Ge din gamla HC2 ett nytt och bättre liv!

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag tänkte berätta lite om vad jag har gjort med min gamla trotjänare HC2 som har stått och samlat damm länge nu och jag har inte vetat vad jag skall göra med den.

Av en ren tillfällighet såg jag att Home Assistant kunde installeras på en Intel's NUT-dator, och om jag mindes rätt så var det ett Intel moderkort i HC2.
1 dockningsstation.png
1 dockningsstation.png (66.41 KiB) Viewed 25825 times
Sagt och gjort, jag demonterade moderkortet och såg att det skulle gå att använda till HA.
Minneschippet var bara 1 Gb så det uppgraderade jag till 4 Gb.
I en gammal skrotad dator plockade jag ut en Intel SSD-disk på 180 Gb som placerades i en USB-docka och via BelenaEtcher flashade jag imagen "Home Assistant Generic x86-64".
https://www.home-assistant.io/installat ... ic-x86-64/

SSD-disken anslöts till moderkortet med SATA-kablar (en gammal spänningskabel klipptes till rätt längd med en honkontakt i vardera ändan).
Allt monterades i ett chassie som jag ritat och skrivit ut på 3D-skrivaren.
Fibaros lilla kretskort plockades bort och från övriga komponenter återanvände jag endast On-Off knappen (något modifierad). En grön lysdiod i fronten visar att datorn är påslagen och en blå diod visar när SSD-disken arbetar.

Datorn startades och via F2 kom jag åt BIOS för att göra tite inställningar. Via F9 i BIOS återställde jag allt till grundinställningarna.
I "Boot Drive Order" ändrade jag så att SSD-disken startar först.
I Booy-menyn är det också viktigt att aktivera "UEFI Boot" till "Enable", annars startar inte datorn.

Sedan monterade jag de USB-stickor för de protkoll som jag ville ha. Dessa var Z-Wawe USB, ZigBee USB och RFXCOM USB (för alla mina enheter 433 MHz).
Efter den första omstarten tar det ca 3 minuter innan Home Assistant är initierad och klar.
HA hittade automatiskt de enher som jag ville ha och en hel del annat som den hittade i nätverket som tex TV, Router, Väder mm.

Jag kan också nämna att denna lösning är BETYDLIGT snabbare än HA på en Raspberry.
En Raspberry Pi 3 B gjorde initieringen på 35 minuter som nu gjordes på ca 3 minuter!

Det här projektet har öppnat mina ögon för riktig hemautomatik. Det enorma utbudet av integrationer som HA erbjuder gör det väldigt enkelt att med några få knapptryckningar integrera allt jag kan önska (och mer därtill).
Fibaro har tyvärr gått in på fel spår, hårdvaran är jättebra, men kapaciteten utnyttjas inte. Kanske styrs Fibaro's utveckling av en dominant ägare som inte tillåter programmerarna att "kasta loss" och lyfta HC3 till de höjder vi användare förväntar oss.
Attachments
4 färdigbyggd HA.jpg
3 komponenter till HA.jpg
2 skrotad HC2.jpg
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Här kommer en uppdatering av min konvertering från Fibaro till Home Assistant.
Home Assistant har fungerat fantastiskt bra på min gamla ombyggda HC2 och under dessa 6 månader har det inte varit några som helst problem.
Allt som fanns på HC3 är nu flyttat till HA (Home Assistant) utom en Smart Implant som mäter djupet i vattenbrunnen.
HC3 skickar än så länge vattendata till en Raspberry med en Influx databas, men när jag har flyttat databasen till Influx i Home Assistant så kommer HC3 och Raspberryn att hamna i förrådet för onödiga prylar.

Jag blev så förtjust i Home Assistant så jag investerade i en begagnad microdator Dell Optiplex 7040 för 1600 kr (inrego.se).
Den är ungefär lika liten som en HC3 och den gav HA en rejäl prestandahöjning jämfört med min gamla HC2.
Så nu kör jag HA på en riktigt stabil maskin med 8 Gb RAM och 180 GB SSD och det finns plats för en 120 Gb SSD M.2-kort som datorn levererades med.

Att installera tillägg som NodeRED, Influx och Grafana i HA var lika enkelt som att trycka på enter-knappen på tangentbordet. Integrationer som jag installerat eller som systemet självt hittat är Z-wave, ZigBee, RFXCOM (433 MHz), NAS, ASUS router, SMHI, Netatmo, mobiler och Tablet. Utöver dessa så finns det mängder av integrationer att ladda ned.

Våra mobiler och en tablet i hallen kör appen Home Assistant där vi har en jättefin överblick över alla enheter.
Man skapar sitt eget dashboard och presenterar bara den information som är intressant. Där ligger Fibaros app verkligen i lä.
Mina bildexempel är det som jag testar just nu och det är lätt att göra om en layout som inte blev bra.

Som ni förstår så är jag oerhört imponerad av HA och det beror på att det är ett så öppet system, och att man lyssnar på användarna.
Första onsdagen i varje månad lägger man ut en större uppdatering av HA.
Med den senaste uppdateringen kan man nu uppdatera valfria enheter oavsett fabrikat!
Välj enhet, högerklicka och välj "Update Device Firmware"! Det kommer aldrig att införas på HC2 eller HC3.





Weather.jpg
Units_with_auto_switch_off.jpg
Car_heater.jpg
Green-houses.jpg
Battery_status.jpg
Attachments
Lights.jpg
Home.jpg
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kan bara hålla med på alla punkter. Jag kör förvisso HA på en Rasp 4, men tro mig, den duger till vårt tillfälliga boende. När vi flyttar till vårt kommande, fortfarande okända och odefinierade, boende så kommer det troligen bli någon Intel NUC eller liknande som kommer få ansvaret, tillsammans med ytterligare minst en Intel NUC för all media hantering. Ja jo man kan ju köra virtuellt, men varje gång jag provat med virtuella servrar och hemautomation så hamnar jag alltid i någon j*vla låst bakgränd av något slag. Separata fysiska servrar är min lösning - drar något mera el visst, men de fungerar utan problem när någon annan server går ned eller är i underhåll. Det är helt enkelt en enklare lösning för något som i alla fall jag blir mer och mer beroende av - det bara måste fungera helt enkelt. Och HA gör just det - då skall hårdvaran göra det också!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

En Pi kan vara lite begränsande...
Så min setup är
IMG_0006.jpg
5*Pi4B, PoE, K3S, 1 master,4 workers, 2Tb NFS, 8-)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

jang wrote: 16 Jul 2022, 14:42 En Pi kan vara lite begränsande...
Ja den uppsättningen kan ju ge ett rejält prestandalyft :o
Men, har du övergivit Fibaro och kör HomeAssistant på de maskinerna?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Nej, jag känner inte nått stort behov av HASS. Allt jag behöver löser jag med det jag har.
Jag kör lite redis, node-red, homebridge, och lite andra hemmaprojekt på den. Jag har faktiskt en version av min Fibaro emulator körande i den så när jag tröttnar på Fibaro får de bli en z-wave GW och jag kan köra mitt egna FW istället...

Hade jag haft mycket hemma automatitionsbehov så hade jag kanske gått över till HASS och bara varit en användare - och att vara "användare" då hade tagit 100% av min tid.
Nu har jag inte det och tycker jag om att koda och bygga mina egna "frameworks" vilket är mer tillfredsställande för mig än den tillfredställelse jag får från ngn enskild automation.
Sedan är jag ju också av den filosofin att hemma automation inte ska synas - inga appar eller GUIs som man måste använda (dessutom ett krav från min fru ;) ) - så jag har inte heller ngt behov att söka en plattform med ett bättre GUI än Fibaro (vilket inte är svårt att överträffa)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

jang wrote: 17 Jul 2022, 10:15 Sedan är jag ju också av den filosofin att hemma automation inte ska synas - inga appar eller GUIs som man måste använda (dessutom ett krav från min fru ;) )
Precis. Vara men inte synas. Jag finner dock Fibaro himla knöligt att expandera utanför sin egna gräns, som gränssnitt mot fristående produkter som förstärkare, projektor eller andra udda ting. Jag tog runt och förbi på den tiden, men det var onödigt utmanande. Och precis som du så har jag en fru som ställer krav på att typ inget skall synas, och vill hon lyssna på musik = 1 knapp och helst inte ens det, byte till TVn? EN knapp eller helst bara fungera utan att röra vid något.....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Bamsefar wrote: 26 Jul 2022, 21:06 Precis. Vara men inte synas. Jag finner dock Fibaro himla knöligt att expandera utanför sin egna gräns, som gränssnitt mot fristående produkter som förstärkare, projektor eller andra udda ting. Jag tog runt och förbi på den tiden, men det var onödigt utmanande. Och precis som du så har jag en fru som ställer krav på att typ inget skall synas, och vill hon lyssna på musik = 1 knapp och helst inte ens det, byte till TVn? EN knapp eller helst bara fungera utan att röra vid något.....
Jag kör Nodered som integrerar helt ok med HC3:an för diverse andra system.
Jag är inte så förtjust i Nodereds grafiska programmeringsmodell (boxar och pilar). Svårt at† överblicka och hanteringen skalar dåligt tycker jag när det blir mycket kod... Kan funka som GUI men då skulle jag minimera logiken i NR...
...och jag skriver hellre text än får musarm av att klicka och dra runt boxar... ;-)
boz
Medlem
Posts: 41
Joined: 18 Dec 2013, 23:33
10

Intressant projekt!

Lite funderingar på samma sak HC2->HA men funderar lite på hur man migrerar alla z-wave enheter till HA?
Blir det att inkludera alla enheter manuellt igen eller finns det någon enklare väg?
Hur är det med backuper av z-wave nätverket, man vill ju spara enhets-id så det inte omregistreras osv.

Mvh Boz
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Hej boz, kul att du kan tänka dig att migrera till Home Assistant. Det är lite jobb med det, men det är det värt många gånger om.
Jo, du måste inkludera alla enheter igen. Det finns inget sätt att exportera dem från HC2 till den kontroller (USB) som du skall använda till HA.

En stor förden med HA är att man inte använder enhetens ID-nummer på samma sätt som i Fibaro. Man använder i stället enhetens benämning (som du själv bestämmer). Det innebär att om du behöver inkludera enheten på nytt så döper du bara om den till dess tidigare benämning så funkar din automatik igen.

Beträffande backupper så installerade jag tillägget Samba Backup som fungerar fantastiskt bra. Samba Backup hämtas via Tillägg i HA "tilläggsbutik" (allt i "butiken" är gratis). Min backup är konfigurerad till att spara de två senaste backupperna lokalt och de 5 senaste backupper på min NAS (för säkerhets skull). Du bestämmer själv typ av backup, vilken tid, vilka dagar och hur många kopior du vill ha.

Och som jag har nämnt i tidigare inlägg så är jag supernöjd med HA. Fibaros interface och möjligheter är rena stenåldern jämfört med HA, det gäller även HC3. I HA bestämmer jag själv utseendet och vad som skall visas i "desktop".
I HA klickar du snabbt fram grafer på ALLA sensorer oavsett typ och du har även tillgång till en överskådlig historik för allt som finns i HA, ända ned på enhetsnivå. Att hitta historiken för en viss enhet och se vad som hände med den under en viss tid i HA är busenkelt.
Så för min del är tiden med Fibaro över och det finns inget där som jag saknar i HA.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
boz
Medlem
Posts: 41
Joined: 18 Dec 2013, 23:33
10

Tack får återkopplingen, misstänkte att jag behöver börja om från början! ;-)
Men nu får man fixa fram lämplig hårdvara så allt lirar men Fibaro känns som ett ånglok med knapp styrfart.

Mvh Boz
Post Reply