ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Så då har man installerat ett nytt lås får vi se om detta hjälper mot batteri utsugningen. dock samma z wave enhet kvar. det nya låset verkar dom lagt på något lim på baksidan återstår att se nu då.. så får vi hoppas fibaro skickar en uppdatering till z wave modulen

ha en god dag på er
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Systemfel wrote: 24 Sep 2019, 20:57 Så då har man installerat ett nytt lås får vi se om detta hjälper mot batteri utsugningen. dock samma z wave enhet kvar. det nya låset verkar dom lagt på något lim på baksidan återstår att se nu då.. så får vi hoppas fibaro skickar en uppdatering till z wave modulen

ha en god dag på er
Jag skulle inte haft för stora förhoppningar. Jag har bytt lås 2 ggr utan att det hjälpt. Z-wave- modulen har jag bytt en gång.Då menar jag alltså att batteriet sugs ut på 4 veckor. Ser att du haft värre problem än så ;).

Kollat på Yale också men verkar väldigt hackigt att få det att fungera med HC2.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Nu har det bara gått 12 dagar, men har du sett märkt någon skillnad? Vad rapporterar HC2 för %?

Edit: stackars Bosse :mrgreen:
alexndr wrote: 14 Sep 2019, 01:03 Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

MastrUsr wrote: 26 Sep 2019, 09:02 Nu har det bara gått 12 dagar, men har du sett märkt någon skillnad? Vad rapporterar HC2 för %?

Edit: stackars Bosse :mrgreen:
alexndr wrote: 14 Sep 2019, 01:03 Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
65%. Lite oroväckande.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

alexndr wrote: 26 Sep 2019, 08:49
Systemfel wrote: 24 Sep 2019, 20:57 Så då har man installerat ett nytt lås får vi se om detta hjälper mot batteri utsugningen. dock samma z wave enhet kvar. det nya låset verkar dom lagt på något lim på baksidan återstår att se nu då.. så får vi hoppas fibaro skickar en uppdatering till z wave modulen

ha en god dag på er
Jag skulle inte haft för stora förhoppningar. Jag har bytt lås 2 ggr utan att det hjälpt. Z-wave- modulen har jag bytt en gång.Då menar jag alltså att batteriet sugs ut på 4 veckor. Ser att du haft värre problem än så ;).

Kollat på Yale också men verkar väldigt hackigt att få det att fungera med HC2.
aj då känns lite som där är stora kvalitets problem på låset. när jag bytte skulle det vara rakt av passning men det var det ju inte gick inte ens stänga dörren för en av tungorna tog helt plötsligt i mot. ohhh 4 veckor kan jag faktist leva med värre när det tar bara 3-2 dagar så e det slut. Tror det har med fukt att göra som kommer in i låset på något sätt..

Får hoppas det håller nu en stund men kommer ta något annat lås prövar då yale och även om det inte funkar med hc2 så får det ju vara så kommer väll en dag när det funkar :) annars blir det bevator och motoriserade lås för 12 -13 tusen
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

alexndr wrote: 26 Sep 2019, 16:25
MastrUsr wrote: 26 Sep 2019, 09:02 Nu har det bara gått 12 dagar, men har du sett märkt någon skillnad? Vad rapporterar HC2 för %?

Edit: stackars Bosse :mrgreen:
alexndr wrote: 14 Sep 2019, 01:03 Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
65%. Lite oroväckande.
Inser att jag loggar batterinivån med DomoCharts. Kollade nu och nya batterier gav mig 70% batternivå den 14e september. Idag har dessutom batternivån gått upp från 65% till 70% igen?! Ser alltså ganska bra ut. Över 2 veckor och batterinivån i stort sett opåverkad? Well well, låt oss se om 2 veckor hur det ser ut.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Tjabba nytt fenomen. helt plötsligt har låset blivit senilt och tappat alla koder och brickor någon som varit med om detta ? har inte gjort något låset har bara tappat allt. jag kan tex trycka in koden men när jag trycker på öppna så funkar det inte paden blir bara svart...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Systemfel wrote:Tjabba nytt fenomen. helt plötsligt har låset blivit senilt och tappat alla koder och brickor någon som varit med om detta ? har inte gjort något låset har bara tappat allt. jag kan tex trycka in koden men när jag trycker på öppna så funkar det inte paden blir bara svart...
Inget jag varken upplevt eller läst, tyvärr!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

