Larmscen

Post Reply
stiffafo
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 19 Jun 2018, 12:55

20 Jun 2018, 12:58

Hej, ny medlem här men har varit inne och läst ganska mycket tidigare.

Körde tidigare HCL men systemet har växt och därför kändes en HC2 på sin plats. Har hittills bara använt systemet för basic-funktioner så som släck/tänd och även lyckats få till en typ av larm med Fibaros larmpanel.
De scener jag fått ihop har bara varit blockscener ej LUA, exempelvis astrour på viss belysning eller släck allt på kvällen. Men nu tänkte jag ta nästa steg och kanske lära mig LUA eller åtminstone göra lite mer avancerade scener.

Till frågan när det gäller larm, som jag gör nu för att få sirenen att ljuda vid inbrott är att jag har en scen som startar sirenen ON, och kallar exempelvis scen "siren". Och sedan via larmpanelen väljer jag att när det blir inbrottslarm så ska den köra scen "siren" samt scen "send notifications". Det känns lite bakvänt med just sirenenmen det kanske är så man måste göra?

Blir det annorlunda att skriva det i LUA? Skriver jag då hela inbrottslarmet som en scen eller använder jag fortfarande Fibaros larmpanel?

Har massa mer frågor speciellt kring larm men får ta lite i taget kanske :)
alexndr
Medlem
Posts: 298
Joined: 14 Jul 2016, 14:38

20 Jun 2018, 20:52

Jag tror det är smartast att delvis behålla HC2ans larmsystem så du kan jobba med det integrerade larm- läget på enheterna (arm/disarm).

Vad som händer när larmet går har jag dock valt att bygga helt själv med Lua. Främst för att det inbyggda ”emergency lights” (att lamporna blinkar) fungerar ganska dåligt. Jag har en snurra som minns status på lamporna innan jag startar att de skall blinka. På så att kan jag sätta dem i samma läge efter att jag ”släckt” larmet. Jag skickar även notifieringar i den scenen.
stiffafo
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 19 Jun 2018, 12:55

21 Jun 2018, 08:05

Okej det låter smart, då kan man fortfarande larma på enkelt via appen.
En fråga på det förresten, om jag råkar gå in genom dörren där hemma utan att ha larmat av så startar ju min larmsekvens. För att få tyst på larmet behöver jag först gå in och "disarma" larmet och sen även köra en scen som jag kallar "larm av" som stänger av själva sirenen.
Finns det ett enklare sätt? Exempelvis att vid avlarmning så kan en scen startas automatiskt som i sin tur stänger av sirenen.

Ska nu koppla in en summer som jag tänkte ha som förvarning innan sirenen går igång, som det är på ett "vanligt" larm att man kan gå in och har en viss tid på sig att larma av.
Skulle då vilja ha en larmscen med fördröjning, att summern går igång direkt säg 20-30sek, har man inte larmat av under den perioden så drar sirenen igång och notiserna iväg.
Är det möjligt med blockscen för detta?

I den bästa av världar vore det ju grymt med en fysisk larmpanel, det är ju inte alla i familjen som uppskattar att hala fram mobilen när sirenen tjuter :lol:
Vore grymt om HC2 hade stöd för Zipato alarm panel, eller något liknande men vad jag förstått är de inte där än.
alexndr
Medlem
Posts: 298
Joined: 14 Jul 2016, 14:38

21 Jun 2018, 14:29

Jag antar att man kan trigga en scene på "armed"- värdet på en enhet men jag har inte testat det.

Jag har valt att ha en global variabel som håller reda på alarmstatus (safe/breached). Scenen som triggas när larmet går sätter status till "breached" och så har jag en scene för att återställa larmet och sätta status till "safe". Breached scenen loopar till statusen är satt till "safe" igen.

Återställningsscenen triggar jag antingen på att jag larmar av mitt riktiga Verisure- larm (som jag integrerat till HC2:an) eller via en Fibaro button som jag dolt väl hemma.

Summern borde vara ganska enkel att få till. Om enheten du triggar på är larmad startar summern. Sen om det är enkelt med blockscene vet jag inte. Jag använde blockscener under 24h innan jag gick över till Lua. Fördröjningen på larmet konfigurerar du på enheterna vad jag minns.
Post Reply