QuickApp Motorvärmare

Post Reply
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nu har de första frostnätterna kommit, så då tänkte jag att en motorvärmare till HC3 vore lämpligt. Så jag knåpade ihop en som är baserad på idéer från ett tidigare inlägg om Motorvärmarstyrning.
viewtopic.php?f=12&t=4290&hilit=motorv%C3%A4rmare

QuickAppen har tre lägen
"Standby" (Viloläge och motorvärmaren är avstängd)
"Manuell" (Motorvärmaren är på under 60 minuter)
"Auto" (Motorvärmaren startar automatiskt X antal minuter före din inställda avresetid. Värmetiden X beräknas automatisk utifrån den aktuella utetemperaturen. Obs! Vid temperaturer över +10°C aktiveras inte värmaren.

Motorvärmaren styrs manuellt via QuickAppens gränssnitt med en "endags" (dag för dag) programmering.
Men om du vill styra motorvärmaren med ett veckoschema tex. samma avresetid måndag - fredag då kan du göra det med en regel i EventRunner 4. Mer om det längre ned.
Har du ännu inte installerat jang's fantastiska ER4, ja då är det dax nu. I ER4 programmerar du all din hemautomatik lekande lätt och du kan glömma Fibaros krångliga scen-programmering. ER4 hittar du här: viewtopic.php?f=38&t=6992&sid=827de9dee ... 42e3cb776e

För att läsa av utomhustemperaturen kan du använda YR Weather i HC3 och som har ID 3. Men ännu bättre är att använda en egen temperatursensor. Då ändrar du bara variabeln Temp_Sensor_ID från 3 till din sensors ID.
QuickApp'en har flera variabler men det är bara två, eller möjligen tre av dem som du skall ändra.

"Temp_Sensor_ID" (ID för din utetemp-sensor, default är YR Weather med ID 3)
"Heat_Switch_ID" (ID för den switch som skall styra värmen)
"Turn_Off_Delay" (även kallad förseningstid, läggs till automatiskt till din avresetid och gör att bilen är varm även om du skulle bli lite sen någon dag. Grundinställningen är 15 minuter, men kan vid behov anpassas till en annan bättre tid. Övriga variabler skall du inte röra.
The attachment 0_Motorvärmare_Variabler.png is no longer available
Användargränssnittet
(H +),(H -), (m +) och (m -) används för att manuellt ställa i din avresetid.
Om du styr avresetiden med en eller flera regler i ER4 så sköter ER4 om denna tidsprogrammering helt automatiskt.

Endags programmering, innebär att du ställer in din avresetid och trycker sedan på knappen "Auto". Motorvärmar-appen räknar då ut, (beroende på utetemperaturen) hur lång tid före avresan som värmen skall slås på. Detta under förutsättning att utetemperaturen är under 10 plusgrader. Vid temperaturer över 10 plusgrader så aktiveras inte motorvärmaren alls. Ute-temperaturen och den beräknade uppvärmningstiden syns i blå text.
Kurvan för Temp/Tid följer energimyndighetens rekommendationer för inkopplingstider. Tex. så är uppvärmningstiden 60 min. vid ±0 grader och 90 min. vid -15 grader. Se bild i länken nedan.
download/file.php?id=1013
0_Motorvärmare_Variabler.png
Manuell uppvärmning
Om du trycker på knappen "Manuell" så startar motorvärmaren oavsett utetemperatur och förblir aktiv under 60 min. Den funktionen kan tex. användas då du skall dammsuga bilen eller tvätta med högtryckstvätt via det vägguttaget. Displayen visar återstående tid i orange text.
Efter 60 minuter återställs värmaren till läge "Standby" igen.
1_Motorvärmare_Stanby.png
Automatisk uppvärmning (endags)
"Endags-automatiken är tänkt för den som använder bilen oregelbundet. Man ställer in avresetiden för just det tillfället tex. 10:45. Tiden tex. 10:45 kan ställas in dagen före avresan, men inte före kl. 11:00 (10:45 + 15 min förseningstid).
När uppvärmningstid inklusive förseningstid har löpt ut så återställs värmaren till läge "Standby" och den startar inte igen förrän du trycker på knappen "Auto", så du kan lungt låta sladden till värmaren vara inkopplad.
2_Motorvärmare_Manuell.png
Automatisk uppvärmning (med veckoschema i ER4)
Om du har installerat jang's QA "Eventrunner 4" för din hemautomatik (vilket jag varmt rekommenderar), så kan du där lägga till regler som styr motorvärmaren precis efter dina behov.
Nedan är ett exempel med en avresetid 06:30, måndag till och med fredag.
Fyll bara i din AvreseTid samt ID för motorvärmarens QuickApp så sköter EventRunner resten.
Veckodagarna ('mon-fri') kan du självklart ändra efter dina behov, men rör inte resten av koden för då slutar förmodligen din automatik att fungera. Regeln triggas varje natt kl. 00:00.

Koden nedan kopierar du in i ER4 bland dina andra automatik-regler i avsnittet "main".

Code: Select all

--========== Regel för Motorvärmare ==========
    AvreseTid = "06:30"  -- Ange din avresetid
    QA_CarHeater = 999   -- Ange ID för Motorvärmares QuickApp

    rule([[@{catch, 00:00} & wday('mon-fri') => 
            local time = pack(string.match(AvreseTid,'(%d%d):(%d%d)'));
            fibaro.call(QA_CarHeater,'setVariable','Dep_Hour',time[1]);
            fibaro.call(QA_CarHeater,'setVariable','Dep_Minute',time[2]);
            fibaro.call(QA_CarHeater,'setVariable','Heat_Status','Auto');
            fibaro.call(QA_CarHeater,'updateView','btn_standby','text','Standby');
            fibaro.call(QA_CarHeater,'updateView','btn_auto','text','AUTO');
       ]])
  --========== Slut på regel Motorvärmare ==========
4_Motorvärmare_Regel_ER4.png
QuickApp Motorvärmare laddar du ned här:
Car_Heater.fqa
(14.76 KiB) Downloaded 256 times
EDIT - Det stod felaktigt Starttid i koden ovan. Det skall vara AvreseTid och inget annat.
Attachments
3_Motorvärmare_Auto.png
Last edited by RH_Dreambox on 18 Oct 2020, 10:07, edited 4 times in total.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Snyggt!! Ni gör det inte enklare att stå emot HC3..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

jonasj
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 23 Oct 2023, 20:21

Inser att detta forum inte är så aktivt och att trådstartaren kanske inte ens ser detta men hoppas på lite hjälp.
Jag har använt denna QA i min HC3 ett tag men noterade nyligen att jag får en tillslag av motorvärmare väldigt ofta när den startat i auto-mode. Se bif. bilder. Först sker tillslag varje minut. Efter ett tag ändras det...
Hur/var korrigerar jag koden så att detta inte sker?
Klarar att använda färdig kod men är ingen programmerare alls så jag hänger inte med i loopar och funktioner tyvärr...
Attachments
debug2.png
debug1.png
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

jonasj wrote: 23 Oct 2023, 20:35 Inser att detta forum inte är så aktivt och att trådstartaren kanske inte ens ser detta men hoppas på lite hjälp.
Jag har använt denna QA i min HC3 ett tag men noterade nyligen att jag får en tillslag av motorvärmare väldigt ofta när den startat i auto-mode. Se bif. bilder. Först sker tillslag varje minut.
Hej jonasj
Jo jag tittar in här lite då och då, men då är det mest för att kolla inlägg om HomeAssistant som jag nu har konverterat till. Jag tröttnade på Fibaro då jag insåg att de aldrig kommer att ge mig det öppna och anpassningsbara gränssnitt som jag nu har i HomeAssistant.
Jag har kvar min HC3 men numer så ligger den i garderoben och samlar damm så jag kan tyvärr inte kolla om motorvärmaren beter sig som du säger eller om jag har uppdaterat koden.
Men det kan vara så att den uppdaterar varje minut för att kompensera för eventuella temperaturförändringar, jag minns tyvärr inte.

Jag är inte heller någon programmerare men min QA lyckades jag ändå knåpa ihop och den har nog sina brister. Men kanske någon annan medlem kan se på koden med sina kritiska ögon. Jag vet att det finns riktigt "vassa" medlemmar, frågan är bara om de har tid att titta på detta.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jonasj
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 23 Oct 2023, 20:21

tack för detta... Jag tror att koden egentligen är skriven så att det inte ska hända så mkt om den är i auto men något är lurt. Jag får hoppas nån vass kodare ser detta och orkar kika...
Post Reply