Sätta en energimätare som huvudmätare

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Rydar
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 11 Nov 2013, 12:46
10

Hej!

Jag har för tillfället ett antal insticksenheter som även mäter energiförbrukning och dessa visas på ett bra sätt i HC2 (i energipanelen). Men nu har jag köpt en NorthQ Power Meter som jag har satt över det optiska ögat på energimätaren från Kamstrup som mäter energin för hela huset.

Jag får in mätaren i HC2 utan några större problem
Som det ser ut under "enheter"
Som det ser ut under "enheter"
Enhet i HC2.jpg (7.83 KiB) Viewed 8768 times
och jag antar att den mäter rätt.

Men min fråga är om det på något sätt går att få in denna mätaren i Energipanelen?
Sen undrar jag om det på något sätt går att dra bort den energiförbrukningen som redan mäts inne i huset med instickskontakterna (eftersom det annars blir dubbel mätning på energiförbrukningen)?

Det är ju trevligt att kunna se hur mycket el hela huset förbrukar, men det är ju också intressant att se hur mycket individuella förbrukare (t.ex. lampor eller el-radiator) använder.

Tack på förhand!
Mvh Robert
Johan71
Medlem
Posts: 84
Joined: 24 Jan 2014, 11:46
10

Hej
Den ser ju spännande ut, fungerar den rakt av i HC2?
Åtekom gärna hur det går.
MVH Johan
_____________________________
Fibaro Home Center 2
Rydar
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 11 Nov 2013, 12:46
10

Hej,

Ja, det var inga större problem att inkludera den i Z-Wave nätverket och HC2. Nu skall jag bara se till så att jag får använt värdena på ett bra sätt också ;)

Jag återkommer om jag kommer fram till något bra.

/Robert
Christian
Medlem
Posts: 25
Joined: 27 Feb 2014, 15:30
10

Jag skulle också gärna vilja ha möjlighet att integrera NorthQ:n i energipanelen. Men möjligheten kanske kommer i en senare version av mjukvaran. Jag tar in värden varje kvart och för att ha lite nytta av värdena så sparar jag ner lite värden i ett antal variabler och visar allt i en virtuell enhet som ser ut så här (senaste timmen och senaste rapport är samma än så länge):
El.png
El.png (65.79 KiB) Viewed 8659 times
För att ta bort elförbrukningen som redan mäts av pluggarna etc. så skulle man kunna skapa en variabel som man sparar ner alla pluggars totala förbrukning hittills i. Jag testade lite (se spontan kod nedan) men det går kanske att göra enklare. Man skapar en variabel och jämför sedan mot den och visar resultatet i en label. Då har man förbrukningen från NorthQ minus pluggarnas, alltså allt annat som man inte mäter specifikt.

Code: Select all

totalConsumption=0
-- Iterera igenom alla enheter (ID 1-400) och spara ner total förbrukning
for ID=1, 400, 1 do
 consumption = tonumber(fibaro:getValue(ID, "valueMeter"))
 if consumption then
  	totalConsumption=totalConsumption + consumption
 end
end

-- Hämta tidigare förbrukning. Byt ut VARIBALE mot variabelns namn
oldConsumption=fibaro:getGlobalValue("VARIABLE");

-- Räkna ut förbrukning sedan senaste mätning
newConsumption = totalconsumption - oldConsumption

-- Spara senaste värdet. Byt ut VARIBALE mot variabelns namn
fibaro:setGlobal("VARIABLE",totalConsumption);
RickardDehlin
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 02 Jan 2017, 14:06
7

Jag skulle vilja göra samma sak som TS.
Ser att tråden är från 2014 och undrar om det skett några uppdateringar i HC2 de senaste åren kring denna fråga?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Nix


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply