Sonos

Post Reply
Tobbe
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 08 Mar 2016, 22:04
8

Hej! Är fullkomligt ny inom z-wave. Köpte en Vera edge och en plugg för att börja leka i liten skala innan jag går vidare.
Har hittat våra iPhones och sonos systemet, samt pluggen jag kopplat till tvättmaskinen.
Tänkte börja med att få den till att känna av när maskinen är klar och sen trigga TTS i sonos och notifiering i våra iOS enheter.
Första försöket gick inte bra. Ca 40mail då jag satte undre gränsen för energikonsumtionen lite högt.. :roll: Och sonos vägrade prata men började spela musik såklart..
Någon som har nåt färdigt för sånt här så jag slipper återuppfinna hjulet? ;)
Lämpligt vore ju att läggs till i trigger att effekten ska vara under x watt i tex 5min. Och sonosen ska ju helst återta samma status som innan talet. Dvs var de avstängda så ska de inte börja spela musik eller tvärtom.
Och har registrerat mig på Microsoft azure och fått nyckel och id till deras TTS, lagt in allt men ändå pratar inte sonos, nåt enkelt man missar lätt?
Tobbe
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 08 Mar 2016, 22:04
8

Fått igång TTS, eftersom mina två Play:1 var ett par (stereo) så tar antagligen en av dem över som master. Viktigt är då att man väljer rätt Sonos i pluginet. Efter att ha pekat om till IP på min andra sonos så började TTS att fungera.¨
Lärde mig i samma veva att kommandot Say sköter allt med att pausa och återuppta om musik spelar, ibland tänker man att det är krångligare än det är.. :roll:

Nåväl.. nu måste jag lära mig att få igång triggern till Tvättmaskinen.
Ingen som har nån vettig idé på hur jag får den att trigga först när energiförbrukningen ligger under t.ex.3watt i fem minuter? Det får ju bort eventuella "dalar"i förbrukningen under tvättprogrammet.

I övrigt har jag nu lagt in scener som skapar tal i Sonos när våra mobiler närmar sig hemmet.(kul för barnen när mamma jobbar sent t.ex.)
Post Reply