Larm med Z wave integrering

Övrigt
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Hej,

Jag inser att detta är ett ämne som kanske för många är uttjatat, men jag blir fortfarande inte riktigt klok på det...

Jag ska som rubriken lyder skaffa mig ett hemlarm som jag på sikt kan integrera i ett Z-wavesystem. Jag har alltså ännu inte låst fast mig i fabrikat, varken på larm eller kontrollenhet så jag är öppen för alla lösningar än så länge. Det jag dock sätter som prio för anläggningen är:

Larmet ska kunna vara trådlöst i alla delar (har tillta på DSC Neo, Alexor och Agility 3 än så länge).

Larmet ska gå att integrera i Z-wave, helst utan massa avancerad programmering (hur funkar det med DSC plugin och funkar denna med Neo och Alexor?) Kan man dessutom använda larmets sensorer är det ett plus, men inget krav.

Larmet ska kunna kopplas på via knappsats och telefon (behöver man flera olika appar eller kan allt styras via "z-waveappen" när jag skaffat en sådan?)

Larmet ska kunna skicka sms eller ringa upp mig, dels vid utlöst lam men också när barnen larmar av etc. (vill inte ha det kopplat till larmcentral)

Z-wavekontrollen ska vara driftsäker och användarvänlig (vill inte att enheten strula och vill inte sitta och knacka kod mer än nödvändigt). Ska inte göra några allt för avancerade scener utan vill leka lite med ljusstyrning och sonosanläggningen samt på sikt kunna styra markiser och lite annat kul. Valet står just nu mellan Fibaro och Vera. Spelar det någon roll egentligen?

Blev en del frågor, men jag hoppas någon vill hjälpa mig med lite svar..
Tack På förhand!
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag kör Siemens SPC mot min Hc2. Funkar klockrent! Använder en teknisk brygga från Lundix IT.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

KristianO wrote:Jag kör Siemens SPC mot min Hc2. Funkar klockrent! Använder en teknisk brygga från Lundix IT.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, jag tittade även på SPC. Vad kostade brygglösningen? Styr du allting via Hc2 då eller behöver du flera appar?. Frågan är ju bara om SPC går att få helt och hållet trådlöst? Hittar inte att manöverpanelen går att beställa utan tråd (jag kan ha fel). Jag hade tänkt att sätta centralapparaten i källaren och med betongbjälklag blir det ganska jobbig kabeldragning..
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Bryggan kostar runt 2000kr.
Styr larm från spc app men får all info enkelriktat från larm till min hc2 för styrning. Vill ha det så pga säkerhet och ser min Fibaro mer som en "leksak" än ett tryggt larm.
Allt utom map går att få trådlöst. Den kräver ett "Cat6" kabel för spänning och data.



Sent from my iPhone using Tapatalk
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Sunobedaks wrote:Hej,

Jag inser att detta är ett ämne som kanske för många är uttjatat, men jag blir fortfarande inte riktigt klok på det...

Jag ska som rubriken lyder skaffa mig ett hemlarm som jag på sikt kan integrera i ett Z-wavesystem. Jag har alltså ännu inte låst fast mig i fabrikat, varken på larm eller kontrollenhet så jag är öppen för alla lösningar än så länge. Det jag dock sätter som prio för anläggningen är:

Larmet ska kunna vara trådlöst i alla delar (har tillta på DSC Neo, Alexor och Agility 3 än så länge).

Larmet ska gå att integrera i Z-wave, helst utan massa avancerad programmering (hur funkar det med DSC plugin och funkar denna med Neo och Alexor?) Kan man dessutom använda larmets sensorer är det ett plus, men inget krav.

Larmet ska kunna kopplas på via knappsats och telefon (behöver man flera olika appar eller kan allt styras via "z-waveappen" när jag skaffat en sådan?)

Larmet ska kunna skicka sms eller ringa upp mig, dels vid utlöst lam men också när barnen larmar av etc. (vill inte ha det kopplat till larmcentral)

Z-wavekontrollen ska vara driftsäker och användarvänlig (vill inte att enheten strula och vill inte sitta och knacka kod mer än nödvändigt). Ska inte göra några allt för avancerade scener utan vill leka lite med ljusstyrning och sonosanläggningen samt på sikt kunna styra markiser och lite annat kul. Valet står just nu mellan Fibaro och Vera. Spelar det någon roll egentligen?

Blev en del frågor, men jag hoppas någon vill hjälpa mig med lite svar..
Tack På förhand!

Jag gör allt det du frågar efter med mitt system. Jag har ett utbyggt DSC PC1616. Integrationen med Fibaro HC2 görs med ett Envisalink 4 för c:a 1500kr. Till det så har jag en integrationsservice installerat som snurrar i HC2 som ett virtuellt device (DSCengine). DSC larmet stödjer både trådbundna och trådlösa sensorer, och kan byggas ut massor om man behöver/vill (Vad jag vet är DSC Neo inte så kompatibelt)... Trådlöst går bra (jag har några trådlösa DSC sensorer, men mest trådbundet), men jag rekommenderar trådbundet om man orkar dra kabel. Vinsten är förutom att du slipper byta batterier även att breach till restore time ofta är några få sekunder på en trådbunden sensor så din "blind time" blir mycket låg och du kan se att rörelse pågår. D v s den kan göra breach gång på gång med några sekunders mellanrum om rörelse fortfarande pågår. En trådlös sensor kan ofta justeras, men de har default en mycket större blind time för att inte dränera batterier.

Fibaros DSC plugin fungerar med Fibaros seriella tillbehörskort i kombination med en seriell till ethernet adapter. Fibaros envisalink adapter fungerar med DSC larmet om ett envisalink kort stoppats i. Vad jag vet är ingen av lösningarn "Neo"-kompatibla. Med dessa pluginer som finns med i HC2 kan du göra enklare saker som att trigga scener etc när sensorer reagerar. Men de är klart begränsade.

Som du säker sett på forumet så har jag skrivit ett virtuellt device man kan använda i Fibaro HC2. Med det så kan du bland annat...
Larma av och på via telefonen
Se larmat status i telefonen
Trigga godtyckliga scener och andra händelser
Skicka Fire, Burglar, Panic larm
Maila, sms:a baserat på sensorer, larm etc
Slå på DSC larmet baserat på händelser du valt i andra delar av din hemautomation.
etc etc

Att komma igång med det är 30 min jobb... Jag har skrivit dokumentation samt guider med bilder. Men då behöver du ett DSC (ej neo) + envisalink 4. Och en Fibaro HC2:a då... Du har säkert sett länkarna till mitt DSC integrationsdevice här på forumet samt på forum.fibaro.com


Berätta gärna vad du väljer och varför. Alltid intressant att höra

Peo
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Ja, Peo jag har definitivt kikat på din lösning och återkommit till den många gånger faktiskt. Lösningen har mycket riktigt allt jag efterfrågat. Att du dessutom bemödat dig skriva en guide gör det ju knappast sämre!
Finns det trådlös MAP till DSC? Såg förresten att PC1616 har utgått ur teletecs sortiment (antal att NEO är det som ersätter).

Jag har rannsaka mig och specificera ytterligare vad jag faktiskt vill ha ut av larmet och kommit fram till att det inte gör något om larmet agerar självständigt (slår på sirener, larmar via sms, har egen app etc.) så länge jag har möjlighet att plocka ut larmets status via någon styrd utgång, typ när jag larmar på eller larmet går (verkar inte så svårt med en fibero universalsensor nu när jag läst lite om det). Kameror känner jag inte att jag behöver köra via larmet utan kan låta dem gå vi Z-wave protokollet. Med de sänkta kraven känns ju alternativen betydligt fler. Kanske till och med kan komma undan lite billigare ;-)

Som jag tänker nu är Agility 3 (med 1/0-modul) och Powermaster 10 (med PGM 5-modul) de hetaste profsalternativen (om inte PC1616 går att få helt och hållet trådlöst). Frågan är dock om inte till och med de bättre "hobbylarmen" kan fixa detta?

Tex:
https://www.homealarm.se/produkter/home ... villapaket
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Här är ett utdrag ur manualen också.
Det borde kanske gå att koppla in en sensor för utlöst larm till sirénutgången och använda pgm till att skapa en sen för pålarmning?
Eller tänker jag helt fel?
Går det kanske till och med att använda ännu fler av plintarna för något smart ändamål?
Attachments
IMG_7506.PNG
IMG_7505.PNG
IMG_7504.PNG
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Trodde du skulle köpa ett larm. Sen kom manualutdrag ur något befintligt :D

Kan du använda t ex ett envisalink eller liknande så är användande av PGM meningslöst. Man kan trigga vissa saker på PGM, men då behöver man t ex med Fibaro, deras binary sensors. Ett gäng PGM utgångar får då kravet på flera zwave "binary sensors" behövs. Och de behöver strömförsörjas. Totalt sett drar de ofta på gränsen av vad larmet klarar om man redan har lite grejer på larmet och vill strömförsörja zwave sensorerna där. Jag har tänkt runt detta tidigare... Det smidigaste om man kan är att stoppa in ett envisalink (om man har ett larm som supportar det) som drar 50mA och tar det från larmet nätdel. Och med ett "riktigt" interface är du inte begränsad som med PGM.


Peo
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Tillägg till min förra post...

Har man redan ett larm med några utgångar och man inte vill investera i nytt, samtidigt som man bara vill trigga på något enkelt. Ja då kanske Zwave binary sensors på dessa utgångar är rätt väg.

Peo
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

hehe, nej det var ingen manual från ett befintligt larm utan ett utdrag från hobbylarmet jag länkade till i inlägget ovan..

Frågan riktades snarare huruvida det gick att göra scener med sensorer för att komma undan billigare. Jag vill ju framförallt kunna tända belysning när larmet går samt släcka ner densamma när jag larmar på. Kostnaden för denna lösning hade hamnat runt 7000 kr kontra kanske 15' för ett "riktigt" larm med interface.. Sen tillkommer ju kostnaden för Hc2 och resterande Z-wave enheter. Jag må ha en förstående fru, men någon obegränsad budget lär hon ju inte ge mig :D

Ska ta in några offerter och se vilka alternativ jag har kvar efter det.
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Vill ma ha full integration med DSC Neo så behöver man tillbehöret TL280R (R har seriell tillägg). Sen behöver man då en seriell till ethernet adapter. Och API spec till det har jag inte ens sett.

Ett DSC PC1616 eller PC1864 kit med Envisalink 4 add-on och allt är klart. Det blir billigt (jag vet hur det är med ens fru och det där med budget :lol: ) stödjer trådlöst samt trådbundna grejer, mycket tillbehör. Det är även certifierat att försäkringbolagen mm. Mycket kunskap finns och all integration du vill ha fungerar. Nackdelen är att det inte är senaste modellen. Men med det jag vet idag så skulle jag om jag köpte idag nog ändå köpa ett likadant larm och inte Neo eller andra kvalitativt likvärdiga fabrikat.

Peo
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

pos wrote:Vill ma ha full integration med DSC Neo så behöver man tillbehöret TL280R (R har seriell tillägg). Sen behöver man då en seriell till ethernet adapter. Och API spec till det har jag inte ens sett.

Ett DSC PC1616 eller PC1864 kit med Envisalink 4 add-on och allt är klart. Det blir billigt (jag vet hur det är med ens fru och det där med budget :lol: ) stödjer trådlöst samt trådbundna grejer, mycket tillbehör. Det är även certifierat att försäkringbolagen mm. Mycket kunskap finns och all integration du vill ha fungerar. Nackdelen är att det inte är senaste modellen. Men med det jag vet idag så skulle jag om jag köpte idag nog ändå köpa ett likadant larm och inte Neo eller andra kvalitativt likvärdiga fabrikat.

Peo

Ett DSC Powerseries kit med panel + ett Envisalink 4 lär klara sig under 7000kr
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Exempel...

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-s ... 64-lcd-868
(eller billigare 1616 varianten)
+
http://www.interalarm.se/www.interalarm ... bshop.html


och sedan sensorer efter hand som man vill bygga ut. Minimum vill man ha några PIR samt någon dörrsensor. Optimalt även godkända akustiska glasskrosssensorer. Då går larmet *innan* tjuven kommit in (om han inge gick genom dörren), vilket inte gäller för en PIR sensor som ser tjuven när han redan är inne. Allt handlar om tid! Vinn tid med glasskross...


/Peo
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Jag kanske ska ta en vända till och titta då. Som sagt priset spelar ju in en del.
En dum fråga kanske, men går alla trådlösa sensorer från DSC att använda (eller andra fabrikat)? NEO och Alexor är ju det som säljs nu.
Finns även stöd för kamreadetektorerna om jag nu väljer sådana?
Sen var det ju det här med trådlös MAP. Går det exempelvis att bara använda en sån (ex. https://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-s ... -knappsats) eller måste man ha en trådanden för att programmera larmet?

Jag som tänkte att det bara var att klicka hem ett larm på nätet. Kunde tydligen inte ha mer fel...
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Då larmet har stöd för både trådlösa och trådbundna sensorer så kan du välja från ett enormt utbud. De flesta som används är inte tillverkade av DSC. Exakt vilka kan jag dock inte svara på. Tror de flesta 5500 paneler stödjer både trådbundet och trådlöst.

Jag kör t ex bland annat AD700 akustiska glaskross (Alarmtech), ADMQ12 IR PIR sensorer (Siemens), WS8916 rökdäckare (DSC)(trådlös), MK440 magnetkontakt (Alarmtech tror jag) och en hel del till blandat smått ock gott)...


Vill du ha allt trådlöst tror jag du förutom DSC basenheten kan ha:
RFK5500-868 Manöverpanel med radio (tror den stöder både tråd och radio) [Om man behöver ha sladd för initial programmering och sedan ta bort den om man väljer en radiopanel kan jag inte svara på)
WS8904 Trådlös IR detektor
WS8904P Trådlös IR detektor Husdjur immun
WS8945 Trådlös Magnetkontakt
WS8916 Trådlös Rökdetektor
WS8985 Trådlös vattendetektor (fuktskada)

Men det finns ju hur mycket som helst att välja från. Finns kanske ev både bättre och billigare i varje kategori. Och från många tillverkare. Du måste helt enkelt checka upp att det lirar tillsammans. Det ovan lirar dock...

Se till att det du grejer köper helst är SBCS godkänt! Tänk på försäkringsbolaget.
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Hmm, klart intressant. Har några gamla trådlösa PIR från Honeywell som kanske funkar då. Isf sjunker ju priset direkt med någon tusing..
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Komplett kit...
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-s ... 64-lcd-868
(Finns säkert billigare ställen som t ex e-bay etc. Tänk bara i så fall på EU frekvenserna så du inte köper US version)

Notera att det är dyrare om panelen ska ha stöd för trådlöst. Tror kit:et ovan (som är komplett utan sensorer) skulle kosta mindre annars. Personligen tycker jag det är bra att huvudpanelen är trådansluten till centralenheten. Om du orkar dra en sån 4-pars teletråd bakom listerna.
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Ja, jag har kollat lite och tror jag kan få tag på en centralenhet till ett ganska ok pris genom jobbet. Bara att köpa till gateway sen också så är man igång!
Kör du förresten med kamera till larmet (eller via z-wave för den delen)?
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Har ingen kamera alls. Men funderar på att addera en eller flera
Sunobedaks
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 21 Apr 2017, 15:17
6

Jag är lite emot att ha kameror inomhus. Känns lite obehagligt om jag ska vara helt ärlig.
Däremot skulle jag vilja montera några som tar utsidan av huset. Frågan är bara "i vilket system" det är bäst att installera dem för bästa kontroll/driftsäkerhet? Synpunkter eller input på det?
Post Reply