Home center 3

MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Bamsefar wrote:Gå till HomeSeer forumet här på Zwaveforum.se så finns det rätt mycket info där!
Ska göra det! Återkommer där om det är något jag undrar :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Nu verkar munkavlen på beta testare vara lyft så vi kan börja prata mer detaljer... ;)
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 21 Jan 2020, 13:57 Nu verkar munkavlen på beta testare vara lyft så vi kan börja prata mer detaljer... ;)
får ju hoppas någon beta testare släpper lite vettig info ...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Systemfel wrote:
jang wrote: 21 Jan 2020, 13:57 Nu verkar munkavlen på beta testare vara lyft så vi kan börja prata mer detaljer... ;)
får ju hoppas någon beta testare släpper lite vettig info ...
Yes, inte en sekund för sent nu!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

@jang , kan du vänligen bena ut en sak med HC3 programmering som gör mig lite förvirrad.

Uttrycken QA (Quick Apps) och QD, ja vad är QD?

Är QD i HC3 detsamma som VD i HC2? Och Quick Apps, är det en slags funktion som man kan anropa från valfri scen eller QD?

Jag försöker följa diskussionerna på Fibaros forum, men blir inte klok på vad skillnaden är och hur de används.
Eftersom jag ännu inte har någon HC3 att testa på, så vore det bra med lite stöttande info på nybörjarnivå.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote: 17 Feb 2020, 17:27 @jang , kan du vänligen bena ut en sak med HC3 programmering som gör mig lite förvirrad.

Uttrycken QA (Quick Apps) och QD, ja vad är QD?

Är QD i HC3 detsamma som VD i HC2? Och Quick Apps, är det en slags funktion som man kan anropa från valfri scen eller QD?

Jag försöker följa diskussionerna på Fibaros forum, men blir inte klok på vad skillnaden är och hur de används.
Eftersom jag ännu inte har någon HC3 att testa på, så vore det bra med lite stöttande info på nybörjarnivå.
Det är nog mitt fel :)
Jag började skriva i forumet och använda förkortningen QD for QuickApp Devices. Ville ha ngt kort typ VD men QA kändes fel.
Så, QuickApp och "QD" är samma sak.
QD:ar är lite coolare än de gamla VD:na. QD är lite släkt med de gamla plugins som fanns. De kan vara av olika typer, ex "com.fibaro.temperatureSensor", och då behandlas den som en "riktig" temperatursensor och du kan koppla den till ett rum etc.

Sedan programmers QuickApps/QDs på ett annorlunda sätt än gamla VDs. Man kodar lite "objektorienterat" och använder sig av en Lua klass som heter just "QuickApp" (som Fibaro hittat på).

Sedan kan man definiera olika metoder på sin QD och dessa metoder kan anropas från andra scener eller QDs (eller över REST API:et) med

Code: Select all

fibaro.call(<deviceID>,<metod namn>,argument...)
Ex. om man anropar

Code: Select all

 fibaro.call(66,"turnOn")
så anropas metoden

Code: Select all

function QuickApp:turnOn() .... end
hos QuickApp med deviceID 66.
Den kan sedan bestämma vad som ska hända när den slås på, ex göra ett HTTP anrop till ngn extern device.

Det här gör att man kan få externa enheter och funktionalitet att passa lite bättre in i Fibaros framework/GUI...
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

En av de första grejerna med HC3 som jag tycker låter som en steg i rätt riktning.
HemAuto
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 15 May 2020, 17:50
3

Har testat en HC3 under några veckor nu och tänkte dela med mig av lite erfarenheter.

Har tidigare under många år kört en HC2 men även testat några andra controllers (Animus Heart, Homey, Samsung, SmartHub)

Har ett system med strax över 100 ZWave enheter, Och lite prylar från Netatmo, Sonos och andra. Installerat i ett hus på 240kvm fördelat på två våningar och ett garage på 45kvm.

Innan jag började testa HC3 så var alla enheter konfigurerade ihop med Homey kontrollern, dessutom hade jag ingen bra plats att ställa HC3 så den hamnade långt in i ett av förråden som ligger på undervåningen i ena hörnet av huset.

