Närvarodetektering

Post Reply
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Hej kära kodare!
Jag kör HC2 och har länge velat ha en tillförlitlig närvarodetektering (alltså om någon är hemma). Det är inte lika viktigt att veta vem det är, som att veta att någon är det.

Hur har ni löst det hos er?

Den enklaste lösningen de flesta(?) kör med är ju så klart att kolla om en telefon är hemma, men då jag har två barn som inte alltid tar med sin telefon är det inte den bästa lösningen, men bättre än ingen. För att i sådana fall komma ifrån problemet om telefonen dör/kopplar ifrån sig hemma har jag funderat kring om man kan kolla hur bra wifi-täckning det är mot en enhet, och ifall den "plötsligt dör" med bra täckning så är telefonen fortfarande hemma... Vet någon om man kan det? Jag förmodar att det i sådana fall måste göras på klientsidan?

En annan lösning jag har funderat på är att sätta "något" i dörrkarmen som kan avläsa om en person går in eller ut genom en dörr. Jag tycker inte det verkar vara så lätt att göra det i liten formfaktor på någon annat sätt än med en kamera, säg t.ex. tillsammans med en ESP.


Släng ur er vad ni tänker så kanske vi kan få igång en diskussion! Om jag har missat detta ämnet någonstans får ni gärna länka.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag har satt Fibaro deckare i barnens rum, när dom kommer hem från skolan så äter dom mellis sen är det in i sina grottor för att spela och umgås som kids gör idag.
Har även ett Danalock så jag skulle kunna kolla statusen på det med men det behövs inte.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Hej.

Jag har magnetbrytare på alla ytterdörrar (altandörrar) samt några Fibaro rörelsesensorer.
Till magnetbrytarna har jag en pushnotis som skickas till min telefon om någon dörr öppnas.
Har även en Fibaro binary sensor kopplad till min dörrklocksknapp, som skickar pushnotis samt tar bild på den som ringer på dörrren (vilket skickas ut på e-post).
Rörelsecensorerna kan du ju se i appen när de senast blev överträdda.

Lycka till!
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

Du får väl helt enkelt chippa alla barnen.

Närvarodetektering är ett problem där komplexiteten ökar med antal familjemedlemmar, gäster och antalet utgångar.
Problemet med utgångar är dels att veta om någon har gått in eller ut samt hur många som det är. Rörelsesensorer klarar rörelse om personen är i dess synfält, dock reagerar de inte om man sover eller är utanför deras synfält.
Geofencing funkar så länge som alla telefoner är laddade och tas med varje gång som man lämnar hemmet.

Nu tror jag inte att lösningen ligger så långt borta, det sker en enorm utvecklingen av små billiga värmekameror som kan känna av om det är en människa och hur de rör sig.

Tills dess så håller jag koll på det via mitt hemlarm för att veta om någon är hemma.




Skickat från min iPad med Tapatalk
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Jag håller med Tazswe har samma bekymmer med att barnen inte alltid har med sig sin telefoner vilket gör att geofencing inte ger helt säker detektering, det rubbar kollen om någon är hemma eller inte.
Så idagsläget är det larmet som styr om man är hemma eller borta, vilket alltid är 100% rätt.
Sen kör jag med en larm VD som visar vem som larmat av, tidpunkt osv.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

steffo wrote: 17 Jan 2020, 14:44 Hej.

Jag har magnetbrytare på alla ytterdörrar (altandörrar) samt några Fibaro rörelsesensorer.
Till magnetbrytarna har jag en pushnotis som skickas till min telefon om någon dörr öppnas.
Har även en Fibaro binary sensor kopplad till min dörrklocksknapp, som skickar pushnotis samt tar bild på den som ringer på dörrren (vilket skickas ut på e-post).
Rörelsecensorerna kan du ju se i appen när de senast blev överträdda.

Lycka till!




Var ser du i appen när de senast blev överträdda ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

En approach som jag använt och som funkat ganska bra är

'Flagga' som kan vara "house_empty", "maybe_home", "home"
MotionSensors = lista av alla rörelsesensorer
DoorSensors = lista av alla dörrsensorer. Viktigt att ha en på varje dörr man kan komma in och ut ur huset

0. Sätt Flagga='maybe_home'
1. Om någon MotionSensors är triggad och alla DoorSensors är stängda sätt Flagga='home'
2. Om någon DoorSensors är öppen sätt Flagga='maybe_home'
3. Om alla DoorSensors är stängda och alla MotionSensors safe i 20min och Flagga<>'home', sätt Flagga='house_empty'
4. Om någon DoorSensors är öppen i 20min och vinter skicka push "Glömt och stänga dörr"

Tricket är att om alla dörrar är stängda och man får ngt livstecken i huset (rörelsesensor, men man kan komplettera med annat), så är man säker på att det är ngn i huset tills en dörr öppnas igen. (Snarlikt badrumsscenariot som det postades om förra veckan)

En svag punkt är om man kommer hem och öppnar dörren men inte triggar ngn rörelsesensor inom 20min.
Man vill därför ha rörelsesensorer en bit innanför alla dörrar så att man normalt triggar den efter man stängt dörr från insidan.
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

MickeS wrote: 19 Jan 2020, 00:55
steffo wrote: 17 Jan 2020, 14:44 Hej.

Jag har magnetbrytare på alla ytterdörrar (altandörrar) samt några Fibaro rörelsesensorer.
Till magnetbrytarna har jag en pushnotis som skickas till min telefon om någon dörr öppnas.
Har även en Fibaro binary sensor kopplad till min dörrklocksknapp, som skickar pushnotis samt tar bild på den som ringer på dörrren (vilket skickas ut på e-post).
Rörelsecensorerna kan du ju se i appen när de senast blev överträdda.

Lycka till!




Var ser du i appen när de senast blev överträdda ?
I gamla appen under "Larm" och respektive rum
I nya appen, gå in på respektive rum
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Tack!

Enkelt :)
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

https://www.hiome.com/

Ser intressant ut. Någon som vill vara först med att testa.


Skickat från min iPad med Tapatalk
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Tjena! Tack för alla svar och sorry för att jag inte återkommit. Mycket nu!

Någon som har kollat netatmo? Lite dyr och lite "läskigt" att ha en kamera som filmar allt. I alla fall när inte jag själv utvecklat det. Fästmön är sådär intresserad av kameror inne...

sonnyboy wrote:Jag har satt Fibaro deckare i barnens rum, när dom kommer hem från skolan så äter dom mellis sen är det in i sina grottor för att spela och umgås som kids gör idag.
Har även ett Danalock så jag skulle kunna kolla statusen på det med men det behövs inte.
Jag har ett idlock150, men det säger ju inte riktigt hela sanningen. Om någon är hemma och jag låser dörren utifrån kan ju t.ex. inte allt släckas.

steffo wrote:Hej.

Jag har magnetbrytare på alla ytterdörrar (altandörrar) samt några Fibaro rörelsesensorer.
Till magnetbrytarna har jag en pushnotis som skickas till min telefon om någon dörr öppnas.
Har även en Fibaro binary sensor kopplad till min dörrklocksknapp, som skickar pushnotis samt tar bild på den som ringer på dörrren (vilket skickas ut på e-post).
Rörelsecensorerna kan du ju se i appen när de senast blev överträdda.

Lycka till!
Tack! Ha funderat på det men tror tyvärr inte det blir helt bra... När man har med "icke teknikintresserade" att göra måste det bara funka!
Tazswe wrote:Du får väl helt enkelt chippa alla barnen.

Närvarodetektering är ett problem där komplexiteten ökar med antal familjemedlemmar, gäster och antalet utgångar.
Problemet med utgångar är dels att veta om någon har gått in eller ut samt hur många som det är. Rörelsesensorer klarar rörelse om personen är i dess synfält, dock reagerar de inte om man sover eller är utanför deras synfält.
Geofencing funkar så länge som alla telefoner är laddade och tas med varje gång som man lämnar hemmet.

Nu tror jag inte att lösningen ligger så långt borta, det sker en enorm utvecklingen av små billiga värmekameror som kan känna av om det är en människa och hur de rör sig.

Tills dess så håller jag koll på det via mitt hemlarm för att veta om någon är hemma.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Chip, hade varit fint, eller varför inte ta det hela vägen och operera in gps, med laddning genom rörelse? ImageImage En värmekamera i toppen av karmen + lite opencv så är saken biff. Börjat kolla lite på det faktiskt...

maxxar wrote:Jag håller med Tazswe har samma bekymmer med att barnen inte alltid har med sig sin telefoner vilket gör att geofencing inte ger helt säker detektering, det rubbar kollen om någon är hemma eller inte.
Så idagsläget är det larmet som styr om man är hemma eller borta, vilket alltid är 100% rätt.
Sen kör jag med en larm VD som visar vem som larmat av, tidpunkt osv.
Japp, som jag skrev samma för mig...
Larm är nog närmast för en ok lösning så långt..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk



jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

jang wrote: 19 Jan 2020, 16:24 En approach som jag använt och som funkat ganska bra är

'Flagga' som kan vara "house_empty", "maybe_home", "home"
MotionSensors = lista av alla rörelsesensorer
DoorSensors = lista av alla dörrsensorer. Viktigt att ha en på varje dörr man kan komma in och ut ur huset

0. Sätt Flagga='maybe_home'
1. Om någon MotionSensors är triggad och alla DoorSensors är stängda sätt Flagga='home'
2. Om någon DoorSensors är öppen sätt Flagga='maybe_home'
3. Om alla DoorSensors är stängda och alla MotionSensors safe i 20min och Flagga<>'home', sätt Flagga='house_empty'
4. Om någon DoorSensors är öppen i 20min och vinter skicka push "Glömt och stänga dörr"

Tricket är att om alla dörrar är stängda och man får ngt livstecken i huset (rörelsesensor, men man kan komplettera med annat), så är man säker på att det är ngn i huset tills en dörr öppnas igen. (Snarlikt badrumsscenariot som det postades om förra veckan)

En svag punkt är om man kommer hem och öppnar dörren men inte triggar ngn rörelsesensor inom 20min.
Man vill därför ha rörelsesensorer en bit innanför alla dörrar så att man normalt triggar den efter man stängt dörr från insidan.
Med ER så kan man koda algoritmen såhär

Code: Select all

  Rule.eval("$presence = 'maybe'")
  Rule.eval("alarmScene = 201")
  Rule.eval("phones = {99}")
  Rule.eval("doors = {55, 88, 22}")
  Rule.eval("motions = {10, 44, 133, 188}")
  
  Rule.eval("motions:breached & doors:safe => $presence = 'home'; log('Någon hemma') ")
  Rule.eval("doors:breached => $presence = 'maybe'; log('Dörr öppen, närvaro ovisst...') ")
  Rule.eval("trueFor(00:20,doors:safe & motions:safe) & $presence ~= 'home' => $presence = 'empty'; log('Hus tomt') ")
  Rule.eval("trueFor(00:10,doors:breached) & month('oct-mar') => phones:msg=log('Dörren öppen i %s min',10*again()) ")

  Rule.eval("$presence == 'empty' => alarmScene:start")
  Rule.eval("$presence ~= 'empty' => alarmScene:kill")
 
Post Reply