ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
perosb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Feb 2019, 16:54
5

alexndr wrote: 09 Sep 2019, 18:41 Ja, en ganska trasslig process enligt dokumentionen.
Efter flera månader av nötande med det här börjar man ju dock bli något luttrad.
Min har legat på 50% i 4 månader.
Jag uppdaterade precis till senaste firmware, när det va klart sa den 25%.
Satte i nya batterier som säger 60%.

Försökte uppdater zwave firmware men lyckas inte få tag på nuvarande informationen, utan det går det inte att komma vidare. Fungerar för andra enheter. Försökt väcka låset på alla olika sätt.
Attachments
idlock.jpg
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

perosb wrote: 09 Sep 2019, 20:30
alexndr wrote: 09 Sep 2019, 18:41 Ja, en ganska trasslig process enligt dokumentionen.
Efter flera månader av nötande med det här börjar man ju dock bli något luttrad.
Min har legat på 50% i 4 månader.
Jag uppdaterade precis till senaste firmware, när det va klart sa den 25%.
Satte i nya batterier som säger 60%.

Försökte uppdater zwave firmware men lyckas inte få tag på nuvarande informationen, utan det går det inte att komma vidare. Fungerar för andra enheter. Försökt väcka låset på alla olika sätt.
Men det konstiga är att alla dessa problem bara börjat så där ? idlock får ju komma på någon app som uppdaterar deras z wave modul ska ju inte behöva vara så fruktansvärt omständigt. jag har skickat en förfrågan till fibaro får vi se om dom kommer med något svar
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Detta fick man som svar när man skriver till Fibaro om id lock. har skickat en templet till dom nu och filen med z wave får vi se vad som händer . om fler skulle vilja klaga kanske dom tar tag i detta.

Case Notification for #182647

hello idlock uppdate ?
Status: Resolved Agent: Tomasz Kanigowski

Tomasz Kanigowski 09 Sep 19

Hello,
There is no template for that lock in our system so the configuration is basic.
You are welcome to send a template for the device. I do not have any information about this integration as for now.
I am sorry for inconvenience.



Pozdrawiam/Kind regards,

Tomasz Kanigowski
Tech Support

support@fibaro.com
+48 618 801 000
+44 845 154 2852
+33 970 733 545



Fibar Group S.A.
HQ: ul. Lotnicza 1, 60-421 Poznan / OFFICE: ul. Serdeczna 3, 62-081 Wysogotowo
TAX no.: PL7811858097 / BDO no.: 000008175
REGON/Polish National Business Reg, no.: 301595664 / Share capital: 1 182 100 PLN
KRS (reg. no): 0000553265, Regional Court of Poznan Nowe Miasto and Wilda in Poznan,
VIII Commercial Division of the National Court Register
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Kanske man skulle kunna ta en gammal raspberry och slänga in RaZberry (?), para. Låset och integrera den i HC2?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

MastrUsr wrote: 09 Sep 2019, 22:35 Kanske man skulle kunna ta en gammal raspberry och slänga in RaZberry (?), para. Låset och integrera den i HC2?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Kanske ingen dum idé? Hur hade du tänkt dig integrationen Raspberry<->HC2? REST?
Systemfel wrote: 09 Sep 2019, 20:39
perosb wrote: 09 Sep 2019, 20:30
alexndr wrote: 09 Sep 2019, 18:41 Ja, en ganska trasslig process enligt dokumentionen.
Efter flera månader av nötande med det här börjar man ju dock bli något luttrad.
Min har legat på 50% i 4 månader.
Jag uppdaterade precis till senaste firmware, när det va klart sa den 25%.
Satte i nya batterier som säger 60%.

Försökte uppdater zwave firmware men lyckas inte få tag på nuvarande informationen, utan det går det inte att komma vidare. Fungerar för andra enheter. Försökt väcka låset på alla olika sätt.
... jag har skickat en förfrågan till fibaro får vi se om dom kommer med något svar
Gjorde samma men jag lär väl få samma svar.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

alexndr wrote: 10 Sep 2019, 07:27
MastrUsr wrote: 09 Sep 2019, 22:35 Kanske man skulle kunna ta en gammal raspberry och slänga in RaZberry (?), para. Låset och integrera den i HC2?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Kanske ingen dum idé? Hur hade du tänkt dig integrationen Raspberry<->HC2? REST?
Vet inte. Har inte kommit så långt i tankeverksamheten, men jag har för mig att man kan köra dubbla kontroller och få de att prata tillsammans. RaZberry är ju mjukvara för att köra Raspberry Pi som en z-wave-hub..
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

MastrUsr wrote: 10 Sep 2019, 08:13
alexndr wrote: 10 Sep 2019, 07:27
MastrUsr wrote: 09 Sep 2019, 22:35 Kanske man skulle kunna ta en gammal raspberry och slänga in RaZberry (?), para. Låset och integrera den i HC2?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Kanske ingen dum idé? Hur hade du tänkt dig integrationen Raspberry<->HC2? REST?
Vet inte. Har inte kommit så långt i tankeverksamheten, men jag har för mig att man kan köra dubbla kontroller och få de att prata tillsammans. RaZberry är ju mjukvara för att köra Raspberry Pi som en z-wave-hub..
Ah, ok. Vore ju intressant. Förutsatte att HC2 bara kunde prata med andra Fibaro- kontrollers.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

alexndr wrote: 10 Sep 2019, 07:27 Gjorde samma men jag lär väl få samma svar.
Det svar jag fick från Fibaro:

"Our support for this lock is on standard level so that’s might be the case here, however please check the parameters and decrease amount of reports form the lock to save the battery,

We’re aware of this issue and we’ve already forwarded it to our engineers, who are currently working on resolving it as soon as possible. I’m very sorry for the inconvenience it caused but I have to ask you for a little more patience."
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

alexndr wrote: 10 Sep 2019, 10:28
alexndr wrote: 10 Sep 2019, 07:27 Gjorde samma men jag lär väl få samma svar.
Det svar jag fick från Fibaro:

"Our support for this lock is on standard level so that’s might be the case here, however please check the parameters and decrease amount of reports form the lock to save the battery,

We’re aware of this issue and we’ve already forwarded it to our engineers, who are currently working on resolving it as soon as possible. I’m very sorry for the inconvenience it caused but I have to ask you for a little more patience."
Ja ungfär som mig har skickat i väg all info nu till dom så jag hoppas det dyker upp något snart. tror dom börjar ta åt sig lite nu när kunderna har börjat tröttna ordentligt på detta..

Får väll se vad som händer men innan problemet är löst så vågar man ju inte skaffa fler lås i allafall
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Mig:
I just wanted to report that it's still not working. Batteries are drained so I don't use Z-wave (which was the reason I bought the idlock in the first place). I'm using a HC2...



Idlock:
HI E

Thanks for the update.

Unfortunately the communication between the module and controller can sometimes cause high battery consumption.
This is not a produtct fault in the Z-Wave module, but an underlying flaw in the Z-Wave communication protocol.

Did you know that we released a new firmware for both the ID Lock and Z-Wave module in August?
These releases improves battery consumption and communication difficulties.

You can read more about this on our Norwegian webpage idlock.no/kundesenter, in the Z-Wave section.


Best regards,
Øyvind


Mig:
Yes I did. I Monitor the updates frequently. I can't update the Z-Wave module, is that correct?

If I understand correctly it seems as if this is very much connected to the use with a Fibaro Home Center 2. Check this forum page were we, a few swedes, discuss the trouble with the IDLOCK. You should put more pressure on Fibaro to fix it, or don't say that idlock is compatible with the HC2 and HCL, since it does not work as you intended (yet).

Best regards,
E



Idlock:
Hi E

The Z-Wave module can be updated with an UZB-stick such as an Aeotec Z-stick Gen 5 and a free developer tool from Silicon Labs.
Upon registration for the Z-Wave update, an instruction for how to do this will be emailed to you along with the needed hex-files to update the module.

I can assure you that we also wish that Fibaro supports OTA for our Z-Wave module, but unfortunately there is not much more we can do as we have already requested integration for ID Lock 150.
Z-Wave Plus means that the module is compatible with all Z-Wave controllers, supporting basic functionality such as lock/unlock and battery state.
​​​​​

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Ny version till hc2 ute uppdaterat hoppas nu det fixar batteriproblemet 4.551
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Systemfel wrote: 11 Sep 2019, 00:04 Ny version till hc2 ute uppdaterat hoppas nu det fixar batteriproblemet 4.551
Du menar betan? Ser att man lagt till ”stöd” för Gerdalock och Danalock men inget om ID- lock?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

alexndr wrote: 11 Sep 2019, 11:14
Systemfel wrote: 11 Sep 2019, 00:04 Ny version till hc2 ute uppdaterat hoppas nu det fixar batteriproblemet 4.551
Du menar betan? Ser att man lagt till ”stöd” för Gerdalock och Danalock men inget om ID- lock?
nopp inte än men är nog på g med lite tur
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
perosb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Feb 2019, 16:54
5

perosb wrote: 09 Sep 2019, 20:30
Min har legat på 50% i 4 månader.
Jag uppdaterade precis till senaste firmware, när det va klart sa den 25%.
Satte i nya batterier som säger 60%.

Försökte uppdater zwave firmware men lyckas inte få tag på nuvarande informationen, utan det går det inte att komma vidare. Fungerar för andra enheter. Försökt väcka låset på alla olika sätt.
Nu har jag uppdaterat ZWave firmwaren också till 1.6.
Första skillnaden jag ser är att den nu rapporterar 100% för batteriet mot tidigare max 60%.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

perosb wrote: 11 Sep 2019, 20:03 Nu har jag uppdaterat ZWave firmwaren också till 1.6.
Första skillnaden jag ser är att den nu rapporterar 100% för batteriet mot tidigare max 60%.
Härligt att höra att något blivit bättre!


Jag skickade till Fibaro:
Hello!
I see there's a new beta for the HC2. The problem with IDLOCK150 is still
not resolved. There is not a problem with other controllers. You seriously
need to acknowledge and fix this!

best regards,
E


..och fick tillbaka "God dag yxskaft":
Thank you for your message,

User feedback is important to us and the feature that you mentioned would be a fine addition to the system. All suggestions are forwarded to our Research and Development department,
in which our experts are working on improving our products in order to meet our customers’ needs.
Our team will take every suggestion into consideration in further development of our products. At this point I cannot provide you with any details on the progress for that specific feature or approximated releases.
I’m very sorry for all the inconvenience.

Once again, I’d like to thank you on behalf of the whole company for taking your time to share your suggestions regarding FIBARO system with us.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

alexndr wrote:Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
Image
Väntar med spänning på resultatet!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

alexndr wrote: 14 Sep 2019, 01:03 Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
Jag har ett ärende också hos Id-lock och fått till svar nu att jag ska ta ur z-wave modulen sen att man inte ska använda uppladdningsbara batterier. jag bara ja så gör man som dom säger så blir det inte bättre så skickar man till dom igen och får då 3 - 4 nya saker man ska göra . varför inte bara skicka ut en uppdaterad modul ? Låset eju inte precis gratis. Jag har gett förslag till id lock på flera olika förbättringar. som tex sätta i ett batteripack ack som går att ladda sätta usb utag i låset så man kan uppdatera det med en sticka tex. eller göra uppdaterings appen kompatibel med z wave också så allt uppdateras.. För mig så bara dog låset totalt slut på batteri inte ens en förvarning bara helt död. Hur e det möljigt dom 4 st översta batterierna ska ju sköta z wave modulen ? dom 4 nedersta låset om jag har förstått det rätt ? Hur kan den då tömma 8 st batterier? på en och samma gång tog 4 dagar från det att jag satte in nya batterier. skrev att jag har satt in laddningsbara batterier av hög kvalite gp recyklo 2000mh och dessa är jämförbara med vanliga batterier. ska man då köpa 8 st nya batterier varje gång dom blir tömda med 4 dagars mellanrum får man nog skaffa 2 jobb ett för att försörja batterier och en för att kunna leva. Om det är hc2 eller Id lock fel vet jag inte men efter som vi är fler som har problem så verkar detta ju konstigt. Men får se vad som händer. jag kommer reklamera låset om inte detta löses. och köpa något annat för så här funkar det inte att hålla på..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

Jag har samma problem som övriga med att batterierna töms extremt snabbt. 3 veckor är mitt rekord.
Ytterligare ett problem är att jag inte kan se vilka koder jag registrerat i låset. Visar endast user 1...
Har provat total reset, nollat zwave-kortet m.m. Inkluderar alltid med HC2 1m från låset.
Nån mer som haft/har det problemet?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Bananen79 wrote: 21 Sep 2019, 12:55 Jag har samma problem som övriga med att batterierna töms extremt snabbt. 3 veckor är mitt rekord.
Ytterligare ett problem är att jag inte kan se vilka koder jag registrerat i låset. Visar endast user 1...
Har provat total reset, nollat zwave-kortet m.m. Inkluderar alltid med HC2 1m från låset.
Nån mer som haft/har det problemet?
Koderna kan du inte se efter som hc2 inte stödjer idlock fullt ut mm

skriv och prata med idlock e det bästa alternativet. pröva ta ut zwave modulen ur låset och av registrera det från låset
jag har pratat med id lock och kommit fram till att mitt lås e trasigt. det drar ur batterierna på 3dagar nu. jag tror det är så att de thar kommit in vatten i låset som gör att något går i sönder med ytterdelen eller att den läser på något sätt hela tiden därav drar den ut batterier.
jag köpte mitt på kjell.com och dom har tagit tillbaka det efter 8 månader så ska lämna in det gamla och hämta ut ett nytt så fort det kommer. och börjar det nya låset lika dant då blir det att helt överge produkten. och sattsa på något annat typ yale eller något.

Idlock efter jag hade testat allt som dom slängde på mig hänvisade i slutändan till ditt jag hade köpt det. skrev och frågade varför dom inte kunde skicka en reservdel i stället ? men har enu inte fått svar så vända mig dit där jag köpt det och det var inget problem alls. där :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply