Fibaro kräver få veta plats (Location) på telefon

Post Reply
Nzzzz
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Mar 2017, 21:06
7

När Fibaro-appen startas på en telefon visas följande felmeddelande
"The app needs all required permissions for proper operation"
ungefär "Appen behöver alla nödvändiga behörigheter för korrekt drift"
  
Fibaro tvingar alltså numera användaren att ge appen tillgång till telefonens plats för att starta. Om felmeddelandet avbryts stängs appen. Detta är helt oacceptabelt. Jag är inte intresserad av att dela min plats med ett polskt företag. Jag bryr mig inte om vilka säkerhetsargument de framför, utan jag vill kunna fatta det beslutet själv.

Är det någon som vet om det är möjligt att ändra detta beteende? Finns det någon inställning?
Om inte, hoppas jag innerligt att Fibaro justerar detta snarast eller så kommer åtminstone jag att sluta använda Fibaro.

Har precis uppgraderat HC2 till firmware 4.520 (hade problem med "API: Not Found" i tidigare version), men är osäker på om appens beteende är kopplat till FW på HC2 eller om det är en uppgradering av appen (version 1.24.0.2 som släpptes den 21 nov).
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Vilket OS kör du? Jag kör iOS med senaste versionen och jag har plats- tjänster avslagen ..
Nzzzz
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Mar 2017, 21:06
7

Kör Android. Hittills har det gått att köra med Location avslagen men i den senaste versionen möts man då av felmeddelande och en länk till settings eller avbryt. Väljer man avbryt så avslutas appen. De har alltså gjort om appen så att det inte går att köra den utan Location påslagen.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Ja, Android-appen har jag aldrig testat.

Det kommer ju en viss funktionalitet med platsbestämmelser då man kan använda det i scener.

I mina öron låter dock det du beskriver snarare som en bugg än att Fibaro vill kontrollera sina användare. I annat fall antar jag att man skulle infört samma i iOS- appen.
Nzzzz
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Mar 2017, 21:06
7

Med tanke på att det kommer upp en dialogruta som inte är androidstandard utan helt uppenbart gjorts av Fibaro där det står
"The app needs all required permissions for proper operation"
så tror jag inte det är en bugg.

Jag förstår att det finns funktionalitet GPS tracking i Fibaro som går att använda i scener, men om man inte vill använda det så måste det gå att köra appen utan att tillåta Location. Om jag på operativsystemnivå tillåter Location så finns det ingen möjlighet längre att kontrollera vilken data Fibaro samlar in.

Med tanke på att det här beteendet började för några dagar sedan när de släppte sin senaste version så skulle jag inte bli förvånad om de gör samma sak med iOS appen inom kort.
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
9

Jag har försökt med olika appar som ska "fejka" GPS men det verkar inte fungera om man inte rootar sin telefon vilket jag inte är intresserad av.
När man börjar kolla vilka behörigheter man ger så blir man lite konfunderad om det bara är en fasad av säkerhetstänk hos android? Jag kan förstå att en app behöver veta om det finns ett konto för den tjänsten men varför får den då tillgång till adressboken osv...
GoPro-appen vill inte heller fungera utan platstjänster (den hittar inte min redan "parade" kamera utan position).

Samtidigt som jag är sugen på ett OS som kör allt i containers (om det finns?) så att apparna inte får veta ett smack om något annat så vet jag av erfarenhet att det oftast innebär andra mer uppenbara problem (än oro att något hamnar på villovägar) som t.ex dålig batteritid, sämre användning av systemresurers och mängder av buggar :?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag drömmer om en mobil som inte tillhandahåller GPS i över huvudet taget (det sagt, det går utmärkt att räkna ut plats med lite triangulering mellan några basstationer, så bara mobilen är uppkopplad mot mobilmasterna så vet man på ett hum vart du är - bara så alla vet hur enkelt det är att kolla position även på en "dum" mobil telefon), och inte kräver något som helst konto eller liknande. Och inte skickar en massa information hit å dit.

I teorin skulle jag kunna stänga av datatrafik, då försvinner hela loggningen med vart man är (positionstjänsten kan då vara påslagen, men informationen kan inte delas med någon eftersom datatrafiken som krävs för utbytet av information är avstängd). Men då faller också alla andra möjligheter, som Appar som skall kommunicera med t.ex. bostaden...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
9

Vet inte om jag missförstod dig men om du stänger av datatrafik för att Fibaro inte ska kunna spåra dig så blir ju alla andra program som behöver internet också obrukbara? Då raderar jag hellre Fibaroappen, skickar mail till telefonen och skickar styrningarna via en SMS-mottagare och hårdvarutriggers.

Jag är fullt nöjd med om jag kan styra vad varje specifik app ska ha tillgång till, t.ex behöver Fibaro inte veta vart jag är men en navigationsapp behöver min position osv.

Lite "Need-to-know" tänk alltså, jag är inte paranoid och bär foliehatt :lol:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Exakt - stänger man av datatrafik så stannar alla appar som försöker nå internet.

Det är väldigt udda att Fibaro kräver positioneringstjänsten påslagen för att ens starta. Det tyder på att de vill veta en massa som de inte behöver. Man skall komma ihåg att Fibaro appen kommunicerar direkt med Fibaro's servrar för att sedan via dessa komma till din bostads HomeCenter burk. Vilket jag aldrig någonsin skulle tillåta.

Jag använder för övrigt iRule för att styra min HemAutomation med. HomeSeer som jag använder har också en App - den går också via HomeSeers egna servar och man har inte direkt kontroll på hur / var / varför osv. Jag accepterar inte detta, så jag kör iRule och är jag inte hemma, så öppnar jag en VPN tunnel hem till min router och kan köra både iRule och web front gränssnittet - mycket enklare, och jag har koll på säkerheten.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
9

Bamsefar wrote: 17 Mar 2019, 17:32 Man skall komma ihåg att Fibaro appen kommunicerar direkt med Fibaro's servrar för att sedan via dessa komma till din bostads HomeCenter burk.
Går Fibaroappen via server även när man är hemma pä samma LAN? Annars skulle man ju kunna köra VPN alltid för den appen?
Hade jag inte varit så lat hade jag satt upp en egen server med något smart hem men vis av erfarenhet så köpte jag en HC2 direkt :oops:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag vet inte är svaret. Jag misstänker att den alltid går via Fibaros servrar i Polen, men jag vet inte.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply