Styrning av frånluftsfläkten i huset

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
sam
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 16 Oct 2014, 22:39
9

Jag funderar på att skapa en funktion för att stänga av frånluftsfläkten när köksfläkten går. Jag förstår att det behövs en puck vid fläkten som mäter förbrukningen. Om fläkten dra mer än X kWh är tanken att den ska rapportera till en annan enhet som stänger av frånluftsfläkten i huset. Detta för att slippa två separata system som motarbetar varandra. När sedan köksfläkten stängs av kan pucken vid fläkten rapportera till frånluftsfläkten om att starta igen. Låter superenkelt, men sen kom jag på att jag varken kan programmera eller löda ihop elektronik. :)

Är det någon som är vass på att göra skisser på vad jag behöver för hårdvara att styra frånluftsfläkten med? (Jag kan nog ordna fram en vän som kan löda ihop prylarna efter en enklare ritning). Idag styrs frånluftsfläkten med ett manuellt vred med lägena 1-5, där den är kalibrerad för att stå i läge 4. Enklast är väl om jag bara kan stänga av elen till frånluftsfläkten, men det hade varit fint att kunna reglera den i olika lägen för att kunna bygga vidare på detta och exempelvis öka flödet i frånluftsfläkten när jag ex har duschar/badat. Då kanske grundflödet kan ställas lägre.

Är det någon som kan hjälpa till med en skiss på elektroniken för frånluftsfläkten?
leiff
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 11 Feb 2014, 22:53
10
Location: Luleå

Kolla på detta inlägg (skiss en bit ner i inlägget).
Jag har själv bygg min reglering av frånluftfäkten på detta sätt, dock med 230V reläer istället.

viewtopic.php?f=13&t=5403&hilit=rel%C3%A4+styrning

//Leif
Post Reply