har du en egen mailserver eller skickar du via leverantören?
Står det nåt intressant i loggarna?
Bamsefar testar Home Assistant
Nej jag använder Gmail - och loggen sa i princip SSL certificate is invalid. Vilket tyder på att något cert plötsligt inte lirar. Och här kommer kickbacken - några timmar senare fungerade allt igen. Nej det var inget cert fel.... Men exakt vad det är som någon ändrat någonstans vet jag såklart inget om - hysch hysch...
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go!
Säkert nåt cert som förnyats nånstans och inte aggregerat ut info så chain of trust inte kunde verifieras, eller nåt skönt att det funkar igenBamsefar wrote:Nej jag använder Gmail - och loggen sa i princip SSL certificate is invalid. Vilket tyder på att något cert plötsligt inte lirar. Och här kommer kickbacken - några timmar senare fungerade allt igen. Nej det var inget cert fel.... Men exakt vad det är som någon ändrat någonstans vet jag såklart inget om - hysch hysch...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
Det verkar vara så att Python 3.7 (det fungerade i 3.6 om jag säger så) - som är det som driver senaste varianten av HA - har fått en mycket mera stringent hantering av certificat.
Jag hittade ett "fel" till i denna röra, och då stod det att IP adressen inte var godkänd för connection - go figure...
Någonstans ändrade någon något och sedan tvingades ändra tillbaka det - vad lär jag nog aldrig hitta...
Jag hittade ett "fel" till i denna röra, och då stod det att IP adressen inte var godkänd för connection - go figure...
Någonstans ändrade någon något och sedan tvingades ändra tillbaka det - vad lär jag nog aldrig hitta...
Har oooooont i min högra fot, så jag har fått lite downtime här hemma. Det har resulterat i att jag i princip kastat ut alla TriggerID automationer - kors i taket. Jag tröttnade på att de inte gick att anropa från andra platser eftersom man inte kan trigga en automation med ett visst TriggerID (går inte att skicka parametrar om man säger så i samband med anrop). Tråkigt.
Men
Jag har istället rockat loss på lite mera spagetti kodning i YAML. Ex så har jag extra tester i vad som skall utföras i respekrive automation (Building blocks...), och en del nestade sådana - ja som denna som styr gardinerna beroende på lite olika saker:
Eller så kan man låta trigga på flera värden på samma entitet:
Eller varför inte testa på flea möjliga värden på en "sensor" istf att skriva flera separata tester:
Det finns mycket man kan göra med YAML - men det är otroligt känsligt på position, alltså vart på raden man skriver olika saker. Kodsnuttarna ovan tog onödigt mycket tid att utveckla bara för att de inte klarar av att maska bort inledande space.... Jaja...
Så nu börjar vissa saker lika något bättre. Vi kan säga att vi nu med de nya semaforerna ("sensorer") som jag tagit fram kan YAML koda lite snyggare, och "effektivare" från en dokumentations synvinkel.
Snart hittar jag nog på något annat svårare... Börjar få brist på utmaningar...
Just det, sedan länge kan vi säga att nu är denna hemautomatisering med omnej noterbart mera komplex än den i förra BRF som jag råkad sälja. Go figure
Men
Jag har istället rockat loss på lite mera spagetti kodning i YAML. Ex så har jag extra tester i vad som skall utföras i respekrive automation (Building blocks...), och en del nestade sådana - ja som denna som styr gardinerna beroende på lite olika saker:
Code: Select all
- if:
- condition: state
entity_id: sensor.gardin_matplats_inner
state: Open
then:
- if:
entity_id: binary_sensor.dorr_balkong_window_door_is_open
state: "on"
then:
- service: shell_command.somfy_myposition
data:
gardin: "25"
data:
gardin: "27"
else:
- service: shell_command.somfy_close
data:
data:
gardin: "27"
else:
- if:
entity_id: sensor.gardin_matplats_inner
state: Close
then:
data:
data:
gardin: "26"
else:
data:
data:
gardin: "26"
- platform: state
entity_id:
- sensor.light_home2
from:
- Light
- Bright
to:
- Shadow
- Dark
for:
hours: 0
minutes: 5
seconds: 0
entity_id: sensor.time_of_day2_2
state:
- Morning
- Day
- Evening
- Turn Down
Så nu börjar vissa saker lika något bättre. Vi kan säga att vi nu med de nya semaforerna ("sensorer") som jag tagit fram kan YAML koda lite snyggare, och "effektivare" från en dokumentations synvinkel.
Snart hittar jag nog på något annat svårare... Börjar få brist på utmaningar...
Just det, sedan länge kan vi säga att nu är denna hemautomatisering med omnej noterbart mera komplex än den i förra BRF som jag råkad sälja. Go figure
Näe nu börjar jag tröttna på alla reboot problem med Z-Wave som aldrig fungerar om man gör en update/upgrade på någon plugin, eller som igår kväll när strömmen gick och sedan var det h*lvete att få upp Z-Wave. Aldrig någonsin tidigare, med andra programvaror eller implementationer - alltså pre-Home Assistant om vi säger så, har jag varit utsatt för sådan skit rent utsagt.
Jag har haft problem med z-wave också, emellanåt.
har en HA yellow som är strömsatt via POE, har fått göra poweroff och tillochmed stänga av POE till den, riktig norsk reset, sen har det kommit igång igen.
Oftast funkar det då, men ibland behövs 2 gånger ... jag blir inte klok på vad som egentligen strular.
har en HA yellow som är strömsatt via POE, har fått göra poweroff och tillochmed stänga av POE till den, riktig norsk reset, sen har det kommit igång igen.
Oftast funkar det då, men ibland behövs 2 gånger ... jag blir inte klok på vad som egentligen strular.
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag har aldrig haft problem med vare sig Z-wave, ZigBee eller 433 MHz. Jo förresten, jag har två HUE-lampor som lägger av ibland, men då räcker det med att starta om Zigbee2MQTT så snurrar det på igen.
Kan det vara så att min lite kraftfullare hårdvara gör att det flyter på utan störningar (jag använder en DELL OptiPlex 7040 micro)? Jag har också korta förlängningskablar till Z-Wave- och ZigBee-adaptrarna eftersom USB3-portarna annars stör ut dessa.
Och tack och lov att jag för ett par år sedan fick ändan ur vagnen, stängde ned min HC3 och började med HomeAssistant, jag är supernöjd med HA.
Kan det vara så att min lite kraftfullare hårdvara gör att det flyter på utan störningar (jag använder en DELL OptiPlex 7040 micro)? Jag har också korta förlängningskablar till Z-Wave- och ZigBee-adaptrarna eftersom USB3-portarna annars stör ut dessa.
Och tack och lov att jag för ett par år sedan fick ändan ur vagnen, stängde ned min HC3 och började med HomeAssistant, jag är supernöjd med HA.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag använder Tillägget "Z-Wave JS UI" med integrationen "Z-Wave JS".
Och som jag nämnde tidigare så funkar det perfekt.
Men HUE-prylarna strular då och då, häromdagen var det en HUE rörelsesensor som jag fick lägga till igen då den slutade rapportera rörelse.
EDIT
Glöm inte att använda en kort förlängningskabel till USB-adaptern. USB3-porten stör ut adaptern om den sitter för nära en sådan port.
Kan man göra backup på USB Z-Wave stickan från Z-Wave JS UI? Alltså på alla mappade enheter typ?
PS! Jag har in USB sticka på en längre USB förlängning - det fungerar utmärkt - det är driverns ointresse för omstarter som stör mig, har jag väl fått igång allt så går det som en klocka, men bäva om det sker en omstart....
PS! Jag har in USB sticka på en längre USB förlängning - det fungerar utmärkt - det är driverns ointresse för omstarter som stör mig, har jag väl fått igång allt så går det som en klocka, men bäva om det sker en omstart....
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag har aldrig testat att göra en backup på själva Z-Wave-stickan, men det det finns en backup-funktion i Z-Wave-menyerna. Vet tyvärr inte om det är det du är ute efter.
https://zwave-js.github.io/zwave-js-ui/ ... ?id=backup
EDIT
Stickan jag använder är en Aeon Z-stick Gen5 Mod. ZW090-C
https://zwave-js.github.io/zwave-js-ui/ ... ?id=backup
EDIT
Stickan jag använder är en Aeon Z-stick Gen5 Mod. ZW090-C
Jag verkar ha "en halv installation" - undrar vad som felar.... Ibland älskar jag verkligen HA - speciellt när man skall felsöka i 511 olika loggar på 511 olika platser...
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Jag är osäker på om man behöver både Tillägget och Integrationen, men jag tror det var så att tidigare var det smidigare att redigera enheterna i Tillägget. Jag följde bara tipset från en HA-guru och har sedan inte ändrat på detta.
Och beträffande felsökning så är Integrationen Watchman superbra.
Watchman visar vad som är fel, i vilken fil och radnummer felet finns.
Se nedan på en tidigare körning med Watchman.
Och beträffande felsökning så är Integrationen Watchman superbra.
Watchman visar vad som är fel, i vilken fil och radnummer felet finns.
Se nedan på en tidigare körning med Watchman.
-== Watchman Report ==-
-== Congratulations, all 24 services from your config are available!
-== Missing 5 entity(ies) from 155 found in your config:
+--------------------------------+---------+--------------------------------------------------------------+
| Entity ID | State | Location |
+--------------------------------+---------+--------------------------------------------------------------+
| sensor.bevattning_v_hus_runtime | unknown | bevattning_v_hus.yaml:29 |
| sensor.esp32_u_rum_bme280_temp | missing | automations.yaml:811,815,867,872 |
| sensor.bevattning_u_rum_runtime | unavail | bevattning_u_rum.yaml:29 |
| plant.my_plant_current_temperature | missing | custom_components/plant/services.yaml:10 |
| sensor.new_temperature_outdoor | missing | custom_components/plant/services.yaml:20 |
-== Report created on 16 May 2024 16:11:25
-== Parsed 48 files in 0.37s., ignored 0 files
-== Generated in: 0.05s. Validated in: 0.00s.
Watchman är okej, efter mycket om och svett, ville det installera sig på min HA.
Men detta fel, vilket det nu än är, det markerar inte Watchman. Någon dag får jag säkert till det...
Men detta fel, vilket det nu än är, det markerar inte Watchman. Någon dag får jag säkert till det...
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Ja, så kan det bli om man försöker krama ut mer automatik än vad utvecklarna har tänkt sig eller vad hårdvaran är avsedd för
Appropådet, hittade en sak som kompletterar Watchmen:
https://spook.boo/
https://spook.boo/
Nu har jag provat - igen - att försöka installera och köra igång Z-Wave JS UI. Denna gång fungerade delar av det i alla fall, men 11 sensorer vägrade starta upp....
Så jag försöker just nu göra restore och det falerar såklart också.
Jag verkligen försöker gilla HA men snart köper jag nog en Homeseer 8 sticka och får Home Seer v4 på köpet för 400 pix.
Edit: Restore Done! Man måste komma ihåg att man har en separat process (container) i bakgrunden som inte försvinner av en restore, utan man måste göra en rejäl kallstart så man får bort allt från minnet - seden fungerar allt direkt.
Så jag försöker just nu göra restore och det falerar såklart också.
Jag verkligen försöker gilla HA men snart köper jag nog en Homeseer 8 sticka och får Home Seer v4 på köpet för 400 pix.
Edit: Restore Done! Man måste komma ihåg att man har en separat process (container) i bakgrunden som inte försvinner av en restore, utan man måste göra en rejäl kallstart så man får bort allt från minnet - seden fungerar allt direkt.
Vid 3:e försöket - så fungerade det - efter 5 timmars väntan och manuellt uppväckande av 11 (exakt samma) sensorer. Men manuell wake-up-call så fixade sig nästan allt utom en delsensor (luftfuktighet på balkongen) - den skall jag ta lite senare. Jag är väldigt nyfiken på om detta kommer att hjälpa mig med mina omstartsproblem som jag fightats med sedan typ ett år drygt tillbaka....
Ett bra script att köra INNAN man försöker flytta är:
Scriptet listar samtliga Z-Wave noder och deras resp. ID så man har något att "gå på" när Z-Wave JS UI bara står där å snurrar typ - man vet ju inte alltid exakt vilken nod som är vad för något osv. Bra å ha alltså!
Ett bra script att köra INNAN man försöker flytta är:
{% set ns = namespace(devices=[]) %}
{%- for device_id in states | map(attribute='entity_id') | map('device_id') | unique | reject('eq', none) %}
{%- set identifiers = device_attr(device_id, 'identifiers') | list | selectattr('0', 'eq', 'zwave_js') | selectattr('1', 'search', '^([0-9]+)-([0-9]+)$') | list | first | default %}
{%- if identifiers %}
{%- set node = identifiers[-1].split('-')[-1] | int %}
{%- set ns.devices = ns.devices + [(node, device_entities(device_id))] %}
{%- endif %}
{%- endfor %}
{%- for node, entities in ns.devices | sort(attribute='0') %}
{{ node }}:
{%- for entity in entities %}
- {{ entity }}
{%- endfor %}
{% endfor %}
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Ja det kan vara problem ibland då HA har en bra (läs dålig) förmåga att komma ihåg saker som man inte vill ha kvar.
Tex. bilder som man redigerat och kopierat tillbaka till HA måste ges ett nytt namn eftersom den gamla bilden ligger kvar i något cacheminne.
Det skulle vara bra att veta hur man tömmer den cachen. Det är inte alltid som en kallstart hjälper.
Och tack för din lilla Z-Wave-kodsnutt, den kan vara användbar. Själv brukar jag använda "Z-Wave JS Network Graph".
Tex. bilder som man redigerat och kopierat tillbaka till HA måste ges ett nytt namn eftersom den gamla bilden ligger kvar i något cacheminne.
Det skulle vara bra att veta hur man tömmer den cachen. Det är inte alltid som en kallstart hjälper.
Och tack för din lilla Z-Wave-kodsnutt, den kan vara användbar. Själv brukar jag använda "Z-Wave JS Network Graph".