Fibaro Home Center app

valneg
Medlem
Posts: 43
Joined: 30 May 2015, 05:46
8

Hej på er
Är det någon som har lyckats få den nya appen att fungera? Gissar på att men behöver göra något mer än att logga in med Fibaro ID eftersom min app hittar fram till min HC2 (ver. 4.530), jag kan logga in och den kopplar upp till HC2.an men sedan är det stopp. Samtliga viewer är tomma och en text hänvisar till en "konfigurationssektion" som jag inte lyckas hitta :roll:
Mvh
Go4Two
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 04 Jul 2018, 06:56
5

Jag hittar min HC2 men möts av texten "Configure Your Home - Your Home Center is not fully configured yet. Please contact installer or use manual to configure Home Center."
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag får den att fungera men jag är inte helt säker på om jag gillar den. Jag hade hoppats på en vy med bra överblick. Det tycker jag saknas ..
valneg
Medlem
Posts: 43
Joined: 30 May 2015, 05:46
8

alexndr wrote: 09 Jan 2019, 09:03 Jag får den att fungera men jag är inte helt säker på om jag gillar den. Jag hade hoppats på en vy med bra överblick. Det tycker jag saknas ..
Hej, något särskilt du har gjort för att slutföra konfigurationen?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Nej, inte mer än att jag installerade nya firmwaren för HC2.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Appen fungerar fint och det kom ingen info om att något skulle konfigureras. Men kravet är att boxen skall vara uppdaterad till minst version 4.530.
Vi kör den på en 10" Samsung på hallväggen och den enda invändning jag har är att jag inte kan få en liggande layout.
Jag kör ImperiHome liggande eftersom det blir överskådligare och bättre, så ImperiHome får bestämma eftersom vi använder den mest.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
valneg
Medlem
Posts: 43
Joined: 30 May 2015, 05:46
8

RH_Dreambox wrote: 09 Jan 2019, 10:53 Appen fungerar fint och det kom ingen info om att något skulle konfigureras. Men kravet är att boxen skall vara uppdaterad till minst version 4.530.
Vi kör den på en 10" Samsung på hallväggen och den enda invändning jag har är att jag inte kan få en liggande layout.
Jag kör ImperiHome liggande eftersom det blir överskådligare och bättre, så ImperiHome får bestämma eftersom vi använder den mest.
Hej, tack för svar. Något måste vara fel i min konfig/uppsättning/tänk i så fall :D . Jag har ett fibaro id som jag loggar in med på webben. På det konton finns min HC2 registrerad. Därifrån kan jag ta mig vidare till min HC2 och kommer till nästa inloggning, den sk. lokala inloggningen där jag loggar in med min superuserkonto eller för den delen någon av de andra kontona jag har. So far so good allting fungerar. I den gamla appen är det ju likadant....man sätter upp den med fibaro ID för extern åtkomst och matar sedan in ett annat konto för rätt behörighet och access...

I den nya appen försöker jag logga in med fibaro id-t men får inte någon annan inloggning sedan för att peka ut ett konto, som i den gamla appen. Alla viewer är tomma men jag ser min HC2a under inställningar....
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Funkar gör den för mig med men för guds skull spara gamla appen!!! Den här appen är allt annat än färdig och flera funktioner känns inte genomtänkta alls! Exempel: Du kan inte larma på hela ditt hems larm utan måste trycka på varje del du vill larma på dvs varje rum. Ex förutom såsom nedre plan, övre plan, hela huset hittar jag ingen lösning på. Danfoss-termostater finns inte i appen och det finns ingen "klimatflik". Således du kan inte styra värmen... Finns en "Termostat-flik" men den är tom... Att som jag gör varje kväll stänga av alla lampor i hela huset kräver nu massa av klick, då du får stänga av varje rum för sig och dessutom ser du inte varje rum utan du får scrolla dig igenom tills du gått igenom alla...
Helt orimligt att Fibaro ens testat den här appen hos vanliga användare. Vad är poängen med den? Man vill ju styra sina enheter men att då behöva göra 3 klick och massa svep bara för att komma till rätt meny där jag kan hitta en lampa jag vill släcka dödar ju hela poängen med Z-wave. Då är det mer simpelt att gå och släcka lampan manuellt... Den här appen gav bara mer stöd till att jag vägrar köpa mer Fibaroprylar och istället på sikt lämnar Z-wave till fördel för HomeKit och absolut inte Fibaros produkter då ;)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

