Hjälp med val av driver till led strip

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

Jag håller på att renovera, och kommer att installera 24 volts led lister som totalt blir ca 13 meter x 12w /totalt 156w, en viktig funktion för mig är att jag vill kunna dimma dessa med Z-wave dimmer, men hittar ingen lämplig driver/trafo, är det någon som har något tips?
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Styr dessa med en Fibaro RGBW Controller istället, den kan driva 288 W på 24V.

Du lägger modulen efter trafon.

http://gronahus.se/produkt/transformato ... ed-lister/
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

forumadmin wrote:Styr dessa med en Fibaro RGBW Controller istället, den kan driva 288 W på 24V.

Du lägger modulen efter trafon.

http://gronahus.se/produkt/transformato ... ed-lister/
Grymt tack för hjälpen!
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

En fråga till som även rör samma ämne,

Jag har en minispot på 1,2w 350ma som skall sitta ensam i en fönsternisch, jag efter en driver som klarar så låg last, får plats i en dosa, går att dimma med Z-wave, är det nån som vet nån driver som klarar detta?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är en så liten LED dimbar över huvud taget? Är den specad som dimbar?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Videonisse
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 06 Jan 2014, 02:38
10

Alla LED utan inbyggd driver går väl egentligen att dimra, det är väl själva drivern som är begränsningen? Sedan är frågan om TS behöver dimra på primär- eller sekundärsidan.
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

Videonisse wrote:Alla LED utan inbyggd driver går väl egentligen att dimra, det är väl själva drivern som är begränsningen? Sedan är frågan om TS behöver dimra på primär- eller sekundärsidan.
Eftersom jag vill kunna dimra med en z wave dimmer så måste det väl bli primärsidan?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag är fortfarande tveksam till om det funkar att dimra en så liten LED (230V). Jag testade det på en liten LED i hallen, men det surrade så otäckt i dimmern så jag kopplade snabbt ur den igen.
En del LED är ju märkta som dimbara och en del inte. Någon skillnad måste det ju vara.
Kan det vara så att en vanlig LED bara har ett motstånd och en diod medans en dimbar LED har lite fler komponenter?

Det bästa vore att använda 12 volts LED. Då skulle du kunna dimra 4 olika LED med en enkel 12 V likströmstrafo (Meanwell 12V) samt en Fibaro FGRGBWM-441 som har fyra kanaler. Men då dimrar du på sekundärsidan.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Videonisse
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 06 Jan 2014, 02:38
10

Shelby67 wrote:Eftersom jag vill kunna dimra med en z wave dimmer så måste det väl bli primärsidan?
Egentligen inte, det finns analog 0-10V styrning med Zwave och den styr en led driver som har stöd för 0-10V (vilket är ganska vanligt). Men om det är bästa lösningen i ditt fall vet jag inte.
Shelby67
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2018, 21:13
6

Videonisse wrote:
Shelby67 wrote:Eftersom jag vill kunna dimra med en z wave dimmer så måste det väl bli primärsidan?
Egentligen inte, det finns analog 0-10V styrning med Zwave och den styr en led driver som har stöd för 0-10V (vilket är ganska vanligt). Men om det är bästa lösningen i ditt fall vet jag inte.
Funderade på den lösningen, men den går bort då jag måste fram med lågvolt, vilket inte är möjligt i mitt fall
Post Reply