Fördelar Fibaro vs Nexa vs Qubino

Post Reply
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
9

Hej

Vi har byggt ut huset och behöver köpa lite fler Z-wave prylar och då dyker funderingen på om jag ska köra vidare med enbart Fibaroprylar (dimmer, och reläswitchar).

Nexa har ju billigare reläswitchar (AN-179) men de klarar väl inte att mäta förbrukning?
Qubino, samma pris eller dyrare, samma funktioner?

Jag har redan en HC2 som ska styra enheterna, eventuellt kanske en UZB på en linuxmaskin i framtiden (tveksamt om jag kommer att ge mig på den flytten men det kan vara värt att ha i åtanke).
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag köpte mest Fibaro-puckar i början, (som saknade energimätning) men har styrt över det till enheter av andra fabrikat som klarar detta.
Anledningen är att man kan göra så mycket mer fiffiga styrprogram med energimätning.
Vissa Qubino-moduler har ju också möjlighet till inkoppling av en extern temperatursensor som kan vara användbar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jag kör hc2 har mest fibaro puckar då dessa funkar bäst med hc2 . qubino mm funkar ju men har inte mallen och det är lite retligt. men det blir väll sakta bättre tror jag med detta. kör på det du tycker fungerar för ändamålet. jag väljer fibaro av den enkla anledningen då slipper jag strul om jag kommer på något jag skulle vilja göra extra som tex använda s2 till att släcka allt i huset.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Köp inte nexas grejer.
Dom ligger och sänder hela tiden så du får väldigt mkt i din historik.

Dom reggar alltså även när man inte trycker.
Min HCL blev full och minnet nästan tomt
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
bobthebob
Medlem
Posts: 29
Joined: 24 Nov 2013, 18:14
10

Satte 2st pluginrelä från nexa hos en kund. När den klagade på att systemet var segt åkte jag dit och kollade. Där var över 5000 notiser om att enheterna hade fått ström. -No shit tänkte jag. Det har de ju hela tiden.
Tydligen beror det på att de inte har någon template.
Stänger man av polling för enheten slutar den skicka dessa notiser.
Det tog över en timme och 3 omstarter av hc2 för att tömma notiscenter..

Det är inte värt att köpa nexa för att spara nån hundring. Dessutom är de större och saknar den belysta ringen.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Det var så jag med hade det i min HCL.
DEn kraschade mer eller mindre en gång i veckan.
Bytte till HC2, notiserna fortsätter komma, men HC2 pallar med det
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Post Reply