I den nya appen försöker jag logga in med fibaro id-t men får inte någon annan inloggning sedan för att peka ut ett konto, som i den gamla appen. Alla viewer är tomma men jag ser min HC2a under inställningar....
När jag loggar i i appen så står det "Välj ditt hus" (jag har 2 st HC2). När jag pekar på den HC2 jag vill åt så kommer jag dit direkt och det är ingen ytterligare inloggning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
valneg
Medlem
Posts: 43
Joined: 30 May 2015, 05:46
8

Ok, äntligen fått ordning på detta, en kombination av sbs och otydlighet :D

Har man flera konton i familjen kan man lägga till användare under resp. HC så kan man sedan logga in med andra konton än bara superuser. Instruktion finns här https://manuals.fibaro.com/knowledge-ba ... me-center/

Enligt Fibaro kommer de inom kort att även släppa en version för platta som kommer att supportera liggande layout. Håller dock med förgående inlägg ang. funktion och layout ;)
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Vad jag sett hittills av nya appen så är den rent ut sagt bedrövligt dålig, den ser modernare ut men i övrigt hittar jag inget som blivit bättre eller smidigare.
Massa klick och scrollande för att göra sådant som var superenkelt innan.
Rumsöversikten med tydliga ikoner som gick att swipa är helt borta.
Går inte anpassa den överhuvudtaget och ordning på rum och enheter hamnar i någon märklig ordning som ändras baserat på användandet.

Dom kan omöjligt testat den på folk med många rum, scener och enheter.... har du två rum och några lampor och ett par favoritscener går den nog att använda men i mitt fall går den helt bort.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Jag fattar fortfarande inte hur man gör.
Min HC2 dyker upp men kommer inte längre
75182BC1-D9C3-4A29-A4E1-88EEDBB0AF25.jpeg
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Lordox
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2017, 13:07
6

MickeS wrote: 10 Jan 2019, 00:36 Jag fattar fortfarande inte hur man gör.
Min HC2 dyker upp men kommer inte längre75182BC1-D9C3-4A29-A4E1-88EEDBB0AF25.jpeg
Jag hade också problem med min HCL när jag höll på. Av någon anledning så hade uppdateringen hängt sig och då kom jag åt den med den gamla appen men kunnde inte komma in i den nya eller i datorn. Jag drog ut strömmen i 30 min och lät den starta upp sig igen. sen kunde jag göra om installationen och allt bara funkade.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

MickeS wrote: 10 Jan 2019, 00:36 Jag fattar fortfarande inte hur man gör.
Min HC2 dyker upp men kommer inte längre75182BC1-D9C3-4A29-A4E1-88EEDBB0AF25.jpeg
Men kan du logga in på den via en web-läsare i ditt lokala nätverk?
Det kan ju vara så att den har den tappat kontakten med nätverket eller att ditt Fibaro ID har blockerats i din router.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Jadå. Kommer åt hemma som vanligt.
Och via Fibaro id från jobbet tex
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

MickeS wrote: 10 Jan 2019, 14:11 Jadå. Kommer åt hemma som vanligt.
Och via Fibaro id från jobbet tex
Och du har uppdaterat till 4.530 som är kravet för att kunna använda den nya appen?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

90D82077-FCA5-4D70-8265-95CB28FB4DF5.jpeg
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Startade om den.... såklart det funka då :)
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Men det är tomt ???
12AB2B6A-721F-428B-B26D-331981D03C57.png
Attachments
C393888C-C015-430A-AE44-EE2009BB4210.png
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Nån som vet nåt om detta ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Post Reply