GEA för HC2

KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

En annan fråga, hur gör ni om ni har 2 enheter som skall ha alla meddelanden via telegram? Skapar en grupp och skickar till den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

KristianO wrote:En annan fråga, hur gör ni om ni har 2 enheter som skall ha alla meddelanden via telegram? Skapar en grupp och skickar till den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Japp
seriksson
Medlem
Posts: 25
Joined: 15 Apr 2015, 14:11
8
Location: Eskilstuna

seriksson wrote:
SirMaggot wrote:
seriksson wrote: Hej! Jag skulle gärna vilja ha en introduktion till telegram! Jag har ett konto på telegram redan!
Så vad behöver göras på GEA sidan och vad behöver göras på telegramsidan.

Tack på förhand!
/Stefan
Det är inte så komplicerat, postar några länkar till Fibaros forum nedan.
I de trådarna hittar du scenen för Telegram samt instruktioner.

http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... entry81486

http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... entry81513

Skapa en global variabel som heter Telegram (eller vad du vill)
I GEA skriver du till den med det meddelandet du vill.
Ex.

Code: Select all

{"Global", "Telegram", "Blablabla"}
Tack för hjälpen!

Telegram implementerat nu. Dock så funderar jag på om det går att få med värden från GEA t.e.x #value# som man kan få via push.
Svarar mig själv ;-)

Det gick alldeles utmärkt att skicka med #time# #value# o.s.v.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Va bra :)
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Har en GEA körning som stör mig och inte funkar riktigt som jag vill, kör jag den enligt nedan så blir den bara överhoppad syns ej i loggen och inget fel visas.
Men om jag ändrar -1 till bara en 1 så läggs den in i schemat. Men vill ju ha -1 för att den ska triggas direkt.
Någon som vet vad som är fel? Ni som använder en PIR i GEA kör ni med -1?

Code: Select all

local Garage = {VaggFramsida = 92, VaggBaksida = 772, Vedbod = 770, Rorelse = 774}

-- Tänd lampa i vedbod om det sker rörelse efter solnedgång och fram till solen går upp och att lux är mindre än 100.
GEA.add(Garage["Rorelse"], -1, "", {{"Time", "Sunset", "Sunrise"}, {"If",{{"Value-", Garage["Rorelse"], 100}}}, {"turnOn", Garage["Vedbod"]}})
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

maxxar wrote:Har en GEA körning som stör mig och inte funkar riktigt som jag vill, kör jag den enligt nedan så blir den bara överhoppad syns ej i loggen och inget fel visas.
Men om jag ändrar -1 till bara en 1 så läggs den in i schemat. Men vill ju ha -1 för att den ska triggas direkt.
Någon som vet vad som är fel? Ni som använder en PIR i GEA kör ni med -1?

Code: Select all

local Garage = {VaggFramsida = 92, VaggBaksida = 772, Vedbod = 770, Rorelse = 774}

-- Tänd lampa i vedbod om det sker rörelse efter solnedgång och fram till solen går upp och att lux är mindre än 100.
GEA.add(Garage["Rorelse"], -1, "", {{"Time", "Sunset", "Sunrise"}, {"If",{{"Value-", Garage["Rorelse"], 100}}}, {"turnOn", Garage["Vedbod"]}})
Har lagt in "774 Value" under properties? Annars får du inte GEA scriptet att trigga direkt vilket behövs vid rörelse-triggers. Std e annars att det rullar va 30e sekund.



Sent from my iPhone using Tapatalk
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

KristianO wrote:
maxxar wrote:Har en GEA körning som stör mig och inte funkar riktigt som jag vill, kör jag den enligt nedan så blir den bara överhoppad syns ej i loggen och inget fel visas.
Men om jag ändrar -1 till bara en 1 så läggs den in i schemat. Men vill ju ha -1 för att den ska triggas direkt.
Någon som vet vad som är fel? Ni som använder en PIR i GEA kör ni med -1?

Code: Select all

local Garage = {VaggFramsida = 92, VaggBaksida = 772, Vedbod = 770, Rorelse = 774}

-- Tänd lampa i vedbod om det sker rörelse efter solnedgång och fram till solen går upp och att lux är mindre än 100.
GEA.add(Garage["Rorelse"], -1, "", {{"Time", "Sunset", "Sunrise"}, {"If",{{"Value-", Garage["Rorelse"], 100}}}, {"turnOn", Garage["Vedbod"]}})
Har lagt in "774 Value" under properties? Annars får du inte GEA scriptet att trigga direkt vilket behövs vid rörelse-triggers. Std e annars att det rullar va 30e sekund.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Japp, så klart det var den lilla detaljen, tack KristianO :)
PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

Jag kör med GEA, har några lampor med sensor, några dörrbrytare.
Har köpt en Danfoss termostat "Devolo" som jag vill styra en Fibaro Universalsensors utgång med.
Är det någon som har någon idé hur jag ska börja med detta?, jag har tänkt att använda mig av termostatens tempgivare och jämföra med det inställda värdet på termostaten.
På värmepumpen har jag tänkt använda universalsensorn och förskjuta värmekurvan.

Väldigt tacksam för tips att börja med.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Finns det möjlighet att få GEA att agera direkt efter "omstart". Har tex många villkor som styrs på tider. Tex tänd mellan 18-21. Men startar jag om GEA scenen mellan denna tiden så återställs inte lampan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Catcherror är den du ska sätta till true tror jag


Regards Jonny Larsson
From my iPhone SE with Tapatalk
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Hej!

Nu är jag tillbaka med en liten fråga :)

Efter att ha släppt systemet ett tag nu då allt fungerar så har jag tagit tag i det igen för att bygga vidare och inkludera mer roliga saker i GEA. Sitter och läser och testar med massa exempel från här och på franska forumet.

---

Jag har kommit fram till denna rad. Har en egen scene som sköter den nu men vill självklart ha in den i GEA.

Tanken är att när jag stänger av min väckarklocka på morgonen så sätts den globala variabeln Robert. Den aktiverar min morgonscene med att tända en lampa i badrummet. Därefter slår den på radion och efter 3 min tänder den även taklampan.

Jag får inga felmeddelande och har inte testat koden än. Tänkte mer kolla om jag tänker rätt :)

Hur triggas denna rad av variablen?

Jag vill att t.ex Tasker sätter variablen Robert så att den endast körs när jag aktiverar variablen. Om variablen är inställd på Robert och jag vill köra den igen hur gör jag då?

Code: Select all

GEA.add({"Global", "MorgonAlarm", "Robert"}, -1, "", {{"turnOn", id["BAD_SPOT"]}, {"Slider", 320, "15", "8"}, {"Function", function() fibaro:sleep(4000) end}, {"VirtualDevice", 320, "22"}, {"Function", function() fibaro:sleep(300000) end}, {"turnOn", id["BAD_TAK"]}})
Går det att krydda på denna kod men lite fler variablar? Hur ska jag tänka då?

Code: Select all

GEA.add({"Global", "MorgonAlarm", "Robert"}, {"Global", "Hemma", "Hemma"}, {"Global", "TimeOfDay", "Morgon"}, 0, "",
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Eller är det lättare att skapa en VD som jag styr den globala variabeln med? Att Tasker trycker på en av knapparna för att aktivera vald variabel.
nenne
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 30 Aug 2013, 15:28
10

Hej

Har precis börjat med GEA i min installation. Har dock stött på ett problem. Om jag vill sätta temperaturen på golvvärmen i badrummet(Heat IT termostat), så verkar det inte finnas någon hantering för det. Jag kan ju givetvis trigga en scen som gör just det via Lua,

Code: Select all

fibaro:call(34, "setThermostatSetpoint", "1", "24")
Men finns det något enkelt sätt med GEA att lösa det, eller är det en scen som är enda valet?

/H
nenne
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 30 Aug 2013, 15:28
10

Kom på svaret själv :)

Code: Select all

    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "06:00", "06:01"},  {"Function", function() fibaro:call(34, "setThermostatSetpoint", "1", "26") end}} )
    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "07:20", "07:21"},  {"Function", function() fibaro:call(34, "setThermostatSetpoint", "1", "21") end}} )
    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "17:00", "17:01"},  {"Function", function() fibaro:call(34, "setThermostatSetpoint", "1", "24") end}} )
    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "20:00", "20:01"},  {"Function", function() fibaro:call(34, "setThermostatSetpoint", "1", "26") end}} )
    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "22:00", "22:01"},  {"Function", function() fibaro:call(34, "setThermostatSetpoint", "1", "23") end}} )
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Nån som dimmar något i GEA

Får inte till dimning av BeNext dimmer plug

Vad skriver jag för fel? Jag har tolkat instruktionen att den ska anges {"Value" , <id>}

local Tvattstuga = {Fonster = 320, Rorelse = 41}
GEA.add (true , 30, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"99", Tvattstuga["Fonster"]}})



Detta får jag i loggen klagar ej på syntax fel, men funkar ej...

[DEBUG] 22:20:21: [ Always ] sendActions : doing actions (ID: 36) [Time,22:20,22:59] [99,320]
[DEBUG] 22:20:21: [ Always ] Done : task done and suspended (ID: 36) [Time,22:20,22:59] [99,320]
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

maxxar wrote:Nån som dimmar något i GEA

Får inte till dimning av BeNext dimmer plug

Vad skriver jag för fel? Jag har tolkat instruktionen att den ska anges {"Value" , <id>}

local Tvattstuga = {Fonster = 320, Rorelse = 41}
GEA.add (true , 30, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"99", Tvattstuga["Fonster"]}})

Vad exakt vill du göra?
Tända lampan vid rörelse?

I såna fall lägger du till 41 value under %%properties i början av Gea.
Sen kan du prova raden nedan (editera efter behov)

Code: Select all

GEA.add(id["RORELSE"], -1, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"Function", function() fibaro:call(id["FONSTER"], "setValue", "99") end}})
Detta borde också funka

Code: Select all

GEA.add(id["RORELSE"], -1, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"Value", id["FONSTER"], 99}})
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

SirMaggot wrote:
maxxar wrote:Nån som dimmar något i GEA

Får inte till dimning av BeNext dimmer plug

Vad skriver jag för fel? Jag har tolkat instruktionen att den ska anges {"Value" , <id>}

local Tvattstuga = {Fonster = 320, Rorelse = 41}
GEA.add (true , 30, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"99", Tvattstuga["Fonster"]}})

Vad exakt vill du göra?
Tända lampan vid rörelse?

I såna fall lägger du till 41 value under %%properties i början av Gea.
Sen kan du prova raden nedan (editera efter behov)

Code: Select all

GEA.add(id["RORELSE"], -1, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"Function", function() fibaro:call(id["FONSTER"], "setValue", "99") end}})
Detta borde också funka

Code: Select all

GEA.add(id["RORELSE"], -1, "", {{"Time", "22:20", "22:59"}, {"Value", id["FONSTER"], 99}})

Jag var nog inte så tydlig, jag vill bara tända lampan vid en viss tid och sätta ett dimmer värde. Byter jag ut value mot turnOn så tänds lampan som den ska men får ej rätt dim nivå.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Det finns massor med exempel i denna tråd.
exempelvis

Code: Select all

   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "18:38", "18:39"}, {"turnOn", id["MATBORD_FONSTER"]}})
Byter du ut {"turnon.... till {"Value...... så borde det fungera.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Nu tänkte jag försöka mig på GEA men behöver en knuff i rätt riktning.
Behövde GEA någon variabel? har för mig att jag läst att man ska skapa en som heter GEA.

Börjar lugnt med barnens rum tänkte jag.

Det jag vill ska hända är,
30 minuter innan solnedgång ska barnens lampor tändas.
och klockan 1900 ska dom släckas.
Någon som vill berätta hur detta ska vara.

Edit: svaret fanns i första posten....
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Det här var ju kul :)
Men hur gör jag när jag vill att GEA ska trycka på en VD:s knapp?

Nu kör jag med detta
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset+30", "Sunset+32"}, {"turnOn", id["Alicia_Window"]}})
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "19:00", "19:02"}, {"turnOff", id["Alicia_Window"]}})

Räcker det att göra så här
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset+30", "Sunset+32"}, {"VirtualDevice", 240, 1}})
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "19:00", "19:02"}, {"VirtualDevice", 240, 2}})

Vanlig kod för att trycka på kanappen som jag använder nu,
fibaro:call(240, "pressButton", "2"
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Post Reply