ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jimmu wrote: 15 Mar 2018, 17:49 Får inte till det tycker jag, vredet går lätt och fint tills man rycker i dörrhandtaget.
Jag har samma problem. Rycker man i handtaget krävs det en knuff eller att man drar i handtaget (beroende om man står på utsidan eller insidan) så att trycket hamnar på fallet för att servon skall orka låsa upp dörren.

Jag har pratat med Id- locks support gällandet detta och de säger att det beror på tätningslisten i dörrkarmen som gör att det blir ett tryck mot fallet. Deras lösning är att plocka bort listen så att dörren inte blir lika tät. Så mycket för ett lås konstruerat för nordiska förhållanden :oops: .
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Idag fick jag min Z-wave modul till mitt 150.

Första inkluderingen mot HC2 blev helknas. Låset signalerade dåligt batteri och "no template". Fungerade halvbra därefter.

Testade att exkludera och inkludera igen och nu gick det bättre. Lås/lås upp synkar bra med HC2 och användarsynkroniseringen verkar fungera. Har inte testat att göra så mycket mer än att låsa/låsa upp via Lua men det ser bra ut.
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

alexndr wrote: 27 Jul 2018, 23:11 Idag fick jag min Z-wave modul till mitt 150.

Första inkluderingen mot HC2 blev helknas. Låset signalerade dåligt batteri och "no template". Fungerade halvbra därefter.

Testade att exkludera och inkludera igen och nu gick det bättre. Lås/lås upp synkar bra med HC2 och användarsynkroniseringen verkar fungera. Har inte testat att göra så mycket mer än att låsa/låsa upp via Lua men det ser bra ut.
Är 150 modulen ute?
Jag fick meddelande av Webhallen idag att min beställning fanns att hämta upp. Har bokat förra versionen av modul till 101 låset då jag gissar att det utgår och ersätts av 150-versionen.
Men då Id Lock medeelat att 150 inte kommer till efter sommaren samt att Kjell & co inte fått den i lager än så har jag antagit att det som kommit in till Webhallen är generation 5 och 101 versionen.
Försökte prata med kundservice idag kring det men de vet absolut inget och är inte mycket till hjälp.

Men då är frågan om du gjort som jag och beställt från Webhallen och hämtat den idag? Om så är fallet, är du säker på att du inte kör den gamla 101 modulen? Vad står det på förpackningen?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Johannes wrote: 28 Jul 2018, 00:31
alexndr wrote: 27 Jul 2018, 23:11 Idag fick jag min Z-wave modul till mitt 150.

Första inkluderingen mot HC2 blev helknas. Låset signalerade dåligt batteri och "no template". Fungerade halvbra därefter.

Testade att exkludera och inkludera igen och nu gick det bättre. Lås/lås upp synkar bra med HC2 och användarsynkroniseringen verkar fungera. Har inte testat att göra så mycket mer än att låsa/låsa upp via Lua men det ser bra ut.
Är 150 modulen ute?
Jag fick meddelande av Webhallen idag att min beställning fanns att hämta upp. Har bokat förra versionen av modul till 101 låset då jag gissar att det utgår och ersätts av 150-versionen.
Men då Id Lock medeelat att 150 inte kommer till efter sommaren samt att Kjell & co inte fått den i lager än så har jag antagit att det som kommit in till Webhallen är generation 5 och 101 versionen.
Försökte prata med kundservice idag kring det men de vet absolut inget och är inte mycket till hjälp.

Men då är frågan om du gjort som jag och beställt från Webhallen och hämtat den idag? Om så är fallet, är du säker på att du inte kör den gamla 101 modulen? Vad står det på förpackningen?
Z-wave certifieringen är klar enligt Facebook- sidan men ID-lock skriver att produktionen pågår och att distributionen sker efter sommaren.

Jag blev också lite förvånad att modulen dök upp faktiskt. Jag hade beställt en 150- modul via Grönahus och helt plötsligt fick en email- notifiering om att paketet skickats från dem.

Fick inte mycket till kartong. Bara modulen i en antistat- påse. På den stod stöd för 101/150. Antog att det var 150- modulen men kanske missuppfattat?
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

alexndr wrote: 28 Jul 2018, 11:22
Johannes wrote: 28 Jul 2018, 00:31
alexndr wrote: 27 Jul 2018, 23:11 Idag fick jag min Z-wave modul till mitt 150.

Första inkluderingen mot HC2 blev helknas. Låset signalerade dåligt batteri och "no template". Fungerade halvbra därefter.

Testade att exkludera och inkludera igen och nu gick det bättre. Lås/lås upp synkar bra med HC2 och användarsynkroniseringen verkar fungera. Har inte testat att göra så mycket mer än att låsa/låsa upp via Lua men det ser bra ut.
Är 150 modulen ute?
Jag fick meddelande av Webhallen idag att min beställning fanns att hämta upp. Har bokat förra versionen av modul till 101 låset då jag gissar att det utgår och ersätts av 150-versionen.
Men då Id Lock medeelat att 150 inte kommer till efter sommaren samt att Kjell & co inte fått den i lager än så har jag antagit att det som kommit in till Webhallen är generation 5 och 101 versionen.
Försökte prata med kundservice idag kring det men de vet absolut inget och är inte mycket till hjälp.

Men då är frågan om du gjort som jag och beställt från Webhallen och hämtat den idag? Om så är fallet, är du säker på att du inte kör den gamla 101 modulen? Vad står det på förpackningen?

Z-wave certifieringen är klar enligt Facebook- sidan men ID-lock skriver att produktionen pågår och att distributionen sker efter sommaren.

Jag blev också lite förvånad att modulen dök upp faktiskt. Jag hade beställt en 150- modul via Grönahus och helt plötsligt fick en email- notifiering om att paketet skickats från dem.

Fick inte mycket till kartong. Bara modulen i en antistat- påse. På den stod stöd för 101/150. Antog att det var 150- modulen men kanske missuppfattat?
Frågan är då om det faktiskt är 150 versionen som jag kan hämta ut på Webhallen idag eller ej.
Problemet är att eftersom de listat den som 101 i artikelnummer samt står gen 5 så har jag ingen rätt att byta den om det skulle vara den gamla versionen.

Du ser ingen märkning på enheten/kretskortet med generation eller version som avslöjar vad det är.
Jag kan inte minnas att jag hittat någon info om funktion som skiljer de åt för att kunna säkerställa vilken version man kör.
Kanske du ser något i HC2 om version på enheten?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Johannes wrote: 28 Jul 2018, 11:30
alexndr wrote: 28 Jul 2018, 11:22
Johannes wrote: 28 Jul 2018, 00:31

Är 150 modulen ute?
Jag fick meddelande av Webhallen idag att min beställning fanns att hämta upp. Har bokat förra versionen av modul till 101 låset då jag gissar att det utgår och ersätts av 150-versionen.
Men då Id Lock medeelat att 150 inte kommer till efter sommaren samt att Kjell & co inte fått den i lager än så har jag antagit att det som kommit in till Webhallen är generation 5 och 101 versionen.
Försökte prata med kundservice idag kring det men de vet absolut inget och är inte mycket till hjälp.

Men då är frågan om du gjort som jag och beställt från Webhallen och hämtat den idag? Om så är fallet, är du säker på att du inte kör den gamla 101 modulen? Vad står det på förpackningen?

Z-wave certifieringen är klar enligt Facebook- sidan men ID-lock skriver att produktionen pågår och att distributionen sker efter sommaren.

Jag blev också lite förvånad att modulen dök upp faktiskt. Jag hade beställt en 150- modul via Grönahus och helt plötsligt fick en email- notifiering om att paketet skickats från dem.

Fick inte mycket till kartong. Bara modulen i en antistat- påse. På den stod stöd för 101/150. Antog att det var 150- modulen men kanske missuppfattat?
Frågan är då om det faktiskt är 150 versionen som jag kan hämta ut på Webhallen idag eller ej.
Problemet är att eftersom de listat den som 101 i artikelnummer samt står gen 5 så har jag ingen rätt att byta den om det skulle vara den gamla versionen.

Du ser ingen märkning på enheten/kretskortet med generation eller version som avslöjar vad det är.
Jag kan inte minnas att jag hittat någon info om funktion som skiljer de åt för att kunna säkerställa vilken version man kör.
Kanske du ser något i HC2 om version på enheten?

HC2 säger version 1.5.

Kretskortet ser ut som bifogat.

I mina konversationer med Grönahus tidigare har det varit väldigt tydligt att det är den nya versionen jag väntat på. Har de skickat en nyproducerad uppdaterad 101- version (om en sådan ens finns) så måste något blivit fel.

Vill minnas att man på tidigare modul inte kunnat se vem som öppnar? Det kan man men den jag har. HC2 visar vilken användare som låst upp.
Attachments
IMG_8325.JPG
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

z-wavealliance publicerar ju deras certifierade produkter så där kan man enkelt se skillnader i vad 101 vs 150 kan göra.

Här är certifieringen för 150
https://products.z-wavealliance.org/products/2780
Och för 101:
https://products.z-wavealliance.org/products/2293

Ser inga bilder där som verkar ge någon indikation om vilken som är vilken.
Men däremot så ser man vilka parametrar man kan sätta.
150 parametrar: https://products.z-wavealliance.org/pro ... 80/configs
101 parametrar: https://products.z-wavealliance.org/pro ... 93/configs

Ett enkelt test är då att sätta parameter nummer 4 som ändrar ljudvolymen på låset.
0-6 är värden som den accepterar. Och om den ändrar volymen på låset så är det 150-versionen du har.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Johannes wrote: 28 Jul 2018, 12:02 z-wavealliance publicerar ju deras certifierade produkter så där kan man enkelt se skillnader i vad 101 vs 150 kan göra.

Här är certifieringen för 150
https://products.z-wavealliance.org/products/2780
Och för 101:
https://products.z-wavealliance.org/products/2293

Ser inga bilder där som verkar ge någon indikation om vilken som är vilken.
Men däremot så ser man vilka parametrar man kan sätta.
150 parametrar: https://products.z-wavealliance.org/pro ... 80/configs
101 parametrar: https://products.z-wavealliance.org/pro ... 93/configs

Ett enkelt test är då att sätta parameter nummer 4 som ändrar ljudvolymen på låset.
0-6 är värden som den accepterar. Och om den ändrar volymen på låset så är det 150-versionen du har.
Testade att sätta till 0 och ljudet försvann så borde vara nya då.
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

Jao, det är nya modulen som är släppt.
Gjorde ett litet klipp om modulen och lite tips på lösning vad man kan göra då låset är uppkopplat.
Mera klipp kommer framöver med både lås och annat kring g hemautomation.

https://youtu.be/Y8h-jatOX8U
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Johannes wrote: 29 Jul 2018, 16:07 Jao, det är nya modulen som är släppt.
Gjorde ett litet klipp om modulen och lite tips på lösning vad man kan göra då låset är uppkopplat.
Mera klipp kommer framöver med både lås och annat kring g hemautomation.

https://youtu.be/Y8h-jatOX8U
Snyggt!
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Känns som något är vajsing med med modulen med mitt lås. Efter mindre än en vecka med nya batterier är de dåliga enligt HC2. Gick direkt från 100% till batterivarning och nu svarar inte låset alls. Dessutom känns hela HC2:an allmänt seg efter att det hände. Någon som upplevt något liknande?
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

Det är flera som har fått batteriindikationproblem.
Problemet verkar inte ha med dåliga batterier utan modulen som inte mäter korrekta värden.
Enligt dokumentationen så ska den varna för batteribyte när spänningen går under 5 V.

Jag har mätt upp bra värde på båda facken och den varnar om batteri ändå.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Ok, får mäta när jag kommer hem.

Blir ju lätt problematiskt om inte låset beter sig korrekt när det varnar för dåligt batteri.

Edit:

I mitt fall var batterierna dåliga på riktigt. Det var därför låset inte svarade remote. Motorn orkade inte låsa/låsa upp.
Skall dock bli intressant att se om jag fått tag i dåliga batterier (de dog ganska tvärt, inget larm om dåligt batteri från låset självt) eller om z-wave modulen suger musten ur dem.
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

Någon som har samsungs smartthings hub och idlock 150? Kommer min smartthings hub hitta låset och kommer jag kunna använda någon av de funktioner som idlock erbjuder?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

alexndr wrote: 03 Aug 2018, 17:45 Ok, får mäta när jag kommer hem.

Blir ju lätt problematiskt om inte låset beter sig korrekt när det varnar för dåligt batteri.

Edit:

I mitt fall var batterierna dåliga på riktigt. Det var därför låset inte svarade remote. Motorn orkade inte låsa/låsa upp.
Skall dock bli intressant att se om jag fått tag i dåliga batterier (de dog ganska tvärt, inget larm om dåligt batteri från låset självt) eller om z-wave modulen suger musten ur dem.
HC2 larmar dock fortfarande för dåligt batteri efter bytet. Vet inte riktigt orm det är någon speciell procedur man behöver göra för att HC2 skall fatta att man bytt batteri?
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Har också fått min z-wavemodul till mitt ID150. Har dock problem med inkluderingen. Får inga parametrar.

Första gången gick det inte alls. Då sågs enheten som "ej konfigurerad". Har provat excludera, radera infon på idlocken och inkludera igen men får inga parametrar.

Tips?
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Lägger ni till det via "Lägg till enhet" eller "Lägg till dörrlås"?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Lägg till dörrlås
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

GustavB wrote: 06 Aug 2018, 16:45 Har också fått min z-wavemodul till mitt ID150. Har dock problem med inkluderingen. Får inga parametrar.

Första gången gick det inte alls. Då sågs enheten som "ej konfigurerad". Har provat excludera, radera infon på idlocken och inkludera igen men får inga parametrar.

Tips?
Hur långt ifrån är du din HC2? Direktkontakt är ett måste.

Vad menar du med "får inga parametrar"? De parametrar som går att sätta enligt låsets spec får man ange manuellt via "Add parameter"- knappen i HC2.
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

alexndr wrote: 06 Aug 2018, 23:22
GustavB wrote: 06 Aug 2018, 16:45 Har också fått min z-wavemodul till mitt ID150. Har dock problem med inkluderingen. Får inga parametrar.

Första gången gick det inte alls. Då sågs enheten som "ej konfigurerad". Har provat excludera, radera infon på idlocken och inkludera igen men får inga parametrar.

Tips?
Hur långt ifrån är du din HC2? Direktkontakt är ett måste.

Vad menar du med "får inga parametrar"? De parametrar som går att sätta enligt låsets spec får man ange manuellt via "Add parameter"- knappen i HC2.
Den har direktkontakt. Fick till det till slut igår. När jag parade ihop den fick jag inte "synkronisera pinkoder". Fick upp det till slut.

Ok så Fibaro har ingen template ännu för Id lock?

Nån som lyckats lägga upp, ta bort, eller ändra pinkoder via gränssnittet?
Post Reply