RGBW Controller

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Hej,

Har en fundering ang RGBW....
Ska precis koppla in att styra magnetventiler med utgångarna. R,G,B
Men googlar lite och hittar att man kan sätta temp på IN gångarna.

Är det nån av er som blandat detta och det fungerar ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Verkade funka med att köra IN med Tempsensor.
Bara att den visar 70 grader konstant. Exkluderat sen o gjort om allt. Då visar den 0 grader.

Nån som varit med om liknande ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Kan det vara så att sensorerna måste kopplas på 0-10 VDC?

Så man ska ha 12-24VDC på RGBW.
Men om man vill ha Tempsensor så ska man dessutom ha 0-10VDC i samma kapsling och mata sensorn med ström från den ?
Verkar ju helsnurrigt.....

”IN/OUT mode

FIBARO RGBW Controller has 4 controllable, analog inputs I1 – I4, allowing for 0-10V analog signal interpretation. This functionality may be used in operation with analog sensors and potentiometers. What’s more, in IN/OUT mode all inputs and outputs may be configured independently, e.g. I1 may be configured as 0-10V sensor input and I2-I4 may control LED strip or Halogen lamps.

Another option is to configure I1 as 0-10V input and connect 0-10V potentiometer to it, and connecting Halogen lamps to R output. At the same time, other inputs may work with 0-10V sensors”
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

0-10V är ju utsignalen från givaren. Vilken spänning den skall matas med måste stå i databladet för sensorn (förmodligen 12 V).
När du konfigurerar givaren så anger du vilken temperatur som motsvaras av 0 respektive 10 Volt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Hur menar du med motsvaras av 0 resp 10V?

En kille skrev såhär:

”denna sensor är av typen one-wire och funkar inte alls på Fibaro RGBW. Å andra sidan funkar den med Fibaro Universal Binary Sensor, som har one-wire-gränssnitt för upp till fyra temp-sensorer. Insignalen till en RGBW ska vara en spänning 0-10 V, inte resistans. Tyvärr är det inte busenkelt, du behöver ett omvandlingskort mellan temp-sensor och 0-10V. Jag undersökte detta för något år sedan och enklast är Fibaro UBS med one-wire-sensorer.”
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om du verkligen har en 0-10V temp-sensor (rätt dyra grejer, 600-1000 Kr.), då måste du konfigurera sensorns temperaturintervall i RGBW-modulen. Intervallet brukar vara -20 till +80 grader.
Då anger du i RGBW-modulens gränssnitt att -20 motsvarar 0 V och +80 motsvarar 10 V. Då kommer sensorn att visa rätt temperatur.

Men när du hänvisar till detta
”denna sensor är av typen one-wire och funkar inte alls på Fibaro RGBW.
Då pratar vi om en liten billig temperatursensor (DS18B20+).
Den kan inte användas med RGBW-modulen, utan den är avsedd för UBS-modulen där du kan koppla in 4 st temperatursensorer.
Den sensorn behöver ingen separat spänningsmatning, utan den matas direkt från UBS-modulen.

Denna sensor är också mycket populär att använda till 1-wire-system där man lämpligast kopplar den till en Raspberry med lämplig programvara.

Här är min UBS som mäter temperaturer i uterummet.
UBS-Temp x 4.JPG
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Ahaa...
nej såna dyra sensorer har jag inte.
Jag har de billigare. Har även dom kopplade till UBS oxå.
Därför tänkte jag att de borde passa till RGBW oxå.


Men då får jag införskaffa en till UBS.

Tack så mycket för bra svar
(Som alltid från dig)
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Post Reply