppdatering till 4.031 så fungerar schedular inte längre. Får error enligt nedan.

Någon som har ngt tips på lösning eller kan rekommendera ngn annan scemaläggare för att endast sätta globala variabler?

Hälsningar
[DEBUG] 12:48:37: Scheduler is intitialising. Loading with profile group WinterNormal.
[ERROR] 12:49:37: line 181: attempt to concatenate a nil value
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

GEA fungerar perfekt för saker som inte behöver ske på sekunden.

Code: Select all

http://www.domotique-fibaro.fr/index.php/topic/1082-gea-gestionnaire-dévénements-automatique/?p=12428
På franska, men google translate fungerar bra.
Last edited by SirMaggot on 12 Jan 2015, 07:31, edited 3 times in total.
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Hej,

För mig fungerar LUA scheduler fortsatt.
Du kan ju börja med att inaktivera raderna under WinterNormal och göra en uppstart utan egna aktiva funktioner.
Därefter aktiverar du dem igen tills du hittar funktionen som orsakar felet.
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Go kväll.
Får nedanstående error när jag kör schedular i sitt "original". Och detta uppkom efter uppgraderingen till 4.013. Använder den endast till att sätta globala variabler för dygnets timmar och har funkat perfekt tom uppgradering.

Testade en enklare variant, nedan, men den sätter inte bums aktuell variabel utan tuggar på till tid slår om och sätter därefter. http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t ... l+variabel

[DEBUG] 22:04:47: Scheduler is intitialising. Loading with profile group WinterNormal.
[ERROR] 22:05:47: line 181: attempt to concatenate a nil value

Har ngn förslag på lösning eller tips på annan enkel schemaläggare för globala variabler uppskattas detta stort. (Kom inte åt GEA ovan).
Hälsningar
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Har du lagt in alarmen?
Det är ju på den raden som din kod börjar bråka.
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Hej och nopp - inte lagt in några alarm.
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Du behöver importera larm, 4st.
Det verkar som att du inte har gjort det, kolla i länken nedan under MORE ON HOW TO USE:
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t ... ay&start=0

Hör av dig igen om det inte fungerar efter att du har importerat alarmen, jag är inte säker på varför det har slutat att fungera iom uppdateringen.
Men är du intresserad av att få igång koden kan du börja där.
larron
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 15 Oct 2013, 21:41
10
Location: Halmstad
Contact:

Tack Andarv för stöttningen. Nu är schemaläggaren uppe och rullar igen. Funkade tidigare utan virtuella devicerna alarm men inte efter 4.013. Men fixat som sagt. Används främst för att jag tycker att den hanterar globala variabler effektivt. Men kommer lufta in schemalagd belysning inom kort.
Bra dag!
Fibaro Home Center 2 with door/window sensors and motion sensors, also some D-Link 932L cams. LUA-Newbie...
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Vad bra, scenen är bra och jag tycker verkligen att du borde stoppa in så mycket schemalagda saker som möjligt i den.
Vill du ha flera scheman så går det ju att använda Winternormal, winterholiday osv till egna scheman (byt inte namn, det blir bara krångligt). Därefter kan du ladda dessa genom olika scener eller variabler.
Man behöver ju inte bara använda den till om det är semesterläge..
Tips är att använda catchup på rätt sätt om du ändrar schema ofta.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Är väldigt intresserad av schemaläggning av belysning. Fungerar det ännu i 4.031?


Sent from my iPhone using Tapatalk
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Just den här scenen fungerar fortsatt och fungerar bra för att schemalägga belysning.
Post Reply