Home center 3

jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote: 12 Jan 2020, 15:37
-Som det ser ut nu går det inte att porta ER till HC3 eftersom det saknas väsentliga Lua funktioner som inte går att koda runt.
-Det kanske går att dela upp ER mellan en scen och en VD (VD har fått fler Lua funktioner), men det är osäkert utan att börja koda/implementera på en HC3.
@jang
Är det så illa att man inte kan köra ER över huvud taget, eller är det bara en del avancerade funktioner som inte kommer att fungera?
Eller är det så att vi vanliga "dödliga" som bara kör lite enklare automatik (lampor on/off, dim, sensorer mm) fortfarande kan köra ER?
Med vanlig automatik räknar jag bort HUE, RedNode, Google kalender mm.
Som det ser ut nu går det inte alls. Man har begränsat ytterligare vad man kan koda i scener.
Fundamentala saker som os.time(),os.date(), fibaro:sleep(), clearTimeout(), net.HTTPClient() etc saknas för scener.
Istället har man gett sig på ett lite mer avancerat event-trigger system för scener som verkar helt drivet av att supporta deras egna block scener.
Har funderat på om man skulle kunna hi-jacka deras event, men deras timer-event har bara minutupplösning och det blir ohållbart utan os.time / os.date.
VDs å andra sidan har en mer komplett Lua miljö nu med setTimeout etc - De verkar inte ha en 'main-loop' som förr men väl en 'on-init' handler, som man kanske kan köra en setTimeout loop i... kanske.
En förhoppning är att de fixar till Lua supporten i scener - men det känns som de inte vill ha avancerade 3rd parts scener...
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

jang wrote: 12 Jan 2020, 17:04
RH_Dreambox wrote: 12 Jan 2020, 15:37
-Som det ser ut nu går det inte att porta ER till HC3 eftersom det saknas väsentliga Lua funktioner som inte går att koda runt.
-Det kanske går att dela upp ER mellan en scen och en VD (VD har fått fler Lua funktioner), men det är osäkert utan att börja koda/implementera på en HC3.
@jang
Är det så illa att man inte kan köra ER över huvud taget, eller är det bara en del avancerade funktioner som inte kommer att fungera?
Eller är det så att vi vanliga "dödliga" som bara kör lite enklare automatik (lampor on/off, dim, sensorer mm) fortfarande kan köra ER?
Med vanlig automatik räknar jag bort HUE, RedNode, Google kalender mm.
Som det ser ut nu går det inte alls. Man har begränsat ytterligare vad man kan koda i scener.
Fundamentala saker som os.time(),os.date(), fibaro:sleep(), clearTimeout(), net.HTTPClient() etc saknas för scener.
Istället har man gett sig på ett lite mer avancerat event-trigger system för scener som verkar helt drivet av att supporta deras egna block scener.
Har funderat på om man skulle kunna hi-jacka deras event, men deras timer-event har bara minutupplösning och det blir ohållbart utan os.time / os.date.
VDs å andra sidan har en mer komplett Lua miljö nu med setTimeout etc - De verkar inte ha en 'main-loop' som förr men väl en 'on-init' handler, som man kanske kan köra en setTimeout loop i... kanske.
En förhoppning är att de fixar till Lua supporten i scener - men det känns som de inte vill ha avancerade 3rd parts scener...
Spekulativt kan jag gissa att anledningen till strypningen är mängden support som friheten i scenkodningen genererat. Inte sällan man sett gallan flyga över hur dåligt Fibaro är när problemet suttit i en av användaren dåligt kodad lösning.

Tills dess att någon knäckt gåtan med att bygga ett gränssnitt för scen- skapande som är extremt flexibelt,
lätt att förstå och omöjligt att göra för mycket fel så förstår jag att de behöver göra något. Lite tråkigt dock att de valt att gå den enkla vägen med att låsa ner. Mer innovativt vore t.ex. en lösning baserad på AI som kan identifiera dåligt skrivna scener och hantera dem. I dess enklaste form bara varna och stoppa dem och i en mer komplicerad lösning även hitta vad som är fel och föreslå en lösning.
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

alexndr wrote: 12 Jan 2020, 17:48 Spekulativt kan jag gissa att anledningen till strypningen är mängden support som friheten i scenkodningen genererat. Inte sällan man sett gallan flyga över hur dåligt Fibaro är när problemet suttit i en av användaren dåligt kodad lösning.

Tills dess att någon knäckt gåtan med att bygga ett gränssnitt för scen- skapande som är extremt flexibelt,
lätt att förstå och omöjligt att göra för mycket fel så förstår jag att de behöver göra något. Lite tråkigt dock att de valt att gå den enkla vägen med att låsa ner. Mer innovativt vore t.ex. en lösning baserad på AI som kan identifiera dåligt skrivna scener och hantera dem. I dess enklaste form bara varna och stoppa dem och i en mer komplicerad lösning även hitta vad som är fel och föreslå en lösning.
Jag tycker att Fibaro är lite omogna i sitt "plattformstänk". De äger en plattform, Fibaro HCx, som ska vara med och tävla med alla andra som nu försöker etablera sig som hemmets automatiseringsnav (inkl. Google och Apple). En plattform har användare och utvecklare - och desto fler användare desto fler utvecklare desto fler appar desto fler användare etc...
Fibaro har misslyckats att tillhandahålla en tillräckligt intressant utvecklingsmiljö för att attrahera tillräckligt bra utvecklare (scener och till viss del VDs) - och de har misslyckats att tillhandahålla en tillräckligt bra användarmiljö (VDs och blocks) för att tillfredsställa vanliga användares behov.
Resultatet är en halvmesyr där användare utan kodningskunskap tvingas klippa och klistra lua kod som de inte vet vad den betyder för att förhoppningsvis kunna få saker att fungera. Ex. har inte Fibaro haft en enkel inbyggd schedulerare för att köra scener/ aktivera enheter vid tidpunkter. En inbyggd schedulerare skulle ha den fördel att Fibaro kunde tillhandahålla et gränssnitt så att användare inte behövde klippa och klistra kod (att aktivera block scener på tid är typ schedulering men man får ingen överblick och det är begränsat).
Lägg till det att den programmeringsmodell de valt till scener var för "enkel" vilket leder till att folk skriver dålig kod (oändliga loopar med sleep och pollning av devices) hjälper inte. Att programmera automatisering - och hemmaautomatisering - blir lätt komplext och vanliga användare ska inte behöva klippa/klistra kod de inte förstår.
Jag har argumenterat tidigare att de skulle släppa på mer av Lua's funktionalitet för vi som har ett intresse av at utveckla appar så att vi kunde bygga bättre applikationer för användare - men det går åt andra hållet.
De kommer som mycket runt hörnet, med AI och nya protokoll, så Fibaro kommer inte att hinna utveckla sin plattform i den takt det behövs för att vara konkurrenskraftiga (åtminstone med deras tidigare track-record). Den enda lösningen är att attrahera 3rd parts utvecklare - det vet företag som Apple och Microsoft som ändå har 10-tusentals egna anställda utvecklare...
Jag blir lätt avundsjuk för jag ser att ett projekt som Domoticz har 270 contributors på GitHub (och sedan tillkommer de som kodar scener och plugins som inte är en del av distributionen).
Jag vill så gärna att Fibaro ska hänga med och ha en cool plattform som är kul att utveckla för - men de verkar inte riktigt förstå varför det är viktigt för dom.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag kan bara stämma in i kören. Man försöker skapa en kommersiell produkt och samtidigt locka utvecklare att få frihet att skapa mer avancerade saker.
Men som kommersiell användare vill man kanske ha enkla saker som att tidsstyra sina lampor, få push vid problem och kanske kunna se lite snygga grafer i sin telefon över temperaturer. Det är iaf det som vänner och kollegor söker.

Som avancerad användare vill man vara del av github (eller liknande), man vill ha en plattform med likasinnade och man vill ha en kompilator som man e van vid.

Inget av detta lyckas man med utan misslyckad istället med båda.

Hue, Apple etc lyckas fånga kommersiella användare för att det är enkelt och bara funkar.

Domoticz, Hass etc lockar avancerade användare för just att man lyckas med ovan.

Nej själv låter jag min HC2 ligga kvar som slav till min Hass. Stabilt och flexibelt.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag antar att HC3 betatestare (och återförsäljare) har tystnadsplikt och att de inte får yppa vare sig negativa eller positiva saker.
Vad de däremot kan göra är att lyssna på oss användare och föra våra synpunkter vidare till Fibaro.
Det är kanske lite för sent för detta nu, men bättre sent än aldrig.

Det finns några saker i HC2 som stör mig och som borde rättas till och det är antal decimaler som visas i GUI.
En temperatursensor med noggrannheten ±0.5 grader skall ju inte återges med två decimaler, det är inte seriöst.
Och säg den fuktighetssensor som kan återge ett värde med hundradelars precision!
Nej plocka bort överdrivna decimaler så blir gränssnittet tydligare. Här är några förslag.

Enheter med en decimal
Temperatur 20.5°C
Regn 3.5 mm
Watt 100.5 W
Kilowatt 1.5 kW
Ampere 5.5 A

Enheter utan decimaler
Fukt 85%
Lufttryck 1020 hPa
CO2 520 ppm
Decibel 42 dB
Ljusstyrka 785 lux

Och låt oss för guds skull få vindhastighet i m/s!
Enligt SMHI så är km/h ganska ovanligt i Europa.
Det finns säkert mer att framföra till Fibaro, så fyll gärna på med idéer.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

jang wrote: 12 Jan 2020, 17:04
RH_Dreambox wrote: 12 Jan 2020, 15:37
-Som det ser ut nu går det inte att porta ER till HC3 eftersom det saknas väsentliga Lua funktioner som inte går att koda runt.
-Det kanske går att dela upp ER mellan en scen och en VD (VD har fått fler Lua funktioner), men det är osäkert utan att börja koda/implementera på en HC3.
@jang
Är det så illa att man inte kan köra ER över huvud taget, eller är det bara en del avancerade funktioner som inte kommer att fungera?
Eller är det så att vi vanliga "dödliga" som bara kör lite enklare automatik (lampor on/off, dim, sensorer mm) fortfarande kan köra ER?
Med vanlig automatik räknar jag bort HUE, RedNode, Google kalender mm.
Som det ser ut nu går det inte alls. Man har begränsat ytterligare vad man kan koda i scener.
Fundamentala saker som os.time(),os.date(), fibaro:sleep(), clearTimeout(), net.HTTPClient() etc saknas för scener.
Istället har man gett sig på ett lite mer avancerat event-trigger system för scener som verkar helt drivet av att supporta deras egna block scener.
Har funderat på om man skulle kunna hi-jacka deras event, men deras timer-event har bara minutupplösning och det blir ohållbart utan os.time / os.date.
VDs å andra sidan har en mer komplett Lua miljö nu med setTimeout etc - De verkar inte ha en 'main-loop' som förr men väl en 'on-init' handler, som man kanske kan köra en setTimeout loop i... kanske.
En förhoppning är att de fixar till Lua supporten i scener - men det känns som de inte vill ha avancerade 3rd parts scener...
Hade hoppats att Fibaro nu äntligen skulle erbjuda modern kommunikation såsom Websockets och Https med Digest authentication, men då verkar det som de istället stryper all vettig kommunikation via scener och VD. Märkligt val. Har du koll på om de även stryper sitt REST API?
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

gol wrote: 13 Jan 2020, 13:04
jang wrote: 12 Jan 2020, 17:04
RH_Dreambox wrote: 12 Jan 2020, 15:37
@jang
Är det så illa att man inte kan köra ER över huvud taget, eller är det bara en del avancerade funktioner som inte kommer att fungera?
Eller är det så att vi vanliga "dödliga" som bara kör lite enklare automatik (lampor on/off, dim, sensorer mm) fortfarande kan köra ER?
Med vanlig automatik räknar jag bort HUE, RedNode, Google kalender mm.
Som det ser ut nu går det inte alls. Man har begränsat ytterligare vad man kan koda i scener.
Fundamentala saker som os.time(),os.date(), fibaro:sleep(), clearTimeout(), net.HTTPClient() etc saknas för scener.
Istället har man gett sig på ett lite mer avancerat event-trigger system för scener som verkar helt drivet av att supporta deras egna block scener.
Har funderat på om man skulle kunna hi-jacka deras event, men deras timer-event har bara minutupplösning och det blir ohållbart utan os.time / os.date.
VDs å andra sidan har en mer komplett Lua miljö nu med setTimeout etc - De verkar inte ha en 'main-loop' som förr men väl en 'on-init' handler, som man kanske kan köra en setTimeout loop i... kanske.
En förhoppning är att de fixar till Lua supporten i scener - men det känns som de inte vill ha avancerade 3rd parts scener...
Hade hoppats att Fibaro nu äntligen skulle erbjuda modern kommunikation såsom Websockets och Https med Digest authentication, men då verkar det som de istället stryper all vettig kommunikation via scener och VD. Märkligt val. Har du koll på om de även stryper sitt REST API?
Som sagt, mycket är sig likt. Rest API:et är kvar med lite nya funktioner (alla fibaro:* funktioner är i princip anrop till APIet även när man kör på burken)
Men om du är bekant med skillnaden i Lua miljö mellan VD och scen så har man i princip switchat dessa (men tagit bort fibaro:* från VD, men de har tillgång till api.get/post etc istället).
Men som sagt det är som det ser ut nu - det kan komma att ändra sig.
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

@jang Tack för svaret. För min del skulle det t.o.m vara en fördel att få utökad Lua-funktionalitet i VD. Har precis lyckats få till kommunikation med Https och Digest-autentisiering på HC2 och var tvungen att lägga detta som en scen fastän funktionen egentligen anropas av knappar i VD.
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

gol wrote: 13 Jan 2020, 14:18 @jang Tack för svaret. För min del skulle det t.o.m vara en fördel att få utökad Lua-funktionalitet i VD. Har precis lyckats få till kommunikation med Https och Digest-autentisiering på HC2 och var tvungen att lägga detta som en scen fastän funktionen egentligen anropas av knappar i VD.
Ja, HTTP är lite bättre i VDs (men HTTPS var inte fullt ut supportat i scener förut heller, funkade för vissa enkla fall)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

För min del skulle det t.o.m vara en fördel att få utökad Lua-funktionalitet i VD. Har precis lyckats få till kommunikation med Https och Digest-autentisiering på HC2 och var tvungen att lägga detta som en scen fastän funktionen egentligen anropas av knappar i VD.
@gol
Nu blev jag lite intresserad av hur du löst Digest-autentisiering, är det mot en övervakningskamera? Det skulle kanske kunna lösa portningen av min kamera.
Jag har testat det mesta, men får bara ut en stillbild.
Vi skulle kunna ta det i en ny tråd eftersom det inte berör HC3.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

RH_Dreambox wrote: 13 Jan 2020, 15:30
För min del skulle det t.o.m vara en fördel att få utökad Lua-funktionalitet i VD. Har precis lyckats få till kommunikation med Https och Digest-autentisiering på HC2 och var tvungen att lägga detta som en scen fastän funktionen egentligen anropas av knappar i VD.
@gol
Nu blev jag lite intresserad av hur du löst Digest-autentisiering, är det mot en övervakningskamera? Det skulle kanske kunna lösa portningen av min kamera.
Jag har testat det mesta, men får bara ut en stillbild.
Vi skulle kunna ta det i en ny tråd eftersom det inte berör HC3.
Har fått bygga det i ren Lua-kod, ca 500 rader inklusive alla beroenden. Min implementation är inte helt generisk utan gjord till min speciella tillämpning (Integration med Vanderbilt SPC larm). Så koden funkar inte rakt av mot en kamera, men med lite anpassningar så kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera. Delar gärna med mig av koden till intresserade.

Edit: Koden är nu upplagd i egen tråd.
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Ja det var ju inte så rolig läsning då får man starta om totalt med allt ;( om man ska köra hc3. Vet ju knappt var allt är någonstans hahah.. tror jag har runt 100 grejer som snurrar... Fibaro har nog säkert tänkt på detta en stund. Frågan är nu kommer befintliga kunder gå över eller kör man sin hc2 tills den brakar så bytar man efter det ? Har börjat titta lite på hass men njaaa har inte orkat läsa riktigt på det testat med en paj men njaa får fundera vidare hur man ska göra i detta läge. Har ju en känsla av att dom inte kommer lägga så mycket krut på hc2 precis.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kan inte säga att jag blir sugen av att läsa vad ni skriver direkt. Låt mig göra en liten jämförelse: Min Intel NUC8i3BEH med 8GB RAM och 128GB M2 SSD ligger kanske på 5000 sek högt räknat i inköpspris. Två USB stickor (ZWave resp ZigBee) är en tusing till. Sedan kan man köra OpenHAB2 gratis, eller varför inte HS3 (snart kommer HS4 som är kompatibel med HS3, om än lite saker har ändrat sig men inte alls så drastiskt som HC3) för två tusen tror jag det är - och sedan kan man göra va fan man vill, ursäkta språkbruket. Och det bara fungerar, dag in och dag ut. Styr HELA vårt hem, inklusive mediasystem, Spotify, lampor, projektor med filmduk, ImperiHome osv. Det enda som fattas just nu är elektrokromatiska fönster typ.....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

Systemfel wrote: 15 Jan 2020, 18:16
Ja det var ju inte så rolig läsning då får man starta om totalt med allt ;( om man ska köra hc3. Vet ju knappt var allt är någonstans hahah.. tror jag har runt 100 grejer som snurrar... Fibaro har nog säkert tänkt på detta en stund. Frågan är nu kommer befintliga kunder gå över eller kör man sin hc2 tills den brakar så bytar man efter det ? Har börjat titta lite på hass men njaaa har inte orkat läsa riktigt på det testat med en paj men njaa får fundera vidare hur man ska göra i detta läge. Har ju en känsla av att dom inte kommer lägga så mycket krut på hc2 precis.
Jag tycker det framgår allt mer klart att målgruppen för HC3 inte är gamla HC2-användare utan huvudsakligen professionella installatörer, som troligtvis nöjer sig med de standarplugins som Fibaro erbjuder. Skulle tro att de vill nischa sig som en billigare variant av Control4 eller Crestron.
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Bamsefar wrote: 15 Jan 2020, 21:55 Jag kan inte säga att jag blir sugen av att läsa vad ni skriver direkt. Låt mig göra en liten jämförelse: Min Intel NUC8i3BEH med 8GB RAM och 128GB M2 SSD ligger kanske på 5000 sek högt räknat i inköpspris. Två USB stickor (ZWave resp ZigBee) är en tusing till. Sedan kan man köra OpenHAB2 gratis, eller varför inte HS3 (snart kommer HS4 som är kompatibel med HS3, om än lite saker har ändrat sig men inte alls så drastiskt som HC3) för två tusen tror jag det är - och sedan kan man göra va fan man vill, ursäkta språkbruket. Och det bara fungerar, dag in och dag ut. Styr HELA vårt hem, inklusive mediasystem, Spotify, lampor, projektor med filmduk, ImperiHome osv. Det enda som fattas just nu är elektrokromatiska fönster typ.....
Lust att berätta mer eller länka till vart man börjar läsa på rätt ställe?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

MastrUsr wrote: 16 Jan 2020, 17:16Lust att berätta mer eller länka till vart man börjar läsa på rätt ställe?
Blir nog hijacking av denna tråd - men vad är det du vill veta?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Bamsefar wrote: 18 Jan 2020, 11:33
MastrUsr wrote: 16 Jan 2020, 17:16Lust att berätta mer eller länka till vart man börjar läsa på rätt ställe?
Blir nog hijacking av denna tråd - men vad är det du vill veta?
ahhh Bara kör :) vi kommer nog inte längre med homcenter 3
... du kör HomeSeer ?
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Gå till HomeSeer forumet här på Zwaveforum.se så finns det rätt mycket info där!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

C5EA16A3-414C-4216-8324-20101BE44C20.png
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Post Reply