Började men att konfigurera bort alla enheter från Homey kontrollern. Har med andra kontrollers varit en pina att lägga till och ta bort enheter, ofta måste man flytta enheten till kontrollern eller tvärt om. Med Homey har det varit lite bättre men många enheter har behövt vara riktigt nära kontrollern för att gå att lägga till, att ta bort dem gick lite lättare men var en del strul.

Började sedan lägga till enheterna i HC3 och blev riktigt förvånad, jag har inte behövt flytta en enda enhet när jag har lagt till dem (ett undantag, mer om det nedan), alla har varit kvar på den plats i huset där de är tänkta att användas. Detta gäller både ”puckar” bakom lysknappar men även batteridrivna rörelse sensorer, dörrsensorer och brandvarnare.

Den enda enhet som inte gick att lägga till där den var blev jag först lite besviken på, en Fibaro dörrsensor, blev tvungen att skruva ned den och flytta den till närhet av HC3. Men inte heller då ville den joina HC3. Det visade sig att Homey hade tagit bort enheten men enheten trodde fortfarande att den tillhörde en kontroller, så efter en reset av dörrsensorn så gick även denna att lägga till i HC3 där enheten är tänkt att sitta.

Har aldrig varit med om en kontroller som klarat detta, framför allt batteri drivna enheter har ofta krävt att vara riktigt nära kontrollern när man lägger till dem. Med HC3 kunde de vara både 5, 10 och nästan 15 meter bort bakom både väggar av lättbetong och trä.

Så Z-wave delen i HC3 imponerar helt klart väldigt mycket från början och har fortsatt att göra så nu under ett par veckor, allt fungerar riktigt imponerande bra. Homey har en nackdel där man behöver lägga in fördröjningar mellan sändningar om man t.ex. vill tända många lampor samtidigt, då behövde det en sekund eller två mellan varje lampa för att ha en säker funktion. I HC3 är inte detta ett problem alls, kan med lätthet både släcka och tända 8-10 lampor samtidigt, det bara smattrar till i reläerna när HC3 skickar sina styr signaler.

Sen märks det att det är en ny kontroller, det saknas funktioner, saknas feature som var med i marknadsföringen o.s.v. och det verkar inte gå jätte fort för Fibaro att få till detta. Dessutom är det en utmaning om man kommer från HC2 och gjort en del LUA programmering tidigare, LUA i HC3 är annorlunda och kräver lite anpassning. Jag har dock med mina begränsade programmerings kunskaper dock utan större problem lyckats att konvertera många av mina LUA scener från HC2 till HC3.

ZWave på HC3 fungerar verkligen riktigt bra, dels enkelheten att inkludera enheter med kontrollern. Men även sedan i det dagliga användandet, det går mycket snabbt och har än så länge inte observerat någon miss i kommunikationen.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

HemAuto wrote:Har testat en HC3 under några veckor nu och tänkte dela med mig av lite erfarenheter.

Har tidigare under många år kört en HC2 men även testat några andra controllers (Animus Heart, Homey, Samsung, SmartHub)

Har ett system med strax över 100 ZWave enheter, Och lite prylar från Netatmo, Sonos och andra. Installerat i ett hus på 240kvm fördelat på två våningar och ett garage på 45kvm.

Innan jag började testa HC3 så var alla enheter konfigurerade ihop med Homey kontrollern, dessutom hade jag ingen bra plats att ställa HC3 så den hamnade långt in i ett av förråden som ligger på undervåningen i ena hörnet av huset.

Började men att konfigurera bort alla enheter från Homey kontrollern. Har med andra kontrollers varit en pina att lägga till och ta bort enheter, ofta måste man flytta enheten till kontrollern eller tvärt om. Med Homey har det varit lite bättre men många enheter har behövt vara riktigt nära kontrollern för att gå att lägga till, att ta bort dem gick lite lättare men var en del strul.

Började sedan lägga till enheterna i HC3 och blev riktigt förvånad, jag har inte behövt flytta en enda enhet när jag har lagt till dem (ett undantag, mer om det nedan), alla har varit kvar på den plats i huset där de är tänkta att användas. Detta gäller både ”puckar” bakom lysknappar men även batteridrivna rörelse sensorer, dörrsensorer och brandvarnare.

Den enda enhet som inte gick att lägga till där den var blev jag först lite besviken på, en Fibaro dörrsensor, blev tvungen att skruva ned den och flytta den till närhet av HC3. Men inte heller då ville den joina HC3. Det visade sig att Homey hade tagit bort enheten men enheten trodde fortfarande att den tillhörde en kontroller, så efter en reset av dörrsensorn så gick även denna att lägga till i HC3 där enheten är tänkt att sitta.

Har aldrig varit med om en kontroller som klarat detta, framför allt batteri drivna enheter har ofta krävt att vara riktigt nära kontrollern när man lägger till dem. Med HC3 kunde de vara både 5, 10 och nästan 15 meter bort bakom både väggar av lättbetong och trä.

Så Z-wave delen i HC3 imponerar helt klart väldigt mycket från början och har fortsatt att göra så nu under ett par veckor, allt fungerar riktigt imponerande bra. Homey har en nackdel där man behöver lägga in fördröjningar mellan sändningar om man t.ex. vill tända många lampor samtidigt, då behövde det en sekund eller två mellan varje lampa för att ha en säker funktion. I HC3 är inte detta ett problem alls, kan med lätthet både släcka och tända 8-10 lampor samtidigt, det bara smattrar till i reläerna när HC3 skickar sina styr signaler.

Sen märks det att det är en ny kontroller, det saknas funktioner, saknas feature som var med i marknadsföringen o.s.v. och det verkar inte gå jätte fort för Fibaro att få till detta. Dessutom är det en utmaning om man kommer från HC2 och gjort en del LUA programmering tidigare, LUA i HC3 är annorlunda och kräver lite anpassning. Jag har dock med mina begränsade programmerings kunskaper dock utan större problem lyckats att konvertera många av mina LUA scener från HC2 till HC3.

ZWave på HC3 fungerar verkligen riktigt bra, dels enkelheten att inkludera enheter med kontrollern. Men även sedan i det dagliga användandet, det går mycket snabbt och har än så länge inte observerat någon miss i kommunikationen.
Kul att läsa! Tack!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jättebra, sådan här inlägg om HC3 vill jag se mer av!
Jag har ännu inte hoppat på HC3-tåget eftersom det jag är intresserad av "433MHz", "868 MHz" och "ZigBee 2405-2480MHz" fortfarande saknas.
Den här protokollen hade Fibaro med i sin "Game-changer" reklam för att locka nya köpare, men har nu plockat bort den infon. Förmodligen blev trycket från köparnas besvikelse för stort då man ännu inte hade implementerat protokollen i mjukvaran.
Frågan är om dessa protokoll kommer under det här året, eller om vi måste vänta betydligt längre än så.

Det måste ha kommit som en total överraskning för Fibaros marknadsavdelning av hårdvaran att de även hade en mjukvaruavdelning som de skulle ha samarbetat med, helst då före lanseringen. Men vi får hoppas att Fibaro reder ut det här och framför allt tar till sig av den mjukvaru-kunskap som serveras dem av forummedlemmar som tex. @jang / @jgab .

Jag bävar också för den annorlunda LUA-programmeringen, appar mm. som kommer att placera en del av min automatik till "stenåldern" igen innan jag har fått kläm på det här. Därför är det oerhört viktigt för oss mediokra programmerare att ha någon som @jang att luta sig emot :-).
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har en (peppar, peppar) stabil och ganska komplex uppsättning med HC2 nu. Mycket scener och styrning av gräsklippare, hemlarm, väderstation etc. Det kommer krävas något väldigt omfattande för att jag skall sätta kofoten i det för att få in en HC3. Min känsla just nu att de snarare inriktar sig på nya kunder är gamla?
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Nu länge sedan någon skrev nåt om HC3. Ni som kör den hur har utvecklingen från Fibaro gått?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

GustavB wrote: 14 Aug 2020, 08:44 Nu länge sedan någon skrev nåt om HC3. Ni som kör den hur har utvecklingen från Fibaro gått?
Jag hoppade på HC3-tåget för ett tag sedan trots att det fortfarande saknas stöd för "433MHz (Omron sensorer)", "868 MHz" och "ZigBee 2405-2480MHz".
Min tanke med köpet var att i lugn och ro sätta mig in i "nya Lua", QuickAppar och det nya gränssnittet genom att skapa lite test-scener och QA. När jag känner att jag har koll på detta så gör jag en recovery och börjar om på en ren maskin som då skall ersätta båda mina HC2 som då går i "pension".

Stommen i min HC3 kommer naturligtvis vara EventRunner 4 som jag testkör just nu. @jang som utvecklar ER4 (och även ER3 för HC2) har gjort ett jättejobb för att förenkla det för oss. ER4 gör det betydligt enklare att programmera "vardagsautomatiken" och även mer avancerade funktioner som jag inte skulla klara av utan extern hjälp.

Gränssnittet i HC3 är helt annorlunda än HC2 så det tog ett tag innan jag hittade rätt i menyerna och lyckade importera ER4 som nu är en QuickApp och inte en scen. En stor fördel är att gränssnittet nu använder hela bildskärmsytan och inte en smal "tittglugg" som i HC2. Det gör det enklare att administrera och programmera.

Apropå administration så har jag ännu inte lyckats konfigurera min HC3 fullt ut. Den röda konfigureringsdioden lyser fortfarande och jag har ännu inte kommit på vad det är som jag har missat.

Jag kör nu version 5.040 och där saknas fortfarande en hel del. Om man tex. lägger till en Smart Implant med en kombinerad temp och fuktsensor så kan jag se diagram över temperaturen , men inte för fuktighet. Fibaro har sagt att dessa "child-diagram" kommer senare.
Dessutom kryllar det av stavfel på den svenska översättningen. Eller vad sägs om Gateway som översatts till "Betalmodul", Event list = "Kurslista", Block scenes = "Blockera scener", Gates = "Spärrar" och mycket mer.
Just nu håller jag på att korrigera den svenska språkfilen (ca. 3900 rader) som jag skall skicka till en kontaktperson på Fibaro, så får vi se om de bryr sig eller inte.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

RH_Dreambox wrote:
GustavB wrote: 14 Aug 2020, 08:44 Nu länge sedan någon skrev nåt om HC3. Ni som kör den hur har utvecklingen från Fibaro gått?
Jag hoppade på HC3-tåget för ett tag sedan trots att det fortfarande saknas stöd för "433MHz (Omron sensorer)", "868 MHz" och "ZigBee 2405-2480MHz".
Min tanke med köpet var att i lugn och ro sätta mig in i "nya Lua", QuickAppar och det nya gränssnittet genom att skapa lite test-scener och QA. När jag känner att jag har koll på detta så gör jag en recovery och börjar om på en ren maskin som då skall ersätta båda mina HC2 som då går i "pension".

Stommen i min HC3 kommer naturligtvis vara EventRunner 4 som jag testkör just nu. @jang som utvecklar ER4 (och även ER3 för HC2) har gjort ett jättejobb för att förenkla det för oss. ER4 gör det betydligt enklare att programmera "vardagsautomatiken" och även mer avancerade funktioner som jag inte skulla klara av utan extern hjälp.

Gränssnittet i HC3 är helt annorlunda än HC2 så det tog ett tag innan jag hittade rätt i menyerna och lyckade importera ER4 som nu är en QuickApp och inte en scen. En stor fördel är att gränssnittet nu använder hela bildskärmsytan och inte en smal "tittglugg" som i HC2. Det gör det enklare att administrera och programmera.

Apropå administration så har jag ännu inte lyckats konfigurera min HC3 fullt ut. Den röda konfigureringsdioden lyser fortfarande och jag har ännu inte kommit på vad det är som jag har missat.

Jag kör nu version 5.040 och där saknas fortfarande en hel del. Om man tex. lägger till en Smart Implant med en kombinerad temp och fuktsensor så kan jag se diagram över temperaturen , men inte för fuktighet. Fibaro har sagt att dessa "child-diagram" kommer senare.
Dessutom kryllar det av stavfel på den svenska översättningen. Eller vad sägs om Gateway som översatts till "Betalmodul", Event list = "Kurslista", Block scenes = "Blockera scener", Gates = "Spärrar" och mycket mer.
Just nu håller jag på att korrigera den svenska språkfilen (ca. 3900 rader) som jag skall skicka till en kontaktperson på Fibaro, så får vi se om de bryr sig eller inte.
Fail - men roligt! Snällt av dig att korrigera!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Ja, jo, HC3 har potential. Det är uppenbarligen strul med diverse enheter (som funkade ok med HC2), och en del av fundamentet i HC3:an har fortfarande sina rötter i HC2:ans firmware. På gott och ont.
Men det finns vissa uppenbara fördelar - QuickApps, eller Virtual devices, på HC3:an, är ett fantastisk framsteg. Ja, de är lite mer komplexa att programmera men potentialen är desto större. Jag tror att vi kommer att få se en del intressanta integrationer.
Tyvärr är Fibaro lite långsamma att släppa på features som vi utvecklare skulle behöva - support för lite mer nätverksprotokoll och kryptering/autenticering som krävs för att prata med moderna enheter.
Men det verkar finnas en förståelse och känslan är ändå att vad vi ser i HC3:an idag är bara början på en roadmap de har. De känns lite mer "progressiva" idag än vad vi såg under många år med HC2:an då det hände mycket lite när det kom till nya funktioner för utvecklare.
Sedan kan man tycka att det skulle behövas någon som såg över fundamentet/linux os:et i HC3:an. Det är oacceptabelt att en maskin idag som kraschar inte kan starta om själv utan att hamna i "rescue mode" (och typ HC2:an som hade problem att starta om efter strömavbrott). Sådant ska inte hända, och framförallt inte för en HA server. Jag kan acceptera att scener/quickapps har problem och buggar men fundamentet måste vara rock solid. Alternativet är att köra en open source HA server i en container idag och ha 110% stabilitet eller omedelbar restart om något kraschar,
Jag har min HC3:a i utrymmet under vår köksö (min fru har ingen aningen att jag har mitt datacenter där). Varje gång jag ligger på knä och tar bort sockeln för att dra ur sladden och återställa min HC3:a så funderar jag på hur de har lyckats men en så dålig kraschhantering. (händer 3-4 ggr / vecka - men jag kör ganska extrem kod också). Lite därför jag har utvecklat min HC3 emulator så jag inte behöver stressa HC3:an så mycket utan gör all min utveckling på min Mac.

En notering, jag är lite förvånad över den brist på bra QA/scener som utvecklas - verkar inte som Fibaro har lyckats attrahera lika många skickliga utvecklare som många andra (open source) frameworks.

Men men, jag tillhör den skara som drivs av utmaningar - och HC3:an har fortfarande många utmaningar...
Skulle jag rekommendera min bästa vän att uppgradera från HC2:an till HC3:an?
Ja, någon gång framöver. Fibaro kommer inte att lägga ner så mycket mer krut på HC2:an, HC3:an är deras framtid. Alternativet är isåfall ngt annat HA framework. Vill man stanna i Fibaro världen bör man börja lära sig om QuickApps, Profiler, Scene conditions, custom events, etc...
corm
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 19 Aug 2020, 17:17
3

Ni som använt HC3 ett tag nu, hur stabilt/bra tycker ni grunderna (för zwave) funkar?
Jag har tidigare kört openHAB och senast HA, på rPi. Mest för att plocka upp värden från sensorer över 433Mhz, samt ett par zwave enheter. Nu ska vi börja styra belysning, med zwave (och ev zigbee). Samtidigt som min installation på rPi lite har gett upp. Så kikar på att byta till HC3 (eller kanske Homey). Jag kan leva med att det inte finns stöd ännu för 433Mhz (och zigbee), och i längden kommer jag antagligen "uppgradera" sensorer till zwave/zigbee. Men för att det hela ska bli accepterat hemma så måste det gå helt stabilt att styra belysningen.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Dessutom kryllar det av stavfel på den svenska översättningen. Eller vad sägs om Gateway som översatts till "Betalmodul", Event list = "Kurslista", Block scenes = "Blockera scener", Gates = "Spärrar" och mycket mer.
Just nu håller jag på att korrigera den svenska språkfilen (ca. 3900 rader) som jag skall skicka till en kontaktperson på Fibaro, så får vi se om de bryr sig eller inte.
Nu är de korrigerade svenska språkfilerna för HC3 inskickade (3898+134 rader) och jag har fått respons på att de kanske kommer med i nästa programversion.
Eventuellt kan det bli ytterligare korrigeringar eftersom jag inte vet exakt i vilket sammanhang viss text hör hemma. Dessutom tillkommer text allt eftersom mjukvaran utvecklas. Så nu är det bara att hålla tummarna...
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Har en liten fråga Är det någon som har Id lock 150 med home center3 fungerar det fullt ut nu eller är det samma som hc2 ??
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Står i start groparna att ta mig ann att köpa en hc3 har hc2 idag . Fungerar idlock 150 bättre eller är detsamma som hc2 ? är det värt att hoppa på det nu eller ska man vänta lite till. känns lite som dom börjat sluta uppdatera hc2 har ju inte hänt jätte mycket sen dom släppte home center 3. så känns lite som dom överger 2an inom kort . tradigt precis börjat få den att funka som man vill med hjälp av eventrunner

så vad säger ni som har kört båda eller har hc3 idag ??
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har inget Idlock eller annat Z-wawe-lås heller, så det har jag inga synpunkter om. Men jag har haft 2 HC2 i många år och har nu skaffat en HC3.
Mina HC2, båda köpta begagnade av förmodligen missnöjda ägare har fungerat utomordentligt bra under alla år jag haft dem. Att jag nu skaffat en HC3 beror mest på att den skall kunna kommunicera med 433MHz och några andra intressanta protokoll. Alla protokoll är ännu inte aktiverade av Fibaro, men det kommer väl så småningom.

Den första kontakten med HC3 var nästan lite omtumlande och min första tanke var om jag skulle lyckas skapa några egna LUA-scener och QuickAppar.
Men efter att ha tittat igenom Fibaros dokumentation om Scener och QuickAppar så har jag nu lyckats knåpa ihop en TTS-scen, en QA som hämtar vinddata från Domoticz och en QA för motorvärmare (som jag lagt upp på forumet).
All annan automatik från mina HC2-or är nu överflyttad till QA "EventRunner 4" i HC3. En eloge till "jang" som har gjort reglerna i ER4 fullt kompatibla med de i ER3.

Jag har tills vidare kvar en HC2 med den gamla motorvärmaren eftersom den kommunicerar med ImperiHome som snurrar på en tablet på hallväggen. ImperiHome har tyvärr gått i graven och utvecklas inte längre så någon support för HC3 lär inte komma.
Annars är ImperiHome ett helt fantastiskt gränssnitt för HC lite/2, Domoticz, videokameror och massor av andra kontrollers, och motorvärmaren i HC2 är busenkel att manöverera därifrån (enligt min fru) :D

Men efter några månader med HC3 har jag nu blivit ganska bekant med den och jag får erkänna att jag gillar den skarpt. Gränssnittet blir betydligt mer överskådligt än det lilla "titthålet" som finns i HC2. HC3 är också en snabbare maskin, vilket märks då man skapar och redigerar scener och QA.
Räckvidden har också blivit bättre, tack vare dess WiFi kan den placeras mer centralt i huset.
Så mitt omdöme blir ett stort plus för HC3, (men jag har lite svårt för att släppa mina HC2 också) :o
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply