Övervakning av jordfelsbrytare

Övrigt
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Hej

Jag har ett spabad som matas med 3x16ampere (3-fas) från elcentralen ut till en jordfelsbrytare utomhus och därefter vidare till mitt utomhusspabad.

Jag vill gärna få veta om jordfelsbrytaren löser ut så det inte fryser mitt i vintern.

Kabeln som strömförsörjer spabadet är en EQLQ 5G 2,5.

Kan jag på något sätt med en z-wave produkt övervaka utifall jordfelsbrytare löser ut?

Tack på förhand!
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Hjälp snälla!
NoOne2k
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 15 Nov 2015, 18:12
8

Beroende på vad du har för JFB så kan du ev. montera en hjälpkontakt på JFB som du sedan kan läsa av statusen med ex. en Fibaro universal sensor. Jag har haft tanke på att göra en liknande grej med mitt åskskydd nämligen.
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Hej
Tack för svaret!

Jag vet inte om det kommer fungera då jfb är utomhus under en altan i en plastbox och z-wave produkter sällan klarar allt för många minusgrader. Eller tänker jag fel?

Ska kolla vad det är för någon jfb.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Jag har z-wave produkter ute i kapslingar som är IP55.
Inga problem
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

AcidSleeper wrote: 24 Nov 2018, 15:41 Hej

Jag har ett spabad som matas med 3x16ampere (3-fas) från elcentralen ut till en jordfelsbrytare utomhus och därefter vidare till mitt utomhusspabad.

Jag vill gärna få veta om jordfelsbrytaren löser ut så det inte fryser mitt i vintern.

Kabeln som strömförsörjer spabadet är en EQLQ 5G 2,5.

Kan jag på något sätt med en z-wave produkt övervaka utifall jordfelsbrytare löser ut?

Tack på förhand!
Du kanske kan övervaka temperaturen istället så du får ett larm när vattentemperaturen sjunker?
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Okej. Kanske fungerar trots att de spexar bara till 0grader. Ska kolla med min elektriker!


Med locket så tar det allt för länge att temperaturen ska sjunka tillräckligt lågt för en varningströskel. Vill ha direkt info om jfb utlöser. Men bra idé annars.
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

AcidSleeper wrote: 01 Dec 2018, 14:05
Med locket så tar det allt för länge att temperaturen ska sjunka tillräckligt lågt för en varningströskel. Vill ha direkt info om jfb utlöser. Men bra idé annars.
En vanlig inbyggnadspuck borde annars funka? Jordfelsbrytaren ersätter då den vanliga tryckknappen och pucken reagerar när strömmen försvinner.
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Earplugged wrote: 01 Dec 2018, 15:30 En vanlig inbyggnadspuck borde annars funka? Jordfelsbrytaren ersätter då den vanliga tryckknappen och pucken reagerar när strömmen försvinner.
Hur menar du att jag då ska koppla? Hur får jag då en ”varning” att jfb löst ut?
Jag förstår inte riktigt.
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

AcidSleeper wrote: 02 Dec 2018, 18:51
Earplugged wrote: 01 Dec 2018, 15:30 En vanlig inbyggnadspuck borde annars funka? Jordfelsbrytaren ersätter då den vanliga tryckknappen och pucken reagerar när strömmen försvinner.
Hur menar du att jag då ska koppla? Hur får jag då en ”varning” att jfb löst ut?
Jag förstår inte riktigt.
Jag tänker att du tar fas och nolla innan jordfelsbrytaren för att driva tex en Fibaropuck genom att koppla dessa till N och L, sen tar du en fas efter jordfelsbrytaren och kopplar till S1, när jordfelsbrytaren löser ut så försvinner strömmen till S1 och du får en statusändring precis som om du hållt inne och släppt en vanlig återfjädrande knapp.
Sen använder du statusändringen för att starta en scen som skickar Push eller Mail att brytaren löst ut.

Borde funka... :lol:
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Härligt!
Min elektriker får kolla på detta!

Tack för svar!
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Hej

Jag försökte hitta en produkt till detta men kan endast hitta till max 10A, och då jag har 16A så blir det problem!

Någon som har någon bra idé?
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Du skall inte driva badet via denna lösning så amperen har ingen betydelse, googla fram en Fibaro Switch och visa kopplingsschemat för din elektriker så tror jag han förstår vad jag menar. Den skall bara vara spänningsatt innan jordfelsbrytaren och inte driva något mer än sig själv och utgången används inte.
Jordfelsbrytaren ersätter bara den "vanliga" tryckknappen och simulerar att du släpper en återfjädrande tryckknapp.
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Okej. Ja det var jag som tänkte till här angående amperen. Helt fel med andra ord därav jag låter elektrikern hålla på med sådant! 😁

Tack för svar!
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
9

Först av allt så har amperen en viss betydelse i sammanhanget, om Z-wave enheten inte är godkänd för det om kabeln är avsäkrad med så är jag tveksam till att det är godkänt elsäkerhetsmässigt.
Det går ju att lösa med en annan matning till Z-wave enheten (eller att du säkrar ner innan z-wave enheten) och ett relä som är godkänt för 16A som du kopplar mot S1, men det kan ju din elektriker svara på :)
Alternativt något som mäter strömförbrukningen på matningen ut till badet, då har du även koll på att inte termostaten eller elpatronen i badet ger upp.

Jag kör ett gammalt 1x3kW Fibaro relä (det som inte fick säljas längre, köpt 2012) till motorvärmaren och det fungerar bra, däremot gick det inte alls bra med den nya modulen på 1x2,5kW, den larmar för "hög temperatur" så fort det blir några minusgrader ute, kanske hade fungerat om jag monterat ett värmeelement men det fanns inte plats för det i lådan. Allt fungerade bra ner till noll grader men då är ju motorvärmaren inte av lika stor betydelse som när det är -28 :(
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

Kanske inte passade i Z-wave forum men jag har svårt att hitta prisvärda Z-wave produkter som passar för mitt önskemål.

Jag har tittat på Shelly 1 PM som ska klara 16Ampere.

Den borde ju gå att använda precis som vilken annan inbyggnadspuck.

Vad tror ni?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Du nämner att du söker en Z-wave enhet vilket den här enheten inte är. Hade du tänkt att styra den med Z-wave på något annat sätt?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
AcidSleeper
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2013, 23:37
10

DÅ det inte finns Z-wave produkter mer än 10Ampere så sökte jag utom Z-wave.

Shelly går via WiFi och jag kan kontrollera detta via Hassio (Home Assistant).

Tror ni att den är bättre lämpad!?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om du behöver en Z-wavebrytare som tål mer än 16A så har du ju AEOTEC Heavy Duty Smart Switch Den klarar 40A.
Hade du inte tittat på den, eller var det något annat som inte stämde?
Aeotec Heavy Duty Smart Switch.png
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply