Styra golvvärme / slå av cirkulationspumpen

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
skalman65
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 17 May 2019, 21:44
4

Har för avsikt att styra golvvärmen.

Har två slingor på min fördelare, och kommer där att styra temperaturen som går ut i slangarna.

Men har inte löst hur jag gör så att pumpen inte arbetar när båda ställdonen har stängt.

Är det kanske så enkelt att koppla pumpen mot detta flusch relä för att sedan ange i hc2 att pumpen slås av när båda ställdon är stängda?
Snelleman
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 29 Nov 2016, 02:00
7

Hej,

Hur styr du ställdonen?

Jag har två Uponor Push-12 där jag har Danfoss ställdon på. Jag kopplade både ställdonen och cirkpumpen till samma relä, så att dom stängs av/stänger samtidigt.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja du tänker rätt. Om du styr dina ställdon (ventiler) via en dubbel-switch eller med två enkel-switchar, samt styr pumpen via ytterligare en enkel-switch, så kodar du i din HC2 att pump-switchen skall vara dragen om någon av ventil-switcharna drar. När båda ventil-switcharna är avstängda så skall även pump-switchen stängas av så som du tänker dig.
Om du använder Qubino till ventilerna också så kan du ju komplettera dem med temperatursensorer och då samtidigt mäta temperaturen i de två slingorna.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply