Kör du med Asus router? Vill du bistå med lite test?

Övrigt
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Har hittat vi editorn. Men hur sparar jag filerna jag gjort i den?
Du kan inte peka mig lite åt rätt håll lr det kanske är komplicerat att skapa services-start??

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Google är din bäste vän ;-)

vi kommandon och hur den fungerar, t.ex:
https://familysearch.org/learn/wiki/en/ ... ual_Editor

Asuswrt i RMerlin utgåva, wiki:
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki
Och då framförallt:
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin ... er-scripts

Vad gäller mitt script så är det så steahlt som det bara går - det är inte tänkt att det skall logga vad som händer. Detta för att inte råka fylla loggar eller minne med massa onödigt. Det gör det hela svårare att övervaka, men jag ser det som såhär: Om man kan sina saker, dvs Linux i detta fallet, så förstår man också vad och hur man skall ändra för att få till loggning - jag kommer således inte alls bidra med den kunskapen (eftersom jag då riskerar att hamna i ett totalt omöjligt läge med att lära ut i princip allt om shellscripts och Linux kärnan, i sämsta fall alltså).

Således, det enda sättet att köra detta script är just som jag beskrev i inlägget i början där jag tillgängliggjorde koden ifråga. Och sedan får man hålla tummarna och start om routern. Sedan är det bara å testa genom att slå av/på wifi på mobilen(-erna) och den vägen verifiera att det fungerar.... Blindtestning, japp jag vet, men skall detta fungera som jag avser - inte fylla loggen som första versionen gör - så blir detta konsekvensen (finns förvisso ett par andra möjliga lösningar också - men jag har valt denna variant).

Som sagt, detta är en BETA som man testar på egen risk.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Bamsefar wrote:Google är din bäste vän ;-)

vi kommandon och hur den fungerar, t.ex:
https://familysearch.org/learn/wiki/en/ ... ual_Editor

Asuswrt i RMerlin utgåva, wiki:
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki
Och då framförallt:
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin ... er-scripts

Vad gäller mitt script så är det så steahlt som det bara går - det är inte tänkt att det skall logga vad som händer. Detta för att inte råka fylla loggar eller minne med massa onödigt. Det gör det hela svårare att övervaka, men jag ser det som såhär: Om man kan sina saker, dvs Linux i detta fallet, så förstår man också vad och hur man skall ändra för att få till loggning - jag kommer således inte alls bidra med den kunskapen (eftersom jag då riskerar att hamna i ett totalt omöjligt läge med att lära ut i princip allt om shellscripts och Linux kärnan, i sämsta fall alltså).

Således, det enda sättet att köra detta script är just som jag beskrev i inlägget i början där jag tillgängliggjorde koden ifråga. Och sedan får man hålla tummarna och start om routern. Sedan är det bara å testa genom att slå av/på wifi på mobilen(-erna) och den vägen verifiera att det fungerar.... Blindtestning, japp jag vet, men skall detta fungera som jag avser - inte fylla loggen som första versionen gör - så blir detta konsekvensen (finns förvisso ett par andra möjliga lösningar också - men jag har valt denna variant).

Som sagt, detta är en BETA som man testar på egen risk.
Så om jag fattar det hela rätt så är det bara att skapa filen "services-start" och sen när jag skriver
Source /jffs/scripts/checifhome
Så lägger den till vad som behövs i "services-start"??

Lr är det något mer jag behöver göra??
Vill så gärna få detta att funka.



En annan fråga.. Kan jag få den att kolla efter mac-adresser på både 2,4ghz och 5ghz?

För våra telefoner väst med vad de tycker passar när de ansluter till wifi

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom jag inte vet vilken router du har så kan jag inte svara på frågan om det fungerar på båda banden. Det script som jag har skrivit ovan i ett av inläggen fungerar på AC87, AC3200 och ett flertal till, och täcker då båda banden dvs 2.4 och 5 GHz. Således original scriptet stödjer samtliga radio delar som jag känner till med evnt undantag för AC5300/AC3100/AC88 som jag inte heller testat än. AC68/66/56 osv - det är routers som jag inte personligen har tillgång till. Men såvitt jag vet så skall båda banden alltså stödjas. Så sluta ändra i scriptet.

Vad gäller resten av frågorna, så önskar jag att du läser de länkar jag gett - allt står där.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Nu har jag gjort efter alla konstens regler: skapat scriptet direkt i vi redigeraren, skapat services-start med endast en rad i början "#!/bin/sh". Men när jag skriver
source /jffs/scripts/checkifhome så ser det ut som det inte händer nåt i kommandoraden.. Så jag startade om routern ändå..

Testade att koppla ner och upp wifi på telefonen.. Kollade även i filen services-start men den innehåller inget mer än det jag tidigare lagt in. Alltså ingen rad som på något sätt pekar på mitt checkifhome-script..

Jag är shitdålig på det är med unix/Linux och lyckas inte läsa mig till det genom tidigare nämnda länkar..

Så vad gör jag för fel??

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Finns flera sätt att kolla om det hela är aktivt:

1) Status om någon är hemma enligt routern finns i en fil som man gör touch på i mappen /tmp/CheckUser. Om någon av de två är hemma så finns här en fil med namn som "Hemma_User1" eller "Hemma_User2". När någon av dessa filer finns, så är den motsvarande mobilen alltså "hemma".

2) Om du även installerat den VD som krävs för det hela, se ursprungliga tråden som jag har någonstans på detta forum, så kommer du även där se om user1 resp user2 är hemma.

Filen services-start är statisk och ändrar sig inte, inte heller skriver jag ut något på kommandoprompten.

Om du jagar spår efter själva scriptet så kommer du inte se ett enda spår nästan. Har du tur så kanske du kan se processen med kommandot "ps" - men det är inte så enkelt då jag valt en stealth lösning - inte synas.... Således, det krävs rätt mycket för att hitta det hela ;-) Sorry - men jag tänker inte ändra på detta för din skull.

Således, frågor som du måste besvara om jag ens skall ha en susning av suck att hjälpa dig:
1) VILKEN ROUTER har du (jag har frågat detta flera gånger tidigare) ????
2) Vad har du installerat, och vart - vilket script, har du ändrat i något under "Don't touch", är VD installerad ????
3) Om du har VDn installerad, vad indikerar den ???
4) Ser du filerna i /tmp/CheckUser ???

Jag avser inte lära ut Linux - finns massor om detta på internet, så där är jag synnerligen restriktiv.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Bamsefar wrote:Finns flera sätt att kolla om det hela är aktivt:

1) Status om någon är hemma enligt routern finns i en fil som man gör touch på i mappen /tmp/CheckUser. Om någon av de två är hemma så finns här en fil med namn som "Hemma_User1" eller "Hemma_User2". När någon av dessa filer finns, så är den motsvarande mobilen alltså "hemma".

2) Om du även installerat den VD som krävs för det hela, se ursprungliga tråden som jag har någonstans på detta forum, så kommer du även där se om user1 resp user2 är hemma.

Filen services-start är statisk och ändrar sig inte, inte heller skriver jag ut något på kommandoprompten.

Om du jagar spår efter själva scriptet så kommer du inte se ett enda spår nästan. Har du tur så kanske du kan se processen med kommandot "ps" - men det är inte så enkelt då jag valt en stealth lösning - inte synas.... Således, det krävs rätt mycket för att hitta det hela ;-) Sorry - men jag tänker inte ändra på detta för din skull.

Således, frågor som du måste besvara om jag ens skall ha en susning av suck att hjälpa dig:
1) VILKEN ROUTER har du (jag har frågat detta flera gånger tidigare) ????
2) Vad har du installerat, och vart - vilket script, har du ändrat i något under "Don't touch", är VD installerad ????
3) Om du har VDn installerad, vad indikerar den ???
4) Ser du filerna i /tmp/CheckUser ???

Jag avser inte lära ut Linux - finns massor om detta på internet, så där är jag synnerligen restriktiv.
Oj förlåt, hade helt missat det där med bollen router.
AC66U Har jag

I mappen /jffs/scripts Ligger två filer: checkifhome och services-start

Checkifhome är numer bara ändrad där man ska ändra. Alltså macadresser, hc2 ip, lösenord, och device id till vd. Så jag kollar bara macadresser på 2,4ghz. Har även kollat så att mobilen faktiskt dyker upp under 2,4ghz. Krävdes några wificykler men till slut så.

Services-start innehåller två rader:
#!/bin/sh
source /jffs/scripts/checkifhome (osäker på om detta pekar på filen eller mappen checkifhome?)

Enda gången jag får skapat mappen checkuser i /tmp är om jag skriver
touch /jffs/scripts/checkifhome

Så av någon konstig anledning så kör den aldrig scriptet trots att jag har trippelkollat macadresser och provat att starta om wifi på telefonen ett flertal ggr utan resultat.

Har även provat att starta om routern på 3 olika sätt:
*Kommandot reboot i putty
*via routerns UI
*powercycle genom att båda stänga av routern på strömbrytaren och dra ur sladden i 20 sekunder

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

nu när jag kom hem från dagis så skapades iaf mappen checkuser/user1 eller vad den nu heter.
Men jag får inget att hända i min hc2. Har testat att köra:
[url]http://admin:${HC2Password}@${HC2IP}/api/callAction?deviceID=${HC2VDDeviceID}&name=pressButton&arg1=3[/url]
direkt i webläsaren och då funkar allt som det ska. Den trycker på knappen, ändrar variablerna och skickar mail till mig om att jag kommit hem.

Men frågan är vrf det inte händer automatiskt när jag kommer hem?

Code: Select all

#!/bin/sh
#
# HC2 info
HC2Password=xxxxxx
HC2IP=191.168.1.47
HC2VDDeviceID=56
#
# MacAdresser att hålla reda på....
Mac1=EC:1F:72:C0:E1:68
Mac2=40:B8:37:A9:9B:8D
#
########################### Don't touch #################################
#
# Kolla om mappen finns i /tmp (RAM disken - måste återskapas varje omstart)
if [ ! -d /tmp/CheckUser ];
then
  mkdir /tmp/CheckUser
fi
#
# Oändlig loop - skall aldrig dö, förhoppningsvis...
while [ 1 = 1 ]
do
#
# Variabler för status
  User1=Borta
  User2=Borta
#
# Samla ihop alla trådlösa IP adresser...
  macadresser=`wl -i eth1 assoclist`
#
# AC87 har en Quantenna för 5GHz, kräver specialkod
  if uname -n | grep -q AC87; then
    macadresser=`wl -i eth1 assoclist`
    antal=`qcsapi_sockrpc get_count_assoc wifi0`
    while [ $antal -gt 0 ]
    do
      antal=`expr $antal - 1`
      macadresser="`qcsapi_sockrpc get_station_mac_addr wifi0 $antal`;$macadresser"
    done
  else
    macadresser=$macadresser";"`wl -i eth2 assoclist`
# AC3200 har två 5GHz band, kräver specialkod
    if uname -n | grep -q AC3200; then
      macadresser=$macadresser";"`wl -i eth3 assoclist`
    fi
  fi
#
# User 1
  case "$macadresser" in
    *$Mac1*)
      User1=Hemma
    ;;
  esac
#
  if [ "$User1" = Hemma ]
  then
    if [ ! -f /tmp/CheckUser/Hemma_User1 ]
    then
      touch /tmp/CheckUser/Hemma_User1
      wget -qO- "http://admin:${HC2Password}@${HC2IP}/api/callAction?deviceID=${HC2VDDeviceID}&name=pressButton&arg1=3" >/dev/null 2>&1
    fi
  else
    if [ -f /tmp/CheckUser/Hemma_User1 ]
    then
      rm -f /tmp/CheckUser/Hemma_User1
      wget -qO- "http://admin:${HC2Password}@${HC2IP}/api/callAction?deviceID=${HC2VDDeviceID}&name=pressButton&arg1=5" >/dev/null 2>&1
    fi
  fi
#
# User 2
  case "$macadresser" in
    *$Mac2*)
      User2=Hemma
    ;;
  esac
#
  if [ "$User2" = Hemma ]
  then
    if [ ! -f /tmp/CheckUser/Hemma_User2 ]
    then
      touch /tmp/CheckUser/Hemma_User2
      wget -qO- "http://admin:${HC2Password}@${HC2IP}/api/callAction?deviceID=${HC2VDDeviceID}&name=pressButton&arg1=4" >/dev/null 2>&1
    fi
  else
    if [ -f /tmp/CheckUser/Hemma_User2 ]
    then
      rm -f /tmp/CheckUser/Hemma_User2
      wget -qO- "http://admin:${HC2Password}@${HC2IP}/api/callAction?deviceID=${HC2VDDeviceID}&name=pressButton&arg1=6" >/dev/null 2>&1
    fi
  fi
#
# Avvakta några sekunder innan nästa koll
  sleep 5
#
done
[/color]
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Okej, då skall vi börja med att slå några kommandon (via putty då, alltså inne i routern) så vi kan avgöra vart dina mobilers MAC ligger.

Vi börjar med att kolla vilken router (ja jag såg AC66) systemet anser att det är, så att OM jag behöver special kod för just AC66 så behöver jag veta detta:

Code: Select all

uname -n
Sedan så börjar vi med att lista 2.4GHz radions macadresser, och nu är det viktigt att den mobilen du använder för att verifiera om den finns med i svaret på nedanstående då är uppkopplad på 2.4GHz bandet:

Code: Select all

wl -i eth1 assoclist
Om du ser din mobil, när den är uppkopplad på 2.4GHz bandet så vet vi att denna del fungerar.

Sedan kommer vi till 5GHz bandet, vi provar med följande kommando:

Code: Select all

wl -i eth2 assoclist
Om din mobil är uppkopplad på 5GHz bandet, så bör alltså macadressen dyka upp i svaret ovan - om inte det, så måste vi ta reda på hur/vart jag hittar MAC adresser som ligger på 5GHz bandet...

Efter ovanstående, förutsatt att vi alltid ser den testade mobilens macadress när den är uppkopplad på respektive band, så kommer vi till frågan varför det inte verkar lira på HC2: Vet ej. Men du har testat kommandot som skall trycka på knappen, och det verkar fungera.

Det enda som då återstår är att något skräptecken har kommit in på något sätt - jag har helt enkelt inget svar.

MEN om du tar bort koden ">/dev/null 2>&1" som finns på några ställen så kommer den lista ut massa saker, och från det kanske det går att klargöra vad som inte fungerar.

En annan sak, som jag inte är 100% på det klara med är namnet på filen med scriptet. Jag har alltid haft exakt detta namn: CheckIfHome - men du använder konstant små tecken. Det är helt okej, se bara till att alla referenser är korrekta.

Sedan till din kommentar "osäker om detta pekar på filen eller mappen" - så undrar jag VILKEN MAP? för jag har då inte skapat någon map på /jffs/script/ som heter checkifhome (med små tecken). Det skall inte finnas någon map såvitt jag vet (kan ha gjort det tidigare men inte i denna version). /jffs/script/checkifhome (med små tecken) skall peka på scriptfilen, men har du en map så lär det bli tokigt alltså.

Har du chmodat filerna?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Code: Select all

ASUSWRT-Merlin RT-AC66U_3.0.0.4 Thu Dec 24 18:54:38 UTC 2015
admin@RT-AC66U-E628:/tmp/home/root# uname -n
RT-AC66U-E628
admin@RT-AC66U-E628:/tmp/home/root#

Code: Select all

wl -i eth1 assoclist
visar telefoner på 2,4 ghz och

Code: Select all

wl -i eth2 assoclist
visar anslutna enheter på 5ghz. So far so good :D
En annan sak, som jag inte är 100% på det klara med är namnet på filen med scriptet. Jag har alltid haft exakt detta namn: CheckIfHome - men du använder konstant små tecken. Det är helt okej, se bara till att alla referenser är korrekta
jag har kollat så att det är bara små tecken. Brukar alltid göra det för att vara säker på att den inte skiljer på gemener och versaler
Sedan till din kommentar "osäker om detta pekar på filen eller mappen" - så undrar jag VILKEN MAP? för jag har då inte skapat någon map på /jffs/script/ som heter checkifhome (med små tecken). Det skall inte finnas någon map såvitt jag vet (kan ha gjort det tidigare men inte i denna version). /jffs/script/checkifhome (med små tecken) skall peka på scriptfilen, men har du en map så lär det bli tokigt alltså
nej, ingen map skapad. Det är bara scripten som ligger där:

Code: Select all

admin@RT-AC66U-E628:/jffs/scripts# ll
-rwxrwxrwx    1 admin    root          2401 Mar  8 06:42 checkifhome*
-rwxrwxrwx    1 admin    root            43 Mar  8 06:43 services-start*
admin@RT-AC66U-E628:/jffs/scripts#
MEN om du tar bort koden ">/dev/null 2>&1" som finns på några ställen så kommer den lista ut massa saker, och från det kanske det går att klargöra vad som inte fungerar.
har tagit bort dne på de ställena där den fanns. Vet att du inte vill lära ut linux, men hur kollar jag nu om den hittar några fel?

loggade in nu från jobbet och upptäckte att det verkar funka som det ska med att skapa mapparna i routern. För den har skapat mappen för min sambo som kommit hem. Men fortfarande inget i fibaro.
Har du lust att ögna igenom koden som jag skrev tidigare och se om du kan hitta något fel? Och denna gången är den som sagt kopierad rakt av från din exempelkod.[/color]
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Om man tar bort /dev/null så borde det hamna i sysloggen - /jffs/syslog.log

Men jag har inte tänkt så mycket på det, jag har aldrig haft problem med det hela. Det fungerar hos mig, och hos alla andra. Så katten vet varför det hela inte riktigt vill lira hos dig - jag vet inte helt enkelt, och skulle antagligen behöva fysisk tillgång till allt för att hitta det. Och det har jag inte riktigt tid till.

Jag har tittat på din kod, och just nu ser jag inget uppenbart fel.

Det enda jag kan rekommendera är att du verifierar IP adressen och VD id, så att dessa stämmer med vad som finns i din HC2.

Annars är jag out of ideas...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Bamsefar wrote:Om man tar bort /dev/null så borde det hamna i sysloggen - /jffs/syslog.log

Men jag har inte tänkt så mycket på det, jag har aldrig haft problem med det hela. Det fungerar hos mig, och hos alla andra. Så katten vet varför det hela inte riktigt vill lira hos dig - jag vet inte helt enkelt, och skulle antagligen behöva fysisk tillgång till allt för att hitta det. Och det har jag inte riktigt tid till.

Jag har tittat på din kod, och just nu ser jag inget uppenbart fel.

Det enda jag kan rekommendera är att du verifierar IP adressen och VD id, så att dessa stämmer med vad som finns i din HC2.

Annars är jag out of ideas...
Ja ibland är man bra blind :idea:
Hade skrivit fel IP-adress till HC2. Inte konstigt att det inte hände nåt när det stod 191.xx.xx.xx... Hela mitt nätverk bygger på 192.xx.xx.xx och det vet jag ju såväl.

Men stort tack ändå bamsefar för att du verkligen försökte hjälpa mig. Har ändrat i koden nu å nu funkar allt utan problem. Nu blir nästa steg att restriktera när jag ska få mail om det och inte.. Men det blir ett senare problem 8-)

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Bra att det löst sig.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kan ha hittat en bugg eller så....

Kan de som kör denna BETA version av scriptet, köra följande kommando och rapportera svaret:

Code: Select all

ps -w | grep sleep | wc -l
Det är per definition inte fel i scriptet, men det finns en optimering som man kan göra. Det hela har att göra med när routern startas om pga t.ex. nytt DHCP lån från ISPn (Internet Service Provider, alltså t.ex. Bredbandsbolaget / OwnIT eller liknande operatör som tillhandahåller internet access). Jag behöver se om det bara är något jag är "drabbad av" eller om det berör flera...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Bamsefar wrote:Jag kan ha hittat en bugg eller så....

Kan de som kör denna BETA version av scriptet, köra följande kommando och rapportera svaret:

Code: Select all

ps -w | grep sleep | wc -l
Det är per definition inte fel i scriptet, men det finns en optimering som man kan göra. Det hela har att göra med när routern startas om pga t.ex. nytt DHCP lån från ISPn (Internet Service Provider, alltså t.ex. Bredbandsbolaget / OwnIT eller liknande operatör som tillhandahåller internet access). Jag behöver se om det bara är något jag är "drabbad av" eller om det berör flera...
För mig säger den "1" eller "2".
Är det bug för mig eller vad ska jag leta efter?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

1 eller 2 är okej - det är när det är 10 som jag undrar om någon annan råkat ut för det jag råkat ut för. Jag har inte lösningen på allt än, även om koden numera har en extra test...

No worries för övrigt - allt fungerar, det blir bara dubletter av samma kod som körs samtidigt, vilket iofs ger snabbare svar när man kommer hem... Men förr eller senare tar minnet slut, och det är det vi skall försöka motverka...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Robert wrote:Repeatern är en RP-AC52 från Asus.

Som du ser nedan på bilden så ser man ansluta enheter till repeatern genom att det skapas en siffra upptill på ikonen. Min mobil är på bilden uppkopplad på repeatern och såldes inte "hemma". Karins mobil ligger dock kvar på routern och är då hemma eftersom den ligger på vlan1. Mobilerna ansluter till repeaterns 2.4 band. Repeatern ligger med i listan på vlan1.
natverkskarta.jpg
Jag provade att sätta upp min AC88U som AP (Access Point), men det gav inte alls den typen av bild som du har ovan. Undrar om RP-AC52 är annorlunda? Och isåfall hur? Den enda logiska vägen att hitta klienter är i alla fall troligen att köra någon form av script på RP-AC52 som gör något kul för att meddela att nu kör jag på denna AP... eller RP då...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

RT-AC68U

Code: Select all

ps -w | grep sleep | wc -l
Ger mig en 1
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Bamsefar wrote:
Jag provade att sätta upp min AC88U som AP (Access Point), men det gav inte alls den typen av bild som du har ovan. Undrar om RP-AC52 är annorlunda? Och isåfall hur? Den enda logiska vägen att hitta klienter är i alla fall troligen att köra någon form av script på RP-AC52 som gör något kul för att meddela att nu kör jag på denna AP... eller RP då...
Tack för att du tog dig en titt och försökte! Jag har ju en till Asus router som jag skulle kunna köra som AP. Hur dök den upp för dig? Kan man söka igenom den istället och leta mac-adress?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

När man kör en AC88 som AP så ser man den som kabelansluten i min AC3200. Men jag såg inte clienterna som fanns i kopplade på AC88 i AC3200 - men i AC88 såg jag massor mer än jag förväntade mig.

Jag antar att man måste titta i båda routrarnas wlan listor över MAC adresser - alltså i praktiken köra samma script i båda - men sedan blir det ju lite svårare med att hålla reda på allt i VDn. Antagligen måste man skriva om så att VDn förstår i vilken av routrarna som respektive client ligger och sedan räkna ut om någon är hemma eller inte. Inte så svårt att få till antagligen - men man får hacka lite.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply