Jag har ett problem med mina scheman som sköter den allmänna belysningen i huset, jag tror jag behöver en knuff i rätt riktning och skulle uppskatta lite hjälp
Har en variabel som heter sun som styr detta.
jag skulle vilja ha det så här, 5,45 tänder två enheter om volten är =<3 volt, sen lyser det så länge som det är >3.
När klockan blir 12.00 fram till 22.30 vardagar & 23.30 helger är det 7 enheter som fritt fram att tända så länge ljuset är =<3 volt.
Sen kommer det roliga 1 av dessa enheter kan behöva tändas under dagen och ska då lysa till den släcks manuellt eller att klockan blir 22:30 respektive 23.30
Det är just denna del som jag har problem med, tänder jag manuellt så slocknar det efter ca 2 min när variabeln uppdateras.
Är detta möjligt?
Hjälp med en scen
Det är möjligt, du behöver bara ha en global variabel som speglar enhetens manuella "override" - dvs går man in manuellt så må man ha en variabel som indikerar just att man har en "manuell override".
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go!
Till slut knäckte jag nöten
Koden blev såhär, kanske kan hjälpa någon annan som vill göra något likande och inte är Lua expert,
Koden blev såhär, kanske kan hjälpa någon annan som vill göra något likande och inte är Lua expert,
Code: Select all
--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
Sun
ManuellOverride
--]]
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
( tonumber(fibaro:getGlobalValue("Sun")) > tonumber("3") )
and
( tonumber(fibaro:getGlobalValue("ManuellOverride")) < tonumber("1") )
or
startSource["type"] == "other"
)
then
fibaro:call(38, "turnOff");
fibaro:call(4, "turnOff");
end
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600