MastrUsr wrote: 30 Sep 2019, 17:48
Systemfel wrote:Tjabba nytt fenomen. helt plötsligt har låset blivit senilt och tappat alla koder och brickor någon som varit med om detta ? har inte gjort något låset har bara tappat allt. jag kan tex trycka in koden men när jag trycker på öppna så funkar det inte paden blir bara svart...
Inget jag varken upplevt eller läst, tyvärr!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Har löst det tog ur batterierna ur låset en stund sen åkte dom i igen.. Fibaro har ju lagt till så man kan lägga till 6 nummer nu men tyvär så funkar det inte lägga in nya koder mot låset. den vill heller inte i den nya versionen spara informationen från låset och det är ju lite tråkigt faktist..
så fort man går in på låsets egenskaper så börjar spara ikonen lysa och då har man inte gjort något märklig bugg..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

alexndr wrote:Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
Vilken zwave-sticka köpte du?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

MastrUsr wrote: 01 Oct 2019, 10:04 Vilken zwave-sticka köpte du?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag köpte Aeotec Z-stick gen5 och uppdaterade firmwaren till 1.6.
Nollställde låset och började om. Lade till alla koder och inställningar jag behöver ha och inkluderade sedan låset till HC2. Vips så fungerade det att synkronisera mot låset samt ändra namn på användare och byta koder.
Jag kan även nu skapa scener som visar vem som öppnar dörren och skickar en push. Även batteriet verkar vara bättre nu, procenten har inte rört sig sedan uppdateringen för nästan 2 veckor sedan.
Rfid har jag inte börjat leka med än.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Har även jag några frågor. Kör både idlock 101 och 150.

- Kan man få Zwave att fungera med koder mot båda låsen? Dvs synka pinkoder.
- Kan man göra något för satt säkerställa att inte få ovan problem?
- Kan man justera låset så fysiska vredet blir mer normalt, dvs öppna vid vrid bort från låskolven (som alla andra vanliga lås)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Någon som har lust att skicka uppdateringsprocessen?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6


KristianO wrote:Har även jag några frågor. Kör både idlock 101 och 150.

1. Kan man få Zwave att fungera med koder mot båda låsen? Dvs synka pinkoder.
2. Kan man göra något för satt säkerställa att inte få ovan problem?
3. Kan man justera låset så fysiska vredet blir mer normalt, dvs öppna vid vrid bort från låskolven (som alla andra vanliga lås)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
1. Förstår inte frågan. Kolla z-wave-manualerna för 101 och 150 här:
https://idlock.se/kundcenter/


2. Vilket problem?

3. Inte utan att göra åverkan på låset (vill också ha tvärt om :p)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

1. Får testa med pinkoder och se. Masterkoden synkas aldrig?
2. Batteridränaget enligt tråden.
3. Suck!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

KristianO wrote:1. Får testa med pinkoder och se. Masterkoden synkas aldrig?
2. Batteridränaget enligt tråden.
3. Suck!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
1. Gör det. Tror inte master synas men sen har jag inte orkar med z-wave sedan det började krångla...

2. Om du läst tråden ser du att första gången någon fått det att funka med HC2 är alexander (stavning).
Edit: eventuellt funka.

3. Jepp Image

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

1. Vad är det som krånglar?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Batteriet...

Ska ge mig på att uppgradera låset till 1.5 och zwave-modulen till 1.6. Ska bara skaffa mig nödvändiga instruktioner och en zwave-sticka först...
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Någon som har en zwave-usb-sticka i Halmstadområdet att låna ut?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

MastrUsr wrote: 03 Oct 2019, 15:22 Batteriet...

Ska ge mig på att uppgradera låset till 1.5 och zwave-modulen till 1.6. Ska bara skaffa mig nödvändiga instruktioner och en zwave-sticka först...
Gällande instruktioner:

”You could try to upgrade your Z-Wave module to our new firmware for the Z-Wave module. It was just released. For more information, take a look at idlock.no/kundesenter in the Z-Wave section.”
Post Reply