Aeon Labs Home Energy Meter 2:nd Edition till Fibaro HC2

Övrigt
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Då är den nya installerad med FW1.8 och alla värde dyker upp direkt.
Dock får jag ett fel som jag hoppas bara är en inställning.

Siffrorna för resp fas och totalvärdet (ampere och effekt) stämmer inte.
Total effekt visade 3.49KW medans resp fas varierade mellan 150-300W
Även ampere diffar om man räknar samman faserna mot totalen.

Vilka värde och inställningar kör ni på som får det att fungera?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det har med uppdateringstiden att göra. Mellan dessa tider verkar det som att värdena kan bli lite hur som helst.
Mina uppdateringsvärden är 120, 120 och 1800 sekunder.
Om du sätter pollingen temporärt till tex 10 sek skall du se att värdena stämmer.
Pollingen är normalt "Device excluded from polling"
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Ska testa ändra pollingen tillfälligt.
Om man ändrar tider/polling, vad kan man ställa till med då?
Är det risk för att man överbelastar HC2:an/nätet i så fall?

Vill ju helst ha värde som stämmer mot verkligheten.

Finns det något sätt man hade kunnat få ut statistik/grafer för resp. fas och inte bara hela kåken som Fibaros inbyggda klarar?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag vet inte var "smärtgränsen" går för hur snabb polling man kan ha.
Att få momentanvärdena direkt som du vill ha blir nog jobbigt för systemet men 60 sek borde inte vara något problem.
Kanske någon annan kan svara bättre på det här.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

I Fibaro visar min Energypanel ca 11 kW.'
Var och en av elmätarens faser visar 3,28 2,63 0,422. Den samlade effekten från elmätaren är 4,77 vilket stämmer hyggligt bra med husets verkliga effekt.
Vad gör jag för inställningar för att Fibaros Energy panel inte skall summera faserna med totalen samt lägga till ytterligare värden från rapporterande förbrukare i hemmet?

Har ni kommit fram till något lämpligt pollingintervall?
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Enkelt svar, det går tyvärr inte :/


Sent from my iPhone using Tapatalk
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Hejsan!

Någon uppdatering kring detta? Jag funderar själv på att köra en Aeon Labs Energy Meter, fungerar den bra? Har även sett varianter som räknar blink på dioden i centralen, nån som provat en sån? Jag har ingen ambition att läsa av varje fas.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har en Aeon HEM3 G2 som jag antar du menar. Den läser av de tre faserna och visar Energiförbrukning, Spänning och Ström både Totalt och varje fas för sig. Vill man inte se fas-värdena kan man ju bara "släcka ned" dem och bara visa totalvärdena.
HEM3 G2 med fw 1.5 fick jag utbytt mot fw 1.7 eftersom 1.5 aldrig fungerade i Fibaron. Firmware 1.7 funkar till 100% i HC2.

Att räkna elmätarens diodblink tror jag inte du löser med Z-wave utan det gör man bäst med ett 1-wire-system som ligger och snurrar på en Raspberry.
Jag använder 1-wire till att logga temperaturer inne och ute. Dessutom har jag blinksensorer på två elmätare och från dessa loggar jag grafiskt Total energi, Värmepump samt Hushållsenergi (Hushåll = Total - Vp).
Allt loggas en gång per minut och presenteras grafiskt med 1 tim, 8 tim, 24 tim, 1 vecka, 1 månad, 1 år och 5 år.
Attachments
Energi 1-wire
Energi 1-wire
Temperatur 1-wire
Temperatur 1-wire
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Den kände jag inte till, men den borde fungera.
Frågan är bara vilket stöd den har i Fibaron? Googla runt lite och kolla hur den funkar mot din HC2.
Den var lite intressant faktiskt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Bumpar denna tråd lite.

Har nu lagt in min Aeon Tech Home Energy Meter i HC2:an. Allt gick fint. Dock så kan jag inte se enheterna i nån app. Ser heller ingen förbrukning i apparna! Hade en liten bild framför mig att jag på min panel i hallen (en 10" surfplatta) skulle få upp lite snygga grafer, men icke.

Är det nåt jag missat? Har gett användarna behörighet till enheterna, men verkar inte hjälpa..
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har tidigare inte tänkt på att titta på min HEM G2 i mobilen, men nu ser jag att den bara visar fasspänningar, fasströmmar och totalen på dessa men ingen energi eller effektförbrukning.
Eftersom jag inte kollat tidigare så vet jag inte om det fungerat att visa energi och effekt.

Det är ju lite meningslöst att bara visa ström och spänning så det måste jag kolla mer på.
Edit
Jag kollade även min surfplatta och den visade bara ström och spänning.
Och det ritades inga grafer i det lilla fönstret ovanför loggfönstret.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Jag tänkte om man skulle ha konfigurerat om enheten att fungera som typ en belysningnsplugg. Det skulle ju lösa det mesta. Dock går det inte att ändra kontrollerad enhet? Kanske finns nåt trick för det?

Det andra jag tänkte på var att man kanske kan skapa en VD?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Här kanske finns något användbart.
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php? ... ergi#p5761
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Ja det skulle kunna vara något. Dock syns det ju fortfarande inte i appen med grafer etc.

Laddade hem ImperiHome igår. Och där får man upp allt snyggt och prydligt. Dock kan man inte armera/desarmera fibaros rörelsesensorer där, så då går väl den bort. Synd, för det är ett snyggt och väldigt anpassningsbart gränssnitt..
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

Hej,

Innan jag investerar i en HEM skulle jag vilja fråga om man kan använda momentanvärdet (Watt) för EN FAS som villkor i en scen ??

Jag behöver koppla om en del saker beroende på hur stor förbrukningen är för några enheter som HEM mäter på....

Hälsn
Torbjörn
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja det skall funka. I och med att du kan läsa ut värdet så kan du också använda det i en scen.
Antingen läser du ut watt för den fas du vill kolla eller så läser du ut ampere och använder det.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

Tack för snabbt svar !
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

Det fungerar alldeles utmärkt att använda t.ex effekten i Watt som trigger i en scen....

Man behöver inte kontinuerligt kolla om effekten överstiger ett visst värde. Scenen triggas automatiskt om effekten överstiger/understiger ett givet värde....
if (
( tonumber(fibaro:getValue(296, "power")) > 1500 )

)
then
fibaro:call(72, "turnOn");
else
fibaro:call(72, "turnOff");

Jag vill kunna se hur ofta och hur mycket el-patronen körs/drar i min värmepump. Jag har en separat 2-tariffs mätare på värmepumpen och kopplar om mellan tariff 1 och 2 med hjälp av scenen. Normalvärdet på 1 fas ligger kring 1 kW när enbart pumpen går, när el-patronen går in stiger effekten till c:a 2 kW....
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Äntligen fått igång min mätare, legat i lådan sen jag köpte den för två år sen.

Hur konfiguerar man HC2 för att fatta saker vettigt? Nu slår den ihop alla mätare jag har plus mätarna här, dvs varje fas + totalen. Blir ju galet.

Hur har ni gjort?
Post